Reklama

Polacy mają problemy z rozumieniem tekstów ekonomicznych. Z czego to wynika? Badanie PIE

Polski Instytut Ekonomiczny przeprowadził badanie eksperymentalne pt. „Czytanie ze zrozumieniem tekstów ekonomicznych”. Jego wyniki nie są optymistyczne. Czy jest szansa, aby je polepszyć i dlaczego czytanie tekstów ekonomicznych ze zrozumieniem jest takie ważne?

Publikacja: 29.11.2023 09:44

Z eksperymentu PIE wynika, że w procesie czytania ze zrozumieniem ważne są nie tylko zdolności pozna

Z eksperymentu PIE wynika, że w procesie czytania ze zrozumieniem ważne są nie tylko zdolności poznawcze czytelnika i obiektywna trudność tekstu.

Foto: Adobe Stock

Opracowanie bazuje na wynikach ankiety przeprowadzonej metodą CAWI (badanie internetowe) wśród osób między 18 a 64 rokiem życia. Uczestniczy otrzymali do przeczytania 3 teksty: artykuł prasowy o tematyce ekonomicznej (a konkretniej, o inflacji), artykuł o tematyce nieekonomicnzej (poświęcony sondażom i sytuacji politycznej w Hiszpanii) oraz fragment umowy pożyczkowej, zaczerpnięty ze strony internetowej popularnej firmy udzielającej pożyczek.

Autorzy raportu postawili trzy główne pytania badawcze:

Pozostało jeszcze 93% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Biznes i prawo
Pokolenie Z dyktuje warunki pracodawcom. Oto, czego wymaga w ogłoszeniach o pracy
Biznes i prawo
Dr Anna Maria Panasiuk: Zwroty z inwestycji w nieruchomości w Polsce są wyższe niż w Europie
Patronat Rzeczpospolitej
Cyfrowa zmiana, która zaczyna się od kobiet. Co trzecią firmę prowadzi kobieta – czas, by cyfryzacja mówiła także jej głosem
Biznes i prawo
Decyzja o kredycie hipotecznym w asyście AI? Kobiety i mężczyźni widzą to nieco inaczej
Biznes i prawo
Prof. Elżbieta Marciszewska: Inwestowanie w sektor kosmiczny to bardzo efektywne wydawanie pieniędzy
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama