Tydzień mody w Nowym Jorku. Projektantka zaprosiła na wybieg wyłącznie kobiety 40+

Na pokazie kolekcji Batshevy Hay w trakcie zakończonego właśnie tygodnia mody w Nowym Jorku nie było miejsca na ageizm. Nowojorska projektantka zaprosiła na wybieg kobiety takie jak ona sama – czyli po czterdziestce.

Publikacja: 15.02.2024 19:22

Inkluzywność w modzie staje się coraz ważniejsza.

Inkluzywność w modzie staje się coraz ważniejsza.

Foto: Adobe Stock

Kobiety 40+ na pokazie marki Batsheva

Kiedy w 2021 roku 63-letnia wówczas aktorka Andie MacDowell pojawiła się na Festiwalu Filmowym w Cannes w naturalnie siwych włosach, szeroko komentowano jej wygląd w mediach. Udział celebrytek-seniorek w k kampaniach reklamowych w kolejnych latach miał zwiastować koniec ery ageismu, czyli dyskryminacji osób ze względu na wiek.

Z jednej strony coraz więcej mówi się o inkluzywności w branży mody – zarówno w kwestii figury, koloru skóry, jak i wieku modelek i modeli, których marki zatrudniają do swoich pokazów. Z drugiej strony, obserwując wybiegi w Mediolanie, Paryżu i innych miastach, trudno nie odnieść wrażenia, że kult młodości nadal trzyma się w świecie mody bardzo mocno.

Zupełnie inną drogą poszła nowojorska projektantka Batsheva Hay, która swoją markę założyła w 2016 roku. W poszukiwaniu modelek do pokazu swojej najnowszej kolekcji, którą miała zaprezentować 13 lutego, Hay postanowiła nie kontaktować się z profesjonalnymi agencjami modelek. Zamiast tego, wyszła z domu – i rozejrzała się wokół siebie.

Hay wybrała metodę, którą świat mody zna bardzo dobrze – casting uliczny. W trakcie swoich poszukiwań Hay nie zwracała uwagi na młode dziewczyny, które zwykle widzi się na większości pokazów. Interesowały ją wyłącznie dojrzałe kobiety w średnim i w starszym wieku.

Projektantka wyławiała z tłumu nowojorczyków kobiety, które jej zdaniem miały potencjał do wejścia w rolę modelki. Następnie śmiało je zaczepiała i pytała, czy nie zechciałyby wziąć udział w jej pokazie.

Szukała modelek również w mediach społecznościowych, wysyłając kobietom wiadomości z zaproszeniem do współpracy. Później okazywało się, że niektóre z nich w młodości pracowały w modelingu, jednak dość szybko „wypadały” z branży ze względu na wiek.

Projektantce udało się skompletować bardzo zróżnicowane grono modelek. Znalazły się w nim zarówno znane kobiety, na przykład aktorka Molly Ringwald, ale również mniej rozpoznawalne prawniczki i dziennikarki.

Czytaj więcej

Koniec ageizmu w modzie? Siostra Belli i Gigi Hadid wkracza na wybiegi

Batsheva Hay: „Nie silę się na to, aby być młodą lub fajną”

Na pytanie, dlaczego zdecydowała się na dojrzałe modelki, Hay w rozmowie z „New York Timesem” odpowiedziała krótko: „Bo sama mam 42 lata”. Wyznała też, że po czterdziestce jej własne podejście do mody uległo drastycznej zmianie.

„Zauważyłam, że starzenie się bardzo zajmuje mnie i moich znajomych. W świecie mody to strefa dyskomfortu” – dodała projektantka.

Jedną z modelek była nowojorska kuratorka sztuki, Racquel Chevremont, którą Hay znalazła na Instagramie. Po pokazie Chevremont napisała na swoim profilu, że jest dumna z udziału w pokazie i podziękowała projektantce za zaproszenie do projektu. „Im dłużej żyję, tym piękniejsze staje się moje życie” – wyznała w poście na Instagramie.

Projekty z jesiennej kolekcji marki Batsheva wpisują się w charakterystyczny styl jej twórczyni: sukienki w stylu vintage mieszają się z bardziej śmiałymi fasonami. Wśród kreacji nie zabrakło ultramodnych od kilku sezonów „nagich” sukienek i bluzek z prześwitującej koronki. Prezentujące je modelki udowodniły, że również i ten, powielany przez wiele młodych celebrytek trend tak naprawdę nie ma wieku.

„Nie silę się na to, aby być młodą lub fajną” – powiedziała w rozmowie z branżowym serwisem WWD. „W sytuacji, kiedy moda nie sprzyja starzeniu się, chciałam stworzyć ubrania, które będą szykowne i piękne, ale również takie, które będą cieszyć” – dodaje projektantka.

Źródła: The New York Times, WWD

Kobiety 40+ na pokazie marki Batsheva

Kiedy w 2021 roku 63-letnia wówczas aktorka Andie MacDowell pojawiła się na Festiwalu Filmowym w Cannes w naturalnie siwych włosach, szeroko komentowano jej wygląd w mediach. Udział celebrytek-seniorek w k kampaniach reklamowych w kolejnych latach miał zwiastować koniec ery ageismu, czyli dyskryminacji osób ze względu na wiek.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Moda
Met Gala 2024. Największe gwiazdy na czerwonym dywanie i ich bajeczne stylizacje
Moda
MET Gala 2024. 10 gwiazd, które potrafią zaskoczyć stylizacjami
Moda
Vivienne Westwood: kolekcja ubrań i akcesoriów artystki trafi pod młotek. Akcja z przesłaniem?
Moda
Barwnie i z rozmachem. Zmarły 12 kwietnia Roberto Cavalli żył tak, jak projektował
Moda
Najsłynniejsza naga kreacja Kate Moss idzie pod młotek. "Dobra suknia - dobra noc"