Z okazji Dnia Kobiet na zlecenie Mastercard przeprowadzono ogólnoświatowe badanie, którego celem było przyjrzenie się podejściu respondentów do przedsiębiorczości. Respondenci pochodzili łącznie z 41 krajów Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej, Azji i Pacyfiku, Bliskiego Wschodu i Afryki oraz Europy. Znaleźli się wśród nich zarówno mężczyźni, jak i kobiety – przedstawiciele populacji ogólnej, ale także przedsiębiorcy i przedsiębiorczynie. W badaniu wzięło udział m.in. 1 100 respondentów z Polski.
Kobiety z pokolenia Z chcą pracować na własnych zasadach
Jak wynika z danych udostępnionych przez markę, kobiety ogólnie pozytywnie myślą o prowadzeniu własnego biznesu. W skali świata 30 proc. pań uważa się za przedsiębiorczynie. W Polsce taką deklarację złożyła jednak tylko niespełna jedna na pięć badanych (18 proc.). Co ważne: 37 proc. z nich to reprezentantki generacji Z.
Badanie pokazało też, że ogólnie rzecz biorąc, Polki chcą być przedsiębiorczyniami. Co druga ankietowana rozważała założenie lub prowadzenie własnej firmy, ale jedna trzecia jeszcze nie podjęła działań w tym kierunku. Wśród czynników, które hamowały panie przed podjęciem działań w tym kierunku, respondentki wymieniały przede wszystkim ogólny brak możliwości (34 proc.) i brak wiary w siebie (31 proc.). Istotne były również dla nich bariery dotyczące braku pieniędzy (52 proc.), narzędzi (27 proc.) i czasu - 26 proc. ankietowanych kobiet stwierdziło, że jest za bardzo zajęta pracą etatową, aby skupić się na założeniu swojej firmy.
Czytaj więcej
Młodzi patrzą na pracę zupełnie inaczej niż ludzie z wcześniejszych pokoleń. Jeśli nie podoba im się miejsce, w którym są zatrudnieni, po prostu idą gdzie indziej. Robią to jednak w sposób, który dezorganizuje działanie firm. O co konkretnie chodzi?
Jeśli chodzi o branże, w jakich Polki chciałby działać „na swoim”, badane wskazywały najczęściej sprzedaż internetową i edukację – np. udzielanie korepetycji – a także usługi kosmetyczne.