Wykorzystanie sztucznej inteligencji w firmach działających w rozmaitych branżach jest coraz bardziej powszechne. W wielu przypadkach AI pozwala obniżyć koszty działalności i zwiększyć wydajność. Okazuje się, że w gronie sceptyków w kwestii używania sztucznej inteligencji znajduje się wiele kobiet – znacznie więcej niż mężczyzn.
Dlaczego kobiety częściej niż mężczyźni stronią od sztucznej inteligencji?
Do takiego wniosku na podstawie szeroko zakrojonego badania doszli naukowcy z Harvard Business School, wydziału Uniwersytetu Harvarda. Swoje spostrzeżenia zawarli w raporcie pod tytułem „Global Evidence on Gender Gaps and Generative AI”, który opublikowano na oficjalnej stronie uczelni.
Naukowcy poddali metaanalizie 18 badań, które przeprowadzono w gronie 140 tysięcy studentów, właścicieli firm, menedżerów, analityków danych i deweloperów oprogramowania ze Stanów Zjednoczonych, Szwecji, Meksyku, Chin i Maroka. Okazało się, że udział kobiet korzystających ze sztucznej inteligencji z tego grona wynosił zaledwie od 10 do 40 proc. Średnio więc kobiety stanowią jedynie 25 proc. wszystkich przebadanych użytkowników AI.
Analizy uzupełniono wynikami dodatkowego badanie, które trwało w latach 2022-2024. Okazało się, że kobiety, które korzystały ze strony ChatGPT, stanowiły 42 proc. z 200 milionów użytkowników tego narzędzia. Zawężając to do korzystania z aplikacji ChatGPT na smartfonie: udział kobiet był jeszcze mniejszy i wynosił zaledwie 27 proc. użytkowników, którzy ją ściągnęli.
Czytaj więcej
Cyfrowe kompetencje należą do najbardziej pożądanych na rynku pracy, Umiejętność komunikacji i zarządzania emocjami to kolejne istotne cechy przyszłego pracownika. Na co jeszcze zwracają uwagę pracodawcy przy wyborze kandydatów do swoich zespołów?