Reklama

Polacy mają problemy z rozumieniem tekstów ekonomicznych. Z czego to wynika? Badanie PIE

Polski Instytut Ekonomiczny przeprowadził badanie eksperymentalne pt. „Czytanie ze zrozumieniem tekstów ekonomicznych”. Jego wyniki nie są optymistyczne. Czy jest szansa, aby je polepszyć i dlaczego czytanie tekstów ekonomicznych ze zrozumieniem jest takie ważne?

Publikacja: 29.11.2023 09:44

Z eksperymentu PIE wynika, że w procesie czytania ze zrozumieniem ważne są nie tylko zdolności pozna

Z eksperymentu PIE wynika, że w procesie czytania ze zrozumieniem ważne są nie tylko zdolności poznawcze czytelnika i obiektywna trudność tekstu.

Foto: Adobe Stock

Opracowanie bazuje na wynikach ankiety przeprowadzonej metodą CAWI (badanie internetowe) wśród osób między 18 a 64 rokiem życia. Uczestniczy otrzymali do przeczytania 3 teksty: artykuł prasowy o tematyce ekonomicznej (a konkretniej, o inflacji), artykuł o tematyce nieekonomicnzej (poświęcony sondażom i sytuacji politycznej w Hiszpanii) oraz fragment umowy pożyczkowej, zaczerpnięty ze strony internetowej popularnej firmy udzielającej pożyczek.

Autorzy raportu postawili trzy główne pytania badawcze:

Pozostało jeszcze 93% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Biznes i prawo
Ciemna strona ery AI. „Wprowadza do środowiska pracy nową grupę stresorów”
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes i prawo
W Polsce przybywa członkiń zarządów firm i prezesek. Nowe dane
Biznes i prawo
Zawód okołoprawniczy na liście zagrożonych przez AI. Kto powinien myśleć o zmianie fachu?
Biznes i prawo
Historyczny moment w Namibii. Najwyższe stanowiska państwowe obejmują trzy kobiety
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes i prawo
„Personalizacja sięga poziomu mikro”. Etyka w marketingu w erze AI nabiera nowego znaczenia
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama