We współczesnym dyskursie humanistycznym moda funkcjonuje jako skuteczny kanał przekazu, za pomocą którego ludzie komunikują emocje, role i tożsamości. Jej wymiar wykracza pozaestetyczne wartości, czyniąc ją swoistym narzędziem negocjowania obecności w rzeczywistości międzyludzkiej. W opinii Rolanda Barthesa moda jest systemem znaków i znaczeń, symboli i idei. Służy wyrażaniu poglądów, przekonań za pomocą wizualnych elementów i kodów osadzonych w społecznych kontekstach. Jak pisze francuski semiolog, „to gra z najtrudniejszym pytaniem ludzkiej świadomości – kim jestem?”. Znaczenie tego pytania wybrzmiewa szczególnie silnie w historii Anieli Krajewskiej, bohaterki serialu „Aniela”, której życie ulega gwałtownej transformacji, a moda staje się jedną z ostatnich form utrzymania ciągłości własnego istnienia – w serialu jest jednym z zasadniczych środków ekspresji i elementem budowania wewnętrznego świata głównej bohaterki.