Kobiety z pokolenia Z zmieniają myślenie o etacie. Firmy będą miały kłopoty?

Z wielu badań wynika, że kobiety rzadziej niż mężczyźni prowadzą własne biznesy, ale jednocześnie wiele z nich o tym marzy. Możliwe jednak, że dzięki przedstawicielkom pokolenia Z, wkrótce liczba firm prowadzonych przez kobiety wzrośnie.

Publikacja: 06.03.2025 11:12

Badanie pokazało, że Polki – szczególnie młode – chcą być przedsiębiorczyniami.

Badanie pokazało, że Polki – szczególnie młode – chcą być przedsiębiorczyniami.

Foto: Adobe Stock

Z okazji Dnia Kobiet na zlecenie Mastercard przeprowadzono ogólnoświatowe badanie, którego celem było przyjrzenie się podejściu respondentów do przedsiębiorczości. Respondenci pochodzili łącznie z 41 krajów Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej, Azji i Pacyfiku, Bliskiego Wschodu i Afryki oraz Europy. Znaleźli się wśród nich zarówno mężczyźni, jak i kobiety – przedstawiciele populacji ogólnej, ale także przedsiębiorcy i przedsiębiorczynie. W badaniu wzięło udział m.in. 1 100 respondentów z Polski.

Kobiety z pokolenia Z chcą pracować na własnych zasadach

Jak wynika z danych udostępnionych przez markę, kobiety ogólnie pozytywnie myślą o prowadzeniu własnego biznesu. W skali świata 30 proc. pań uważa się za przedsiębiorczynie. W Polsce taką deklarację złożyła jednak tylko niespełna jedna na pięć badanych (18 proc.). Co ważne:  37 proc. z nich to reprezentantki generacji Z.

Badanie pokazało też, że ogólnie rzecz biorąc, Polki chcą być przedsiębiorczyniami. Co druga ankietowana rozważała założenie lub prowadzenie własnej firmy, ale jedna trzecia jeszcze nie podjęła działań w tym kierunku. Wśród czynników, które hamowały panie przed podjęciem działań w tym kierunku, respondentki wymieniały przede wszystkim ogólny brak możliwości (34 proc.) i brak wiary w siebie (31 proc.). Istotne były również dla nich bariery dotyczące braku pieniędzy (52 proc.), narzędzi (27 proc.) i czasu - 26 proc. ankietowanych kobiet stwierdziło, że jest za bardzo zajęta pracą etatową, aby skupić się na założeniu swojej firmy.

Czytaj więcej

Pokolenie Z demoluje firmy nowym stylem odchodzenia z pracy. „Winne zarządzanie”

Jeśli chodzi o branże, w jakich Polki chciałby działać „na swoim”, badane wskazywały najczęściej sprzedaż internetową i edukację – np. udzielanie korepetycji – a także usługi kosmetyczne. 

27 proc. respondentek z Polski przyznała w omawianym badaniu, że prowadzi dodatkową działalność zarobkową poza pracą na etacie – wśród nich największy odsetek to przedstawicielki pokolenia Z (38 proc.). Głównymi powodami, które skłaniają Polki do podjęcia pracy dodatkowej, są chęć podniesienia zarobków (60 proc.), potrzeba oszczędzania na konkretny cel (39 proc.) i uzyskanie niezależności finansowej (32 proc.).

Czego potrzebują kobiety do uruchomienia własnego biznesu?

Uczestniczki badania zapytano również o to, jakie wsparcie mogłoby zachęcić je do uruchomienia własnego biznesu. Co trzecia przyznała, że potrzebuje szkoleń w zakresie podstawowych umiejętności biznesowych, a 28 proc. - lepszej edukacji. 14 proc. pań stwierdziło natomiast, że w rozpoczęciu własnej działalności gospodarczej pomogłoby wsparcie rządu w zakresie opieki nad dziećmi. Na pytanie o to, jakie konkretne rozwiązania wsparłyby kobiety w pokonaniu barier i większej pewności siebie przy zakładaniu firmy, 29 proc. badanych odpowiedziało, że lepszy dostęp do dotacji, a 27 proc. wskazało na szkolenia w zakresie opracowywania biznesplanu. 26 proc. z  kolei chciałoby mieć wspólnika lub wspólniczkę.

Czytaj więcej

Pokolenie Z ma nowe oczekiwanie wobec szefów. Od jego realizacji uzależnia działanie

Kobiety, które już są przedsiębiorczyniami, zapytano w ankiecie m.in. o to. co zmotywowało je do założenia biznesu. Ponad połowa (53 proc.) odpowiedziała, że była to chęć realizacji marzeń, a 45 proc. pań przyznało, że nie chciały pracować dla kogoś innego. 43 proc. z kolei zależało na elastycznym czasie pracy. 

Mając na uwadze tak silnie zarysowującą się wśród kobiet potrzebę „działania na własnych zasadach” – szczególnie tych z pokolenia Z – eksperci zwracają uwagę, że trudno nie zadawać pytań o to, czy wkrótce firmy zatrudniające pracowników na etatach będą musiały myśleć o zmianie zasad działania. 

Źródło:
Materiały prasowe

Z okazji Dnia Kobiet na zlecenie Mastercard przeprowadzono ogólnoświatowe badanie, którego celem było przyjrzenie się podejściu respondentów do przedsiębiorczości. Respondenci pochodzili łącznie z 41 krajów Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej, Azji i Pacyfiku, Bliskiego Wschodu i Afryki oraz Europy. Znaleźli się wśród nich zarówno mężczyźni, jak i kobiety – przedstawiciele populacji ogólnej, ale także przedsiębiorcy i przedsiębiorczynie. W badaniu wzięło udział m.in. 1 100 respondentów z Polski.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes i prawo
Efekt złamanego szczebla – to zjawisko hamuje karierę kobiet. Jak je pokonać?
Biznes i prawo
Pokolenie Z wymaga szczególnych zaproszeń do pracy. Oto, czego oczekują młodzi
SPOŁECZEŃSTWO
W polityce działa ogółem ponad trzy razy więcej mężczyzn niż kobiet. Jak jest w Polsce?
Biznes i prawo
Polki mają gorsze warunki do pracy niż kobiety z innych krajów. Nowy raport
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes i prawo
Pokolenie Z demoluje firmy nowym stylem odchodzenia z pracy. „Winne zarządzanie”
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń