Mika Brzezinski, dziennikarka i gwiazda telewizji NBC, w książce "Znaj swoją wartość", bardzo dokładnie opisała proces przygotowania się, a następnie przystąpienia do rozmowy o podwyżce. Świadoma własnych błędów w tym zakresie, napisała o nich otwarcie, chcąc wyczulić na nie kobiety, które tę ważną rozmowę mają przed sobą.
Jak prosić o podwyżkę: Nie zostawiać niczego przypadkowi
– Rozmowa o pieniądzach jest trudna, bo po drugiej stronie mamy człowieka z jego emocjami, frustracjami i oczekiwaniami – przyznaje Małgorzata Warzycha z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW, managerka HR, trenerka biznesu, coach. – Warto dobrze się do rozmowy przygotować i ją zaplanować, umówić się na nią z przełożonym, niczego nie zostawiać przypadkowi. Warto na pewno zapisać sobie wszystkie argumenty, które za podwyżką przemawiają. W stresie, a zdecydowanie rozmowa o pieniądzach do takiej należy, można zapomnieć o czym chcieliśmy rozmawiać i dlaczego, a emocje mogą wziąć górę nad logiczną argumentacją – wyjaśnia ekspertka.
Przystępując do rozmowy z przełożonym na temat podwyżki, należy jasno określić swoje oczekiwania finansowe, bazując jednak na realnych stawkach oferowanych zarówno w danej firmie, jak i na podobnych stanowiskach w innych przedsiębiorstwach działających w obrębie tej samej branży. – Trzeba oczywiście urealnić oczekiwania i nie żądać kwoty, która wykracza poza widełki płacowe w danej firmie lub poza wynagrodzenie jakie oferuje na podobnych stanowiskach rynek – doprecyzowuje ekspertka.
Jak prosić o podwyżkę: Lista solidnych argumentów
Przygotowując listę argumentów niezbędnych do przedstawienia pracodawcy podczas rozmowy o podwyżce należy skoncentrować się na konkretnych danych i korzyściach, jakie firma osiągnęła dzięki zaangażowaniu danej osoby w wykonywane obowiązki. Ekspertka zastrzega, że właśnie takie argumenty – oparte na faktach, a nie emocjach, przemawiają do pracodawców najbardziej.
Wśród przykładów wymienia choćby realizację dodatkowych zadań, wynikających z zastępstwa lub przejęcia obowiązków innego członka zespołu, na które wcześniej z pracownikiem się nie umówiono, przejęcie obszaru, który wiąże się z większym zakresem odpowiedzialności, pozytywne opinie i rekomendacje od klientów, czy rozwój kompetencji i podniesienie kwalifikacji, na przykład poprzez pełnienie roli lidera w ważnym projekcie.