Alga Zaharescu. Kobieta, która projektuje dla Maserati

Alga Zaharescu pełni funkcję Lead Interior Designer w Maserati. Chętnie opowiada o tym, jak obrała tę ścieżkę zawodową i jak odnajduje się w środowisku zdominowanym przez mężczyzn.

Publikacja: 05.12.2023 17:22

Szybkie samochody przez większość osób kojarzone są jednoznacznie z męskim światem.

Szybkie samochody przez większość osób kojarzone są jednoznacznie z męskim światem.

Foto: Adobe Stock

Czy jej zdaniem cokolwiek zmieniło się w świecie luksusowych samochodów, jeśli chodzi o obecność kobiet? 

Szybkie samochody przez większość osób kojarzone są jednoznacznie z męskim światem. Mężczyzna nawiguje za kółkiem, a piękna kobieta – obowiązkowo – zajmuje miejsce pasażera. Wprawdzie wiele się w tej kwestii zmienia, jednak pewne przyzwyczajenia są stałe. Alga Zaharescu zna te wszystkie stereotypy lepiej niż ktokolwiek inny. Od ponad 20 lat pracuje w przemyśle samochodowym. Po doświadczeniach we współpracy z Fiatem i Bertone, rozpoczęła karierę w charakterze Lead Interior Designer w Maserati.

– Ta marka była szczytem moich marzeń – przyznaje Zaharescu w rozmowie ze szwajcarskim portalem dla kobiet anabelle.ch. – Jest synonimem luksusu i najwyższej klasy samochodów sportowych. Flagowym projektem Zaharescu jest wnętrze luksusowego modelu MC20. Mowa tu o samochodzie ze skrzydłowymi drzwiami, mocy 630 KM i cenie, która – w zależności od wyposażenia – zaczyna się od około 260 000 euro, co w przeliczeniu na złotówki daje zawrotną kwotę 1 200 000.

Zaharescu przyznaje, że zawsze interesowała się samochodami, jednak nie planowała kariery projektantki. W jej mniemaniu samochód kojarzył jej się z dziełem inżynierów, a nie artystów.

Urodziła się w Rumunii i w wieku 19 lat rozpoczęła studia projektowania produktu we Włoszech. To właśnie tam zaprzyjaźniła się z kilkoma osobami studiującymi projektowanie w transporcie. Nowi znajomi pokazali jej swoje prace i modele, wprowadzając w świat, który od razu ją zafascynował. Już wtedy wiedziała, że koniecznie musi w nim pozostać.

Dwa razy ciężej

Na wydziale była jedyną dziewczyną. Koleżanka, która rozpoczynała z nią studia, szybko zrezygnowała, ponieważ zdominowany przez mężczyzn świat nieco ją przytłaczał. Podejście Algi Zaharescu było całkowicie odmienne: jako jedyna kobieta w męskim gronie czuła się zdeterminowana, by udowodnić, że jest we właściwym miejscu.

Koledzy nieustannie powtarzali jej, że nigdy nie będzie pracować w przemyśle samochodowym i niepotrzebnie traci czas na studiowanie. Takie komentarze tylko motywowały ją do wzmożonego wysiłku i sprawiały, że pracowała dwa razy ciężej niż rówieśnicy, aby udowodnić, że doskonale wie, co robi.

Upór i determinacja opłaciły się. Dziś Zaharescu z fascynacją opowiada o swoich dziełach i emocjach, jakie jej towarzyszą, ilekroć mija na ulicy zaprojektowany przez siebie model samochodu – Kiedy widzę swój „obiekt”, czuję się tak, jakbym obserwowała własne dziecko wypuszczone w świat – opisuje Zaharescu.

Czytaj więcej

70-letnia poznanianka obroniła doktorat. "Jest wyjątkową osobą"

Kobiety też kochają sportowe samochody

Jako Lead Interior Designer Alga Zaharescu miała decydujący udział w zaprojektowaniu wnętrza modelu MC20. Cały proces projektowania rozpoczyna się od koncepcji i odpowiedzi na pytanie: kto będzie używał tego samochodu? Co może poruszyć i zafascynować odbiorcę i jakich funkcjonalności oczekuje od modelu tej klasy?

– Na tym etapie nie myśli się tylko o mężczyznach jako użytkownikach samochodu. Kobiety coraz częściej zaopatrują się w sportowe maszyny – podkreśla projektantka – nie chcemy projektować samochodów przeznaczonych wyłącznie dla mężczyzn ani takich, które byłyby zaadresowane jedynie do kobiet.

W przypadku modelu MC20, projektantka Maserati koncentrowała się głównie na zapewnieniu jak najlepszych doznań osobie kierującej pojazdem, niezależnie od płci. Inspirację czerpała z wnętrz prywatnych Jetów: kokpity tych maszyn skoncentrowane są w 100% na pilotach, których nie powinny rozpraszać żadne elementy dookoła. – Samochody takie jak MC20 wyglądają z zewnątrz niesamowicie. Kiedy zajrzysz do środka i zaczynasz prowadzić auto, odczuwasz jego prawdziwą siłę – podkreśla projektantka.

Klienci i klientki Maserati

Obecnie ponad jedną trzecią klientów Maserati stanowią kobiety. Alga Zaharescu potwierdza, że coraz więcej pań nie tylko marzy o luksusowych sportowych samochodach, ale też może sobie na nie pozwolić. – To tylko pokazuje, jak wiele zmieniło się w biznesie samochodowym od początków mojej kariery – konstatuje Alga. – Gdy zaczynałam, dla wielu mężczyzn moja obecność w „ich” biznesie była niedorzecznością. – wspomina.

To podejście, zdaniem projektantki, stopniowo ulega zmianie. Dziś w zespole Maserati jest coraz więcej kobiet, i choć mężczyźni nadal stanowią większość, to obecność koleżanek już nikogo nie dziwi.

Źródło: anabelle.ch

Czy jej zdaniem cokolwiek zmieniło się w świecie luksusowych samochodów, jeśli chodzi o obecność kobiet? 

Szybkie samochody przez większość osób kojarzone są jednoznacznie z męskim światem. Mężczyzna nawiguje za kółkiem, a piękna kobieta – obowiązkowo – zajmuje miejsce pasażera. Wprawdzie wiele się w tej kwestii zmienia, jednak pewne przyzwyczajenia są stałe. Alga Zaharescu zna te wszystkie stereotypy lepiej niż ktokolwiek inny. Od ponad 20 lat pracuje w przemyśle samochodowym. Po doświadczeniach we współpracy z Fiatem i Bertone, rozpoczęła karierę w charakterze Lead Interior Designer w Maserati.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ludzie
Córka Nicole Kidman Sunday Rose zadebiutowała na wybiegu. Ma szansę na karierę w świecie mody?
Ludzie
Kobiety Bacteromica stawiają czoła współczesnemu wyzwaniu medycyny - lekooporności
Ludzie
Najpierw wojsko, później tron. Gdzie studiują europejskie księżniczki?
Ludzie
Naomi Campbell: nieprawidłowości w działaniu fundacji. Na co przeznaczano środki?
Ludzie
Przekładali termin kilka razy. Grecka księżniczka Theodora wzięła ślub