Pierwsza kobieca marka przeciera szlaki w drodze do F1

Charlotte Tilbury to pierwsza kobieca marka kosmetyczna, która została oficjalnym partnerem F1 Academy w 2024 roku. Kto poprowadzi sygnowany logo marki samochód wyścigowy i skąd pomysł na aktywność właśnie w tym sporcie?

Publikacja: 29.02.2024 17:41

W dotychczasowej historii F1, sięgającej 1950 roku, jedynie dwie kobiety wystartowały w zawodach Gra

W dotychczasowej historii F1, sięgającej 1950 roku, jedynie dwie kobiety wystartowały w zawodach Grand Prix.

Foto: Adobe Stock

15 zawodniczek i realne perspektywy rozwoju

F1 Academy to seria wyścigów przeznaczonych wyłącznie dla kobiet w wieku 16-25 lat. Może stanowić dobry punkt startowy do rozpoczęcia późniejszej kariery rajdowej Formule. Nad projektem od chwili jego powstania czuwa dyrektor zarządzająca Susie Wolff – szkocka zawodniczka sportów wyścigowych w serii DTM oraz kierowczyni testowa zespołu F1 Williams Martini Racing.

Celem inicjatywy jest pomoc młodym kobietom zainteresowanym wyścigami w rozwijaniu kariery oraz zdobywaniu wiedzy i umiejętności dotychczas zarezerwowanych głównie dla mężczyzn. W przeszłości podejmowano już próby założenia damskich drużyn w ramach, m.in. Formula Woman w latach 2004-2008 czy W Series w okresie 2018-2022. Niestety także ta ostatnia inicjatywa upadła w powodu braku środków finansowych.

W skład F1 Academy wchodzi obecnie 15 zawodniczek, wchodzących w skład pięciu drużyn, z których każda dysponuje trzema samochodami.

F1 Academy, działająca pod auspicjami Formula Motorsport Limited, ma przekształcić się docelowo w damską Formułę 4. Daje to uczestniczkom szansę na przejście do wyższych klas Formuły. Zawodniczki mogą pozostać w F1 Academy maksymalnie przez dwa sezony. Dotychczas nie istniała specjalnie zaprojektowana dla pań ścieżka rozwoju, przez to nawet najzdolniejsze sportsmenki tkwiły w jednym zespole bez perspektyw dalszego rozwoju.

Make Up Your Destiny

F1 Academy w toku sezonu nagradza 5 zawodniczek z najlepszymi wynikami, przyznając im tak zwane Super Licence Points: 10 za zwycięstwo, a następnie kolejno 7, 5 i 1 za drugie, trzecie oraz czwarte i piąte miejsce. Aby zakwalifikować się do wyższej Formuły, zawodniczka musi zdobyć 40 punktów Super Licence, a także otrzymać oczywiście odpowiednie wsparcie ze strony.

W świetle tak wyśrubowanych wymagań włączenie się w działalność F1 Academy damskiej marki kosmetycznej pozwala zwiększyć szansę młodych zawodniczek na udział w prestiżowej klasie wyścigów, przeznaczonej dotychczas głownie dla mężczyzn. Charakterystyczne logo z czerwonymi ustami, pomadką i hasłem Make Up Your Destiny pojawiło się na samochodzie teamu Rodin Motorsport, który poprowadzi m.in. francuska zawodniczka Lola Lovinfosse. Będzie to jej drugi sezon w F1 Academy. Za kierownicą magentowego bolidu zasiądzie w kombinezonie sygnowanym logo marki i nie pozostawiającym złudzeń co do tego, kto sponsoruje jej starty. – Jestem bardzo szczęśliwa, że mogę dołączyć do Charlotte Tilbury i Rodin Motorsport Team. Z niecierpliwością czekam na rozpoczęcie sezonu. Pracowaliśmy ciężko z ekipą i jestem gotowa do walki – przyznała dotychczasowa trzykrotna zwyciężczyni zawodów F1 Academy. 

Czytaj więcej

7-latka Martyna Błanik wygrywa wyścigi samochodowe z dorosłymi zawodniczkami. Wyjątkowy talent

Odważcie się marzyć

Charlotte Tilbury, założycielka i dyrektorka firmy kosmetycznej pod własnym nazwiskiem, jest obecna na rynku od ponad 25 lat. Po licznych sukcesach na polu zawodowym Brytyjka postanowiła połączyć siły z Susie Wolff, aby torować młodym zawodniczkom drogę do startu w zawodach Formuła Motorsport Limited. – Dawanie ludziom siły i wiary we własne możliwości od zawsze było moją pasją i głównym celem życiowym – przyznaje. – Podobne marzenia ma Susie Wolff oraz wszystkie zawodniczki F1 Academy. Moja marka ma służyć każdemu i z taką myślą ją tworzyłam. Jestem niezwykle dumna z tego, że reprezentując pierwszą kobiecą markę kosmetyczną mogę wspierać te niesamowite młode zawodniczki w ich drodze do sukcesu w rozpędzonym świecie Formuły 1 – można przeczytać we wpisie na stronie internetowej marki.

Pasję i entuzjazm Tilbury podziela Susie Wolff, która podkreśla, że F1 Academy pozwala młodym kobietom wzmocnić wiarę w siebie i podążać za marzeniami, niezależnie od przeciwności. – Naszą misją jest zmiana dostępu do tego męskiego sportu, docenienie młodych pionierek w tej dziedzinie oraz inspirowanie nowych pokoleń do rozpoczęcia kariery w sportach motorowych. Nasz przekaz pod ich adresem jest bardzo prosty: odważcie się marzyć! – dodaje.

W dotychczasowej historii F1, sięgającej 1950 roku, jedynie dwie kobiety wystartowały w zawodach Grand Prix: Maria Teresa de Filippis w 1958 oraz Lella Lombardi w 1976 roku. Obecność kobiecej marki wśród sponsorów F1 Academy oraz sukcesy młodych zawodniczek mogą przyczynić się do zmiany tego trendu. Jak przyznają założyciele powstałej w 2023 roku F1 Academy, zmiany nie wydarzą się z dnia na dzień, jednak powolny postęp jest już widoczny. W świecie Formuły 1 można liczyć na to, że przy każdych kolejnych zawodach, z których pierwsze zaplanowane są na 7-9 marca w Arabii Saudyjskiej, tempo tych zmian będzie tylko rosło.

Źródła:

https://www.charlottetilbury.com/

https://www.f1academy.com/

https://www.instagram.com/p/C3iSywkun9n/?igsh=cWM3ZTluODlsNTV5

Styl życia
Raport: samotne matki bardziej narażone na ubóstwo. Wskazano powody
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Styl życia
"Zrobione przez kobiety? Powinno być tańsze”. Badanie ujawniło seksizm wśród miłośników win
Styl życia
Przerywanie lektury książki to nie grzech. Wiadomo, jakie woluminy warto odkładać bez wahania
Styl życia
Prezenty na komunię psują dzieci? Psycholog Maria Rotkiel: Winne są zaniedbania dorosłych
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Styl życia
Starożytna kobieta uratowana spod kół buldożerów. Cenne znalezisko na placu budowy