Kupujesz w Black Friday? Sprawdź ten zapis na metce, a unikniesz fałszywej promocji

Black Friday to święto dla wszystkich miłośników promocji. Wielu sprzedawców ogłasza największe rabaty w ciągu roku, kusząc klientów niskimi cenami. Niestety często po sprawdzeniu szczegółów oferty okazuje się, że wcale nie jest ona tak atrakcyjna.

Publikacja: 19.11.2024 12:06

Robiąc zakupy podczas Black Friday nie należy skupiać się na krzykliwych banerach, tylko poszukać za

Robiąc zakupy podczas Black Friday nie należy skupiać się na krzykliwych banerach, tylko poszukać zapisu, który pozwoli ocenić, czy mamy do czynienia z faktyczną promocją, czy jedynie z chwytem marketingowym.

Foto: Adobe Stock

W tym roku Black Friday przypada 29 listopada. Zwyczaj ten przywędrował do nas ze Stanów Zjednoczonych. Data „Czarnego Piątku” nie jest przypadkowa – wyznacza się ją w dniu następującym po Dniu Dziękczynienia. Początkowo promocje obowiązywały tylko w piątek, jednak wraz z upływem lat wyprzedaże zaczęły rozciągać się na weekend, tydzień, a nawet na cały miesiąc. W wielu przypadkach można było zauważyć, że sprzedawcy manipulują cenami, sztucznie podnosząc je przed Black Friday, a następnie gwałtownie obniżając. W efekcie dana rzecz kosztowała tyle samo, co kilka tygodni wcześniej.

Czytaj więcej

Black Friday 2024: Kiedy wypada? Lepiej uważać na pułapki zakupowe

Black Friday. Jak dyrektywa Omnibus chroni konsumentów?

W końcu konsumenci zaczęli zdawać sobie sprawę z fałszywych promocji. To zjawisko zainteresowało również UOKiK oraz instytucje unijne. 27 listopada 2019 roku uchwalono tzw. dyrektywę Omnibus, która wprowadziła sporo zmian w unijnym prawie ochrony konsumentów. Państwa członkowskie zostały zobowiązane do przyjęcia przepisów implementujących dyrektywę do 28 listopada 2021 roku. W Polsce weszły one w życie 1 stycznia 2023 roku. Od tego czasu przedsiębiorcy zostali zobowiązani do większej transparentności cenowej. Oznacza to, że organizując promocję mają obowiązek informować o najniższej cenie towaru w ciągu ostatnich 30 dni przed obniżką. Ma to zapobiec manipulacjom cen, które sprawiają, że promocje wydają się być bardziej korzystne niż są w rzeczywistości.

Informacje o cenie w czasie 30 dni są jednak zapisywane drobnym drukiem. Robiąc zakupy podczas Black Friday nie należy zatem skupiać się na krzykliwych banerach, tylko poszukać zapisu, który pozwoli ocenić, czy mamy do czynienia z faktyczną promocją, czy jedynie z chwytem marketingowym. Wdrożenie dyrektywy Omnibus pozwoliło konsumentom uzyskać kompleksową wiedzę na temat cen produktów, dzięki czemu ryzyko, że zostaną wprowadzeni w błąd jest dużo mniejsze. Mają także możliwość sprawdzenia, czy korzyść rzeczywiście jest realna. Zapis o cenie z 30 dni musi pojawić się wszędzie tam, gdzie znajduje się informacja o rabacie. Dotyczy to zarówno ofert internetowych, w gazetkach promocyjnych oraz w reklamach telewizyjnych.

„Przed wprowadzeniem nowych regulacji konsumenci nie mieli realnego narzędzia, punktu odniesienia, dzięki któremu mogliby zweryfikować hasła marketingowe obiecujące wyjątkowe okazje. Po zmianie prawa wystarczy, że zapoznają się z najniższą ceną z 30 dni przed obniżką, która musi być widoczna przy towarze lub usłudze. To od niej przedsiębiorcy powinni obliczać wysokość rabatów i to ona jest teraz najważniejszą informacją dla kupujących” – to wypowiedź prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego w zeszłorocznym artykule na temat Black Friday, dostępnym na stronie Urzędy Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Co grozi przedsiębiorcom, którzy nie dostosują się do przepisów?

Dyrektywa Omnibus zobowiązała państwa członkowskie do ustanowienia skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających kar za naruszenie przepisów. Informacje na ten temat znajdują się w art. 6 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług. W punkcie pierwszym czytamy, że „jeżeli przedsiębiorca nie wykonuje obowiązków, o których mowa w art. 4 ust. 1-5, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej nakłada na niego, w drodze decyzji, karę pieniężną do wysokości 20 000 zł.” Punkt drugi zakłada z kolei, że „jeżeli przedsiębiorca nie wykonał obowiązków, o których mowa w art. 4 ust. 1-5, co najmniej trzykrotnie w okresie 12 miesięcy, licząc od dnia, w którym stwierdzono naruszenie tych obowiązków po raz pierwszy, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej nakłada na niego, w drodze decyzji, karę pieniężną do wysokości 40 000 zł”.

Przy ustalaniu kary inspektor uwzględnia stopień naruszenia obowiązków, dotychczasową działalność przedsiębiorcy, wcześniejsze naruszenia obowiązków, uzyskane przez przedsiębiorcę korzyści majątkowe lub straty w związku z naruszeniem tych obowiązków, wielkość obrotów i przychodu oraz sankcje nałożone na przedsiębiorcę za to samo naruszenie w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej.

W tym roku Black Friday przypada 29 listopada. Zwyczaj ten przywędrował do nas ze Stanów Zjednoczonych. Data „Czarnego Piątku” nie jest przypadkowa – wyznacza się ją w dniu następującym po Dniu Dziękczynienia. Początkowo promocje obowiązywały tylko w piątek, jednak wraz z upływem lat wyprzedaże zaczęły rozciągać się na weekend, tydzień, a nawet na cały miesiąc. W wielu przypadkach można było zauważyć, że sprzedawcy manipulują cenami, sztucznie podnosząc je przed Black Friday, a następnie gwałtownie obniżając. W efekcie dana rzecz kosztowała tyle samo, co kilka tygodni wcześniej.

Pozostało 86% artykułu
Biznes i prawo
Luka płacowa w wyjątkowo prokobiecym kraju wyższa niż w Polsce. Zaskakujący wynik raportu
Biznes i prawo
Edyta Demby-Siwek: Preferuję model partnerskiego zarządzania
Biznes i prawo
Najpierw kariera, potem dziecko? Korporacje finansują kobietom zamrażanie komórek jajowych
Wizerunek w biznesie
Ekspertka ds. wizerunku: Biała koszula i granatowa spódnica to zły strój na rozmowę o pracę
Materiał Promocyjny
Europejczycy chcą ochrony klimatu, ale mają obawy o koszty
Biznes i prawo
Zaniedbywanie przyjaźni nie służy rozwojowi kariery? Wyniki badań