Partnerem badania, o którym mowa, jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a partnerem badawczym PBS Sp. z o.o.
Wyniki przeprowadzonych analiz pokazały, że znaczna część osób wciąż patrzy na sukces z tradycyjnej perspektywy zarobków i awansu – spośród wskazanych elementów pracy wpływających na poczucie, że osiągamy sukces zawodowy, 74 proc. badanych wybrała wynagrodzenie, a 52 proc. awans na wyższe stanowisko.
Zmienia się definicja sukcesu wśród Polaków
Widać też jednak pewne tendencje do zmian: ponad połowa respondentów jako przejawy sukcesu wskazuje satysfakcję z wykonywanych zadań (59 proc.), docenienie przez przełożonych (52 proc.), dobrą atmosferę w zespole (50 proc.) i równowagę między pracą a życiem osobistym (46 proc.).
Warto też zwrócić uwagę, że tylko 9 proc. badanych uznaje, że na poczucie osiągnięcia sukcesu wpływa fakt, że pracuje się dużo, ponad normę. Odchodzimy zatem od kultury zajętości, w której przepracowanie było utożsamiane z ambicją, produktywnością i prestiżem.
Wśród osób, które przyznają, że w ostatnich latach zmieniło się ich podejście do sukcesu zawodowego, ponad połowa jako przyczynę wskazuje fakt, że bardziej zaczęły cenić zdrowie psychiczne i chronić się przed tym, co może negatywnie na nie wpływać (52 proc.), a także że ważniejsza stała się dla nich równowaga między pracą a życiem prywatnym (51 proc.).