Rusza 2 edycja konkursu na prokobiecą firmę roku RównoWaga

Tylko 3 proc. firm w Polsce ma formalny dokument związany z różnorodnością. Cierpią na tym przede wszystkim kobiety, które często nie mają zapewnionych podstawowych praw w miejscu pracy. Celem konkursu RównoWaga, zainicjowanego przez Dominikę Kulczyk, jest zmiana tego stanu rzeczy.

Publikacja: 01.06.2024 09:32

Aby w pełni wykorzystywać potencjał zawodowy kobiet, konieczna jest inkluzywność.

Aby w pełni wykorzystywać potencjał zawodowy kobiet, konieczna jest inkluzywność.

Foto: Adobe Stock

Różnorodne badania pokazują, że jednym z najczęstszych tabu w miejscu pracy są tematy menstruacji oraz menopauzy. Dostępność środków menstruacyjnych w toaletach jest rzadkością. Co piąta kobieta przyznaje, że miesiączki utrudniają jej realizację codziennych czynności, również w pracy. Jednocześnie ponad połowa mężczyzn twierdzi, że wspominanie o menstruacji w miejscu pracy jest niestosowne. Podobnie wygląda sytuacja w kontekście menopauzy. Co szósta Polka przyznaje, że musiała wziąć wolne od pracy z powodu dolegliwości związanych z menopauzą, podczas gdy niemal 60 proc. kobiet zauważa, że pracodawca nie zapewnił im żadnego wsparcia w okresie menopauzy.

- RównoWaga to pierwsza inicjatywa, która podkreśla zdrowie kobiet w kontekście wyrównywania szans w pracy. Środki menstruacyjne powinny być dostępne tak samo jak papier toaletowy. To kwestia fizjologii, a nie wyboru – podkreśla inicjatorka konkursu i założycielka Kulczyk Foundation, Dominika Kulczyk.

RównoWaga — czas na działanie na rzecz kobiet

Aby w pełni wykorzystywać potencjał zawodowy kobiet, konieczna jest zmiana we wspomnianym obszarze. Taki cel przyświeca inicjatorom 2 edycji konkursu na prokobiecą firmę roku RównoWaga. To inicjatywa Dominiki Kulczyk, którą jej fundacja prowadzi wspólnie z Konfederacją Lewiatan i Stowarzyszeniem Kongresem Kobiet, w partnerstwie Instytutu Badań Strukturalnych i Fundacji Share the Care. Konkurs skierowany jest do pracodawczyń i pracodawców, którzy angażują się w działania na rzecz równości kobiet w miejscu pracy oraz w kompleksowy sposób przeciwdziałają dyskryminacji.

W zgłoszeniach oceniane są mechanizmy równości, rozwój i szkolenia, równowaga praca-dom, płace oraz zdrowie. Udział w konkursie kreuje pozytywny wizerunek pracodawcy, wspiera działania ESG, a także daje możliwość sprawdzenia i zweryfikowania działań firmy w obszarze wspierania kobiet. 

Czytaj więcej

Kobiecym okiem o ESG: Obowiązkowe raportowanie a wyrównanie szans kobiet na rynku pracy

Konkurs zachęca do tworzenia środowiska pracy równego dla wszystkich poprzez udostępnienie i docenienie konkretnych rozwiązań oraz skutecznych narzędzi. To inicjatywa organizacji społecznych, która wykracza poza tradycyjne ramy biznesowe. 

RównoWaga — kto może się włączyć w działania? 

Projekt skierowany jest zarówno do firm prywatnych, jak i samorządów, instytucji publicznych oraz organizacji trzeciego sektora. Działania na rzecz równości płci w miejscu pracy analizują ekspertki i eksperci, a narzędzia zmapowane w tym procesie pozwalają tworzyć rekomendacje dotyczące rozwiązań organizacyjnych i działań służących zapewnieniu prawdziwej równości kobiet i mężczyzn w miejscach pracy. Wypracowane rozwiązania muszą być uniwersalne. Nie chodzi tylko o biurowce i wielkomiejskie środowisko Jedynie 10 proc. kobiet w Polsce pracuje w korporacjach, dlatego pomysły powinny być skalowalne także na fabryki, sklepy czy szkoły. 

Konkurs nie tylko promuje zaangażowanie w osiągnięcie szeroko rozumianej równości płci w pracy, ale może stanowić również źródło inspiracji. Firmy i instytucje mogą się wzajemnie wspierać i czerpać ze swoich inicjatyw pozytywne wzorce. W poprzedniej edycji wzięło udział niemal 100 firm. 

Zgłoszenia o tegorocznej edycji konkursu RównoWaga można przesyłać do 30 czerwca 2024 r. Szczegółowe informacje w sprawie można znaleźć na stronie rownowaga.org.pl.

Różnorodne badania pokazują, że jednym z najczęstszych tabu w miejscu pracy są tematy menstruacji oraz menopauzy. Dostępność środków menstruacyjnych w toaletach jest rzadkością. Co piąta kobieta przyznaje, że miesiączki utrudniają jej realizację codziennych czynności, również w pracy. Jednocześnie ponad połowa mężczyzn twierdzi, że wspominanie o menstruacji w miejscu pracy jest niestosowne. Podobnie wygląda sytuacja w kontekście menopauzy. Co szósta Polka przyznaje, że musiała wziąć wolne od pracy z powodu dolegliwości związanych z menopauzą, podczas gdy niemal 60 proc. kobiet zauważa, że pracodawca nie zapewnił im żadnego wsparcia w okresie menopauzy.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes i prawo
Magdalena Kurpiewska: Kluczowa jest konkretna wiedza, ale też empatia i umiejętność rozwiązywania konfliktów
Biznes i prawo
"Rzeczpospolita" na 1. miejscu w rankingu redakcji promujących przywództwo kobiet
Biznes i prawo
Dr Bianka Siwińska o Women in Tech Summit: To festiwal o technologiach, ludziach i ideach
Biznes i prawo
Agnieszka Trzeszkowska-Bereza: Żaden wydawca nie potrafi przewidzieć, który tytuł odniesie sukces
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Biznes i prawo
AI szybciej zabierze pracę kobietom niż mężczyznom? Ekspertka prognozuje
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży