Pokolenie Z na zakupach online. Młodzi są skłonni dopłacić dla dobra środowiska

Kupowanie ubrań w trzech rozmiarach i zwracanie tych niepasujących zwiększa ślad węglowy. Ekspert mówi, jak można temu zapobiec. Co ciekawe: w proekologiczne rozwiązania chętniej inwestują osoby z pokolenia Z.

Publikacja: 27.12.2023 14:08

Najwięcej zwrotów zakupów online pojawia się w branży modowej.

Najwięcej zwrotów zakupów online pojawia się w branży modowej.

Foto: Pixabay

Zakupy w sieci są coraz bardziej popularne, a większość marek odzieżowych, chcąc zachęcić do korzystania ze swoich usług, oferuje klientom bezpłatne zwroty towaru. Przyzwyczajeni do tej możliwości konsumenci zapominają lub w ogóle nie myślą o tym, że odsyłanie kupionych w sieci rzeczy negatywnie wpływa na środowisko. Ekspert radzi, jak można temu zapobiec, i mówi, jakie kroki podejmują największe sklepy internetowe, aby minimalizować zanieczyszczenia wynikające z ich działalności. 

Popularność zakupów online jest coraz większa

W czasach pandemii zakupy przez internet cieszyły się ogromną popularnością - jak się okazuje, ten trend cały czas się utrzymuje.

- Sklepy online robią wszystko, by ułatwić klientom zakupy: dopasowanie rozmiaru ubrania zgodnie ze specyfiką danej marki, możliwość zeskanowania stopy w sklepie stacjonarnym, żeby bez problemu dopasować rozmiar butów w internecie, coraz łatwiejsze płatności, a nawet możliwość zapłaty po 30 dniach – tłumaczy Szymon Bujalski, członek Rady e-Izby oraz członek zarządu Modivo.

Ekspert podkreśla, że najwięcej zwrotów pojawia się właśnie w branży modowej. Może to wynikać z zamawiania dla porównania dwóch rozmiarów odzieży czy chęci przymierzenia ubrań w warunkach domowych. Mimo to zwraca uwagę, że sklepy internetowe muszą wpisać sobie w koszty część zwrotów z bezpłatną przesyłką. To dzięki tej opcji klienci decydują się na zakup czegoś, czego nie widzieli w rzeczywistości. Tym cechuje się branża internetowa.

Zakupy online z możliwie najmniejszym śladem węglowym

Wkładanie produktów do internetowego koszyka nie pozostaje bez wpływu na środowisko. Każda przesyłka  zwiększa ślad węglowy, czyli całkowitą sumę emisji gazów cieplarnianych wywołanych bezpośrednio lub pośrednio przez daną osobę, organizację, wydarzenie lub produkt.

Ekspert zachęca do tego, żeby każdy z zakupów przemyśleć i nie kupować pod wpływem impulsu. Podkreśla też, że jeżeli ktoś nie jest pewny wyglądu produktu w rzeczywistości, to może skorzystać z opcji fachowo nazywanej ROPO (Research online, purchase offline — oglądaj online, kupuj offline). 

Zrównoważone zwroty produktów kupionych online

Obecnie w dużej części sklepów internetowych istnieje możliwość zwrotu zakupów za pomocą paczkomatu. To rozwiązanie jest korzystne dla środowiska. Kurier nie musi odbierać każdej paczki osobno, ale zabiera wszystkie na raz. - To nie generuje aż tak dużego śladu węglowego, tym bardziej że niektóre firmy dostarczające przesyłki korzystają z samochodów elektrycznych — dodaje Szymon Bujalski.

Pojawia się jednak pytanie, czy tak łatwy sposób zwrotów nie wpływa na większą chęć kupowania rzeczy, do których klient nie jest przekonany. Ekspert stwierdza, że możliwość szybkiego zwrócenia produktu wpływa korzystnie na zaufanie do marki.

- Z danych jasno wynika, że im łatwiejszy zwrot, tym klient ma większe zaufanie do marki. Mimo to firmom zależy na tym, by konsumenci nie odsyłali zakupionych rzeczy.  Jednym z wyrazów dbałości o to są m.in. szczegółowe opisy i wierne zdjęcia produktów - mówi Bujalski.

Czytaj więcej

Podniebny recykling. Linie lotnicze Emirates zamierzają produkować ekologiczne bagaże

Dodaje, że zwroty nie są niczym złym, ale to po stronie e-commerce leży odpowiedzialność, by je minimalizować. Co ciekawe, w okresie poświątecznym liczba zwrotów wzrasta jedynie o 1-2 proc.

Pokolenie Z chętniej inwestuje w proekologiczne rozwiązania

Szymon Bujalski wspomina też o narzędziu, które ma na celu ochronę środowiska. Mowa o wielorazowych opakowaniach.

- Testowaliśmy kartony wielorazowego użytku, które można zwrócić do paczkomatów, a kod był dołączony do zamówienia. Warunkiem była kaucja w wysokości pięciu złotych. Zauważyliśmy, że osoby z pokolenia Z (przyp. red. uroczone w latach 1995-2012) bez problemu inwestują w to wyjście, jednak osoby uroczone wcześniej już nie były tak chętne.

Ekspert podkreśla, że młodzi ludzie mają dużo większe zaufanie do sklepów online —  częściej korzystają z ich usług. To sprawia, że chętniej inwestują swoje pieniądze w takie rozwiązanie.

Zakupy w sieci są coraz bardziej popularne, a większość marek odzieżowych, chcąc zachęcić do korzystania ze swoich usług, oferuje klientom bezpłatne zwroty towaru. Przyzwyczajeni do tej możliwości konsumenci zapominają lub w ogóle nie myślą o tym, że odsyłanie kupionych w sieci rzeczy negatywnie wpływa na środowisko. Ekspert radzi, jak można temu zapobiec, i mówi, jakie kroki podejmują największe sklepy internetowe, aby minimalizować zanieczyszczenia wynikające z ich działalności. 

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Zdrowie
Brak zębów trzonowych przyspiesza siwienie włosów? Nowe ustalenia badaczy
Materiał Promocyjny
Dodatkowe korzyści dla nowych klientów banku poza ofertą promocyjną?
Styl życia
Meghan i Harry oczami artysty. Do kogo ich upodobnił?
Społeczeństwo
Skrajna prawica idzie po władzę we Francji. Jak może to wpłynąć na sytuację kobiet?
Styl życia
Pokolenie Z wyznacza nowe trendy ślubne. Preferencje rodziców przestają się liczyć
Materiał Promocyjny
Lidl Polska: dbamy o to, aby traktować wszystkich klientów równo
Styl życia
Dzielenie szczęścia pozwala je mnożyć. Wyniki badania