Reklama

Decyzja o kredycie hipotecznym w asyście AI? Kobiety i mężczyźni widzą to nieco inaczej

Rola kontaktu z człowiekiem w procesie wyboru oferty oraz finalizacji kredytu hipotecznego jest dla większości Polek i Polaków bardzo ważna lub wręcz niezbędna – wynika z badania ANG Odpowiedzialne Finanse. Czy kobiety i mężczyźni podchodzą do tej kwestii inaczej?

Publikacja: 18.07.2025 13:57

Kobiety częściej niż mężczyźni uważają, że przy podejmowaniu decyzji o kredycie hipotecznym kontakt

Kobiety częściej niż mężczyźni uważają, że przy podejmowaniu decyzji o kredycie hipotecznym kontakt z pośrednikiem jest niezbędny.

Foto: Adobe Stock

Decyzja o wyborze kredytu hipotecznego często określana jest jako jedna z najważniejszych w życiu. Dlatego tak istotne jest wybranie odpowiedniej oferty. Badanie „AI w finansach”* pokazało, że rola kontaktu z człowiekiem w trakcie podejmowania decyzji o zaciągnięciu tego zobowiązania jest bardzo istotna. Ponad 70 proc. badanych uważa, że kontakt z pośrednikiem finansowym jest bardzo ważny lub niezbędny – zarówno w trakcie wyboru kredytu hipotecznego, jak i w przypadku etapu finalizacji decyzji o kredycie.

Kto bierze kredyt hipoteczny w asyście AI? 

– Widać tu pewne różnice w podejściu do tej kwestii ze względu na płeć. Kobiety częściej niż mężczyźni uważają kontakt z pośrednikiem za niezbędny – zarówno na etapie porównywania ofert banków, wyliczenia zdolności kredytowej czy wyjaśnienia zapisów ofert, jak i na etapie finalizacji umowy, gdy wypełniany i składany jest wniosek – mówi Katarzyna Dmowska, wiceprezeska ANG Odpowiedzialne Finanse S.A. – Mężczyźni wydają się nieco bardziej otwarci na rozwiązania technologiczne – częściej uważają, że technologia szybciej się uczy niż człowiek i może lepiej dopasować produkt do ich potrzeb. Uważają również, że narzędzia cyfrowe są w większym stopniu bezstronne niż człowiek. Kobiety natomiast wolą oprzeć swoją decyzję o zaufanie do ekspertki lub eksperta – dodaje. 

Czytaj więcej

AI przyczynia się do pogłębiania nierówności płciowych? Wyniki raportu

Na etapie wyboru kredytu hipotecznego kontakt z pośrednikiem  za nieodzowny uważa jedna trzecia Polek i jedna czwarta Polaków. Należy jednak wskazać, że i tak ponad 40 proc. panów uważa ten kontakt za bardzo ważny, czyli ceni możliwość rozmowy z pośrednikiem, ale korzysta też z narzędzi online. W ten sam sposób postępuje podobny odsetek kobiet. Sytuacja wygląda podobnie, gdy przyjrzymy się momentowi decyzji o wyborze kredytu hipotecznego. Co naturalne, rośnie liczba wskazań osób uważających kontakt z pośrednikiem za niezbędny. Jednak w przypadku kobiet i mężczyzn różnice są podobne jak na etapie wyboru – około 10 punktów procentowych. Częściej jest on niezbędny dla kobiet.

Zaufanie do technologii – trudna sprawa

Kwestia zaufania do technologii jest niezwykle istotna. Aż 47 proc. kobiet nie korzystało i nie ma zamiaru korzystać w przyszłości z narzędzi opartych na automatyzacji lub AI – jak chatboty czy kalkulatory – w trakcie dokonywania wyboru produktów i usług finansowych. Tę samą odpowiedź wskazało 41 proc. mężczyzn.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Awans i pieniądze nie wystarczają. Badanie pokazało, jak Polacy definiują dziś sukces zawodowy

– Największe obawy Polek, związane z korzystaniem z narzędzi AI w tym procesie, wiążą się z brakiem wspominanej wcześniej relacyjności  – mówi ekspertka. – Ponad 40 proc. kobiet obawia się możliwości podjęcia błędnych decyzji bez wsparcia eksperta. Istotny jest także brak zaufania do algorytmów i ich przejrzystości. Mniejsze zaufanie do technologii nie oznacza jednak jej odrzucenia. Kobiety wskazując obszary, gdzie funkcje oparte o AI mogłyby być przydatne o przy wyborze oferty kredytowej, najczęściej wybierają porównywanie ofert i obliczanie zdolności kredytowej – stwierdza.

* Badanie AI w finansach zostało zrealizowane dla ANG Odpowiedzialne Finanse przez firmę badawczą Maison&Partners metodą CAWI w kwietniu 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1080 dorosłych Polek i Polaków.

Decyzja o wyborze kredytu hipotecznego często określana jest jako jedna z najważniejszych w życiu. Dlatego tak istotne jest wybranie odpowiedniej oferty. Badanie „AI w finansach”* pokazało, że rola kontaktu z człowiekiem w trakcie podejmowania decyzji o zaciągnięciu tego zobowiązania jest bardzo istotna. Ponad 70 proc. badanych uważa, że kontakt z pośrednikiem finansowym jest bardzo ważny lub niezbędny – zarówno w trakcie wyboru kredytu hipotecznego, jak i w przypadku etapu finalizacji decyzji o kredycie.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Biznes i prawo
Prof. Elżbieta Marciszewska: Inwestowanie w sektor kosmiczny to bardzo efektywne wydawanie pieniędzy
Biznes i prawo
AI przyczynia się do pogłębiania nierówności płciowych? Wyniki raportu
Prawo
Co zrobić, gdy zostało się okradzionym i straciło dokumenty na wakacjach za granicą?
Biznes i prawo
Raport Światowego Forum Ekonomicznego nt. równości płci. Polska coraz bliżej ideału?
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes i prawo
W mobbingu w Polsce prym wiodą kobiety. Wyniki raportu „Pracować po ludzku”
Reklama
Reklama