Reklama
Rozwiń

Koniec terroru urody? Badanie pokazało, jak Polki definiują dziś ideał kobiety

Polki są wobec siebie surowe i krytyczne – z jednej strony definiują bardzo ambitny wizerunek kobiety idealnej, a z drugiej nie dostrzegają szeregu tych cech u siebie, wynika z badania "Polki.25" przeprowadzonego przez socjolozki.pl. Co jeszcze zauważyły badaczki?

Publikacja: 08.07.2025 19:50

74 proc. Polek zgadza się ze stwierdzeniem, że ładnym kobietom jest w życiu łatwiej.

74 proc. Polek zgadza się ze stwierdzeniem, że ładnym kobietom jest w życiu łatwiej.

Foto: Adobe Stock

Badanie zrealizowane w maju br., przez zespół badawczy Socjolożki.pl pt. „Polki.25” pokazało, że polskie kobiety wciąż stoją w rozkroku między oczekiwaniami społecznymi a wymaganiami wobec siebie. 

Polka – kobieta idealna, czyli jaka?

Łatwiej awansują, mogą przebierać w partnerach, więcej im się wybacza: tak o pięknych kobietach mówią respondentki, które wzięły udział w badaniu, a jednocześnie wskazywany ideał, do którego dążą panie we wszystkich pokoleniach, to kobieta dbająca nie o wygląd, a swój własny komfort – takiej odpowiedzi udzieliło 65 proc badanych.

Jedno z pytań, które zadano ankietowanym, dotyczyło tego, jakie chciałyby być, a jakie faktycznie są. 65 proc. pań odpowiedziało, że jako kobiecy ideał postrzegają dbanie o siebie, a 47 proc. z nich zadeklarowało, że faktycznie o siebie dba.  Istotnym kryterium, które miało znaczenie przy ocenie dbałości o siebie, był wiek. Starsze kobiety uznawały, że potrafiły dbać o swój komfort coraz lepiej (pokolenie Z: 46 proc., Y: 43 proc., X: 52 proc., Baby Boomers: 55 proc.).

Czytaj więcej

Raport „Dobrostan Polek 2025” pokazał, ile musi dziś zarabiać kobieta, żeby dobrze się czuć

Dla respondentek ważna była też dbałość o swoje pasje. 63 proc. badanych uznało to za niezbędną cechę kobiety idealnej, a 43 proc. zadeklarowało, że to  ich cecha.  Jeśli chodzi o odpowiedzi na to pytanie, ocena pozytywna zdecydowanie mocniej wybrzmiewa w starszych generacjach (Z: 41 proc., Y:34 proc., X: 50 proc., Baby Boomers: 58 proc.).

59 proc badanych uznało, że kobieta idealna jest dobra dla innych i tyle samo dostrzegło te cechę u siebie. O empatii jako wyznaczniku kobiecego ideału wspomniało 58 proc. ankietowanych, a 57 proc. uznało, że jest empatycznych. Tu Polki uważają, że są najbliższe ideału, szczególnie tak oceniają się najstarsze panie (po 67 proc. wskazań na obie cechy). Zdaniem badaczek to dowodzi, że ta wartość społeczna konstytuuje poczucie własnej wartości.

Uroda nie wystarcza do bycia ideałem

Co jeszcze ważnego wynika z badania? 74 proc. Polek zgadza się ze stwierdzeniem, że ładnym kobietom jest w życiu łatwiej. Najwięcej badanych, które miało takie zdanie, to reprezentantki pokolenia Y (79 proc.).

– Jakie są najważniejsze cechy kobiety idealnej według Polek? Musi pilnować własnych granic (47 proc. wskazań), być świadoma własnych emocji (46 proc.), zaradna (45 proc.), samodzielna (45 proc.) i mająca poczucie własnej wartości (41 proc.) – mówi Katarzyna Krzywicka-Zdunek z socjolozki.pl.  – Są  to atrybuty, które sprawiają, że kobieta da sobie radę w każdej sytuacji, będzie potrafiła sprostać kryzysom. Najmłodsze Polki, reprezentujące pokolenie Z, częściej niż pozostałe pokolenia widzą w idealnej kobiecie takie cechy jak bycie dobrą dla innych oraz dbającą o swój komfort. Pokolenie ich mam bardziej ceni niepoddawanie się presji otoczenia, a pokolenie babć samodzielność – tłumaczy. 

Czytaj więcej

CBOS zbadał obowiązujące wzorce kobiecości i męskości. „Takie normy sprzyjają wstydowi”

Tak widzą Polki ideał kobiety. A jakie cechy dostrzegają u siebie? Jakimi określeniami się opisują?

- Czujemy się samodzielne (40 proc. badanych), dobre dla innych (38% proc.), empatyczne (37 proc.) i zaradne (35 proc.). Najmłodsze pokolenie dzieli najwięcej od ideału, wraz z wiekiem Polki są dla siebie łaskawsze. Ciekawe, czy to kwestia doświadczenia, czy inne spojrzenie na oczekiwania społeczne – podsumowuje badaczka. 

Badanie zrealizowano w maju, na reprezentatywnej próbie Polek w wieku 18-65 lat, N=1013, metoda CAWI (Computer-Assisted Web Interviewing) to metoda badawcza polegająca na przeprowadzaniu ankiet za pośrednictwem internetu. Respondenci samodzielnie wypełniają kwestionariusz online.

Badanie zrealizowane w maju br., przez zespół badawczy Socjolożki.pl pt. „Polki.25” pokazało, że polskie kobiety wciąż stoją w rozkroku między oczekiwaniami społecznymi a wymaganiami wobec siebie. 

Polka – kobieta idealna, czyli jaka?

Pozostało jeszcze 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Styl życia
Obowiązkowa służba wojskowa dla kobiet w Danii. Jakie kraje zdecydowały się na podobny krok?
Styl życia
Bumerangowanie ciągle żywe. Pokolenie Z powiela doświadczenia rodziców
Styl życia
Kim jest dziś ojciec dla Polaków? „Widać trend do budowania bliskich i otwartych więzi”
Styl życia
Francja idzie na wojnę z urządzeniami elektronicznymi. Będą nowe zakazy dotyczące dzieci
Styl życia
Pokolenie Z odrzuca zawodowe marzenie rodziców. „Zbyt duża odpowiedzialność”