Reklama

Archicom po konferencji: cel sprzedaży ok. 3 tys. mieszkań podtrzymany

Deweloper podtrzymuje cel sprzedaży ok. 3 tys. mieszkań w tym roku i planuje przekazać ok. 2,4 tys. lokali – wynika z prezentacji pokazanej na konferencji wynikowej.

Publikacja: 16.09.2025 11:54

Archicom dba o zróżnicowaną ofertę. Z jednej strony ma apartamenty premium pod szyldem Archicom Coll

Archicom dba o zróżnicowaną ofertę. Z jednej strony ma apartamenty premium pod szyldem Archicom Collection, z drugiej zwiększa udział segmentu dostępniejszego cenowo z myślą o klientach kredytowych

Foto: Mat. prasowe

– Cel wydaje się bardzo ambitny, ale nie niemożliwy, jesteśmy umiarkowanymi optymistami – powiedział prezes Waldemar Olbryk. – Widzimy, że sprzedaż mieszkań kwartał do kwartału rośnie, patrzymy optymistycznie na rynek i na kolejne miesiące. Widzimy wzrost liczby klientów kredytowych, ich udział to ok. 60 proc. Mamy bardzo dużo rezerwacji na osiedlach, które zaraz dostaną pozwolenie na budowę. Zintensyfikowaliśmy działania w projektach, które są w zasadzie gotowe do odbioru. Nasz dział sprzedaży pracuje w pełnym skupieniu, żeby maksymalnie zbliżyć się do celu 3 tys. – dodał.

Czytaj więcej

Klienci wracają na rynek mieszkań. Powiało optymizmem

Sprzedaż mieszkań wymaga nakładów na marketing

W I połowie br. budująca w kilku miastach grupa podpisała 1,16 tys. umów, o 32 proc. więcej niż rok wcześniej. Jak wynika z raportów bieżących, 998 mieszkań (wzrost o 38 proc.) pochodziło z własnych projektów Archicomu, a 164 z inwestycji spółki matki – Echo Investment (Archicom dostaje prowizję, która zaliczana jest do przychodów ze sprzedaży usług).

W całym 2024 r. grupa sprzedała 2,2 tys. mieszkań.

Archicom dba o zróżnicowaną ofertę. Z jednej strony ma apartamenty premium pod szyldem Archicom Collection, z drugiej zwiększa udział segmentu dostępniejszego cenowo z myślą o klientach kredytowych, których sytuacja powoli się poprawia. 

Reklama
Reklama

Jak wynika ze sprawozdania finansowego Archicomu, sprzedaż mieszkań wymaga jednak znacznie więcej działań marketingowych. W I połowie br. koszty sprzedaży poszły w górę o 71 proc., do 46,6 mln zł.

– Ten wzrost traktujemy jako naturalną wręcz inwestycję potrzebną do zwiększenia zarówno liczby, jak i wartości sprzedaży. Patrząc na prognozę kosztów na cały 2025 r., będziemy celować, aby wzrost rok do roku nie przekroczył 10 proc. Tego typu koszty nie rozkładają się równomiernie w poszczególnych kwartałach, a wynikają m.in. z tego, kiedy projekt trafia do sprzedaży – powiedziała Justyna Kawa, członkini zarządu ds. finansowych.

Kumulacja przekazań mieszkań w Archicomie w IV kwartale

Firma zakłada przekazanie w całym roku ok. 2,4 tys. lokali, z czego 1,5 tys. z własnych projektów i 900 z inwestycji Echa. W I połowie br. klienci odebrali klucze do 404 lokali, z czego 360 z własnych projektów. Kumulacja przypadnie na IV kwartał, potencjał przekazań to 1,26 tys. lokali.

W I połowie br. grupa wypracowała 35,8 proc. marży brutto ze sprzedaży, o 9 proc. mniej niż rok wcześniej. Marża brutto ze sprzedaży produktów – a więc z przekazań lokali z własnych projektów – zmniejszyła się z 37,4 do 31,5 proc. Zmieniła się bowiem struktura przekazanych lokali – w tym roku było ich więcej z projektów z segmentu popularnego. Justyna Kawa podkreśliła, że celem Archicomu jest uzyskiwanie rentowności z przedziału 30-40 proc.

Prezes Olbryk dodał, że w tej chwili otoczenie jest sprzyjające, jeśli chodzi o koszty wykonawstwa. Ceny są stabilne, a w niektórych przypadkach można negocjować z wykonawcami lepsze warunki.

Czytaj więcej

Jawne ceny mieszkań. Wiele korzyści, ale są i „skutki uboczne”
Reklama
Reklama

Archicom Collection. Jakie ceny mieszkań dostępnych jeszcze w luksusowych projektach?

Dzięki ustawie o obowiązku podawania cen ofertowych w internecie możemy zobaczyć, jak wyceniane są mieszkania w luksusowych inwestycjach marki Archicom Collection.

Kiedy wiosną tego roku grupa prezentowała – w jej przekazie marketingowym – elitarną inwestycję Apartamenty Gutenberga, dziennikarze pytali, czy padnie rekord 100 tys. zł za mkw. Menedżerowie krygowali się: „nie chcielibyśmy przebić ceny 100 tys. zł za mkw.” Apartamenty Gutenberga to trzeci projekt Archicom Collection i drugi realizowany w ramach wielofunkcyjnego kwartału Towarowa 22 w sercu warszawskiej Woli. We wtorek w ofercie było 58 mieszkań z cenami od 34 tys. do 57 tys. zł za mkw.

Pod tym samym adresem rok wcześniej (wiosna 2024 r.) do sprzedaży wszedł apartamentowiec M7. Tu w ofercie było 49 apartamentów z cenami 41-56 tys. zł za mkw.

Archicom Collection to również projekt Flare przy ul. Grzybowskiej, którego sprzedaż ruszyła pod koniec 2024 r. Do wzięcia były 34 lokale z cenami od 39,8 tys. do 49,2 tys. zł za mkw.

Nieruchomości
Dom dla Polaka. Jak duży ma być?
Nieruchomości
Apartamenty premium. Chłodna 35 na zielonym świetle
Nieruchomości
Prywatni inwestorzy wydają miliardy na publiczną infrastrukturę
Nieruchomości
Nieruchomości komercyjne. Jakie budynki preferują inwestorzy
Nieruchomości
Jawność cen mieszkań w praktyce. Deweloperzy zdali egzamin?
Reklama
Reklama