Alga Zaharescu. Kobieta, która projektuje dla Maserati

Alga Zaharescu pełni funkcję Lead Interior Designer w Maserati. Chętnie opowiada o tym, jak obrała tę ścieżkę zawodową i jak odnajduje się w środowisku zdominowanym przez mężczyzn.

Publikacja: 05.12.2023 17:22

Szybkie samochody przez większość osób kojarzone są jednoznacznie z męskim światem.

Szybkie samochody przez większość osób kojarzone są jednoznacznie z męskim światem.

Foto: Adobe Stock

Czy jej zdaniem cokolwiek zmieniło się w świecie luksusowych samochodów, jeśli chodzi o obecność kobiet? 

Szybkie samochody przez większość osób kojarzone są jednoznacznie z męskim światem. Mężczyzna nawiguje za kółkiem, a piękna kobieta – obowiązkowo – zajmuje miejsce pasażera. Wprawdzie wiele się w tej kwestii zmienia, jednak pewne przyzwyczajenia są stałe. Alga Zaharescu zna te wszystkie stereotypy lepiej niż ktokolwiek inny. Od ponad 20 lat pracuje w przemyśle samochodowym. Po doświadczeniach we współpracy z Fiatem i Bertone, rozpoczęła karierę w charakterze Lead Interior Designer w Maserati.

– Ta marka była szczytem moich marzeń – przyznaje Zaharescu w rozmowie ze szwajcarskim portalem dla kobiet anabelle.ch. – Jest synonimem luksusu i najwyższej klasy samochodów sportowych. Flagowym projektem Zaharescu jest wnętrze luksusowego modelu MC20. Mowa tu o samochodzie ze skrzydłowymi drzwiami, mocy 630 KM i cenie, która – w zależności od wyposażenia – zaczyna się od około 260 000 euro, co w przeliczeniu na złotówki daje zawrotną kwotę 1 200 000.

Zaharescu przyznaje, że zawsze interesowała się samochodami, jednak nie planowała kariery projektantki. W jej mniemaniu samochód kojarzył jej się z dziełem inżynierów, a nie artystów.

Urodziła się w Rumunii i w wieku 19 lat rozpoczęła studia projektowania produktu we Włoszech. To właśnie tam zaprzyjaźniła się z kilkoma osobami studiującymi projektowanie w transporcie. Nowi znajomi pokazali jej swoje prace i modele, wprowadzając w świat, który od razu ją zafascynował. Już wtedy wiedziała, że koniecznie musi w nim pozostać.

Dwa razy ciężej

Na wydziale była jedyną dziewczyną. Koleżanka, która rozpoczynała z nią studia, szybko zrezygnowała, ponieważ zdominowany przez mężczyzn świat nieco ją przytłaczał. Podejście Algi Zaharescu było całkowicie odmienne: jako jedyna kobieta w męskim gronie czuła się zdeterminowana, by udowodnić, że jest we właściwym miejscu.

Koledzy nieustannie powtarzali jej, że nigdy nie będzie pracować w przemyśle samochodowym i niepotrzebnie traci czas na studiowanie. Takie komentarze tylko motywowały ją do wzmożonego wysiłku i sprawiały, że pracowała dwa razy ciężej niż rówieśnicy, aby udowodnić, że doskonale wie, co robi.

Upór i determinacja opłaciły się. Dziś Zaharescu z fascynacją opowiada o swoich dziełach i emocjach, jakie jej towarzyszą, ilekroć mija na ulicy zaprojektowany przez siebie model samochodu – Kiedy widzę swój „obiekt”, czuję się tak, jakbym obserwowała własne dziecko wypuszczone w świat – opisuje Zaharescu.

Czytaj więcej

70-letnia poznanianka obroniła doktorat. "Jest wyjątkową osobą"

Kobiety też kochają sportowe samochody

Jako Lead Interior Designer Alga Zaharescu miała decydujący udział w zaprojektowaniu wnętrza modelu MC20. Cały proces projektowania rozpoczyna się od koncepcji i odpowiedzi na pytanie: kto będzie używał tego samochodu? Co może poruszyć i zafascynować odbiorcę i jakich funkcjonalności oczekuje od modelu tej klasy?

– Na tym etapie nie myśli się tylko o mężczyznach jako użytkownikach samochodu. Kobiety coraz częściej zaopatrują się w sportowe maszyny – podkreśla projektantka – nie chcemy projektować samochodów przeznaczonych wyłącznie dla mężczyzn ani takich, które byłyby zaadresowane jedynie do kobiet.

W przypadku modelu MC20, projektantka Maserati koncentrowała się głównie na zapewnieniu jak najlepszych doznań osobie kierującej pojazdem, niezależnie od płci. Inspirację czerpała z wnętrz prywatnych Jetów: kokpity tych maszyn skoncentrowane są w 100% na pilotach, których nie powinny rozpraszać żadne elementy dookoła. – Samochody takie jak MC20 wyglądają z zewnątrz niesamowicie. Kiedy zajrzysz do środka i zaczynasz prowadzić auto, odczuwasz jego prawdziwą siłę – podkreśla projektantka.

Klienci i klientki Maserati

Obecnie ponad jedną trzecią klientów Maserati stanowią kobiety. Alga Zaharescu potwierdza, że coraz więcej pań nie tylko marzy o luksusowych sportowych samochodach, ale też może sobie na nie pozwolić. – To tylko pokazuje, jak wiele zmieniło się w biznesie samochodowym od początków mojej kariery – konstatuje Alga. – Gdy zaczynałam, dla wielu mężczyzn moja obecność w „ich” biznesie była niedorzecznością. – wspomina.

To podejście, zdaniem projektantki, stopniowo ulega zmianie. Dziś w zespole Maserati jest coraz więcej kobiet, i choć mężczyźni nadal stanowią większość, to obecność koleżanek już nikogo nie dziwi.

Źródło: anabelle.ch

Czy jej zdaniem cokolwiek zmieniło się w świecie luksusowych samochodów, jeśli chodzi o obecność kobiet? 

Szybkie samochody przez większość osób kojarzone są jednoznacznie z męskim światem. Mężczyzna nawiguje za kółkiem, a piękna kobieta – obowiązkowo – zajmuje miejsce pasażera. Wprawdzie wiele się w tej kwestii zmienia, jednak pewne przyzwyczajenia są stałe. Alga Zaharescu zna te wszystkie stereotypy lepiej niż ktokolwiek inny. Od ponad 20 lat pracuje w przemyśle samochodowym. Po doświadczeniach we współpracy z Fiatem i Bertone, rozpoczęła karierę w charakterze Lead Interior Designer w Maserati.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ludzie
Suri Cruise kończy 18 lat. Ojciec przestanie łożyć na jej utrzymanie?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ludzie
Iga Światek ambasadorką Lancôme. Znamy kulisy współpracy
Ludzie
Seniorki gwiazdami sieci dzięki swoim opiekunom. Na czym polega zjawisko "carefluencers"?
Ludzie
Fin zastąpił Seraphinę. Dziecko kolejnej sławnej pary nie identyfikuje się ze swoją płcią
Ludzie
Sytuacja bez precedensu: Senegal ma dwie pierwsze damy. Nowy prezydent jest bigamistą