Czy w transporcie – konkretnie odnośnie do wypadków samolotowych – istnieje coś takiego jak prawo serii? Czy są na to jakieś dowody?
Krzysztof Błasiak, p.o. zastępcy przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych: Pytanie, czy prawo serii w ogóle istnieje – nie tylko w transporcie. To raczej obserwacja, że jakieś niezwykle rzadkie zjawisko powtarza się w pewnym miejscu, w pewnym czasie lub w pewnych okolicznościach. Chyba raczej trudno tutaj mówić o prawie. Różni eksperci sprzeczali się na temat tego, czy ono istnieje i choć były dyskusje akademickie, nic takiego nie zostało potwierdzone. Osobiście uważam, że prawo serii nie istnieje. Poczyniono za to obserwacje, że w danym czasie określonych wypadków zdarza się więcej i tutaj należy szukać odpowiedzi na pytanie, z czego to wynika.
Po pierwsze – jeśli chodzi o transport lotniczy – wypadków ogólnie jest więcej, ponieważ jest coraz większy ruch lotniczy. Nie tylko w lotnictwie, ale wszędzie, gdzie mamy do czynienia ze wzrostem ilości przewozów, mimo że są procedury bezpieczeństwa i jest ono utrzymywane na wysokim poziomie, to siłą rzeczy będzie rosnąć również liczba wypadków. Drugim czynnikiem, który na to może wpływać są konflikty zbrojne. Ich wynikiem są różnorodne perturbacje, które negatywnie oddziałują na bezpieczeństwo. Mam na myśli zarówno wpływ bezpośredni – zabłąkane rakiety i zestrzelenia, jak i pośredni – zaabsorbowanie służb i innych instytucji czuwających nad ruchem lotniczym, nie tylko w tę pracę, która codziennie wymaga obsługi takich przewozów, ale również w dodatkowe zadania wynikające z panującej sytuacji.
Czytaj więcej
Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) proponuje ogólnounijne rozporządzenie w sprawie obsługi naziemnej lotnisk. Czy planowane zmiany będą miały wpływ na bezpieczeństwo podniebnych podróży?
Kolejną rzeczą, którą pozwala zauważyć tzw. prawo serii, jest to, że żyjemy w czasach, w których każda informacja w bardzo krótkim czasie jest w stanie dotrzeć na drugi koniec świata. Nawet jeżeli takie serie istniały w przeszłości, trudniej było je zauważyć, bo informacje o wypadkach miały charakter lokalny, a nie globalny. Uważam więc, że prawa serii nie ma. Jest obserwacja, że w ostatnim czasie rzeczywiście tych zdarzeń w lotnictwie jest więcej, ale poza zwykłą statystyką, nie można tutaj mówić tutaj o prawie.