Uniwersytet SWPS, Fundacja UNIQA i zespół RESQL łączą siły w projekcie „Przerwij krąg przemocy w swojej szkole”. Celem inicjatywy jest wyposażenie szkół w narzędzia umożliwiające efektywne przeciwdziałanie hejtowi i przemocy rówieśniczej. Sercem projektu jest głosowanie na zgłoszone licea i technika (trwa do 17 maja br.). Dla stu szkół z największą liczbą głosów organizatorzy ufundowali darmowe wdrożenie systemu RESQL. Akcja obejmie także kampanię edukacyjną z webinarami dla rodziców, nauczycieli i młodzieży oraz kampanię społeczną, mającą nagłośnić problem.
W których grupach wiekowych problem przemocy rówieśniczej najmocniej daje o sobie znać?
Magdalena Kosowska: Przemoc rówieśnicza występuje na każdym etapie edukacji. W szkołach podstawowych obserwujemy więcej przemocy fizycznej w porównaniu do szkół ponadpodstawowych. Z kolei im dzieci są starsze, tym częściej mamy do czynienia z przemocą relacyjną, która jednocześnie jest wskazywana przez nastolatków jako najbardziej bolesna i dotkliwa w skutkach.
Z jakimi zachowaniami przemocowymi najczęściej mierzą się polscy uczniowie?
Uczniowie nie mają w szkole łatwo. Najtrudniejsze dla nastolatków są takie zachowania jak wykluczanie z klasy, ignorowanie, plotkowanie, niszczenie reputacji, nastawianie klasy przeciwko uczniowi, rozsiewanie plotek, które mogą dotyczyć zarówno ucznia, jak i jego rodziców, zmuszanie do wykonywania różnych czynności, czyli ogólnie rzecz biorąc przemoc relacyjna. Proszę zwrócić uwagę, że wszystkie z tych zachowań mogą zostać przeniesione do internetu, co powoduje, że zasięg i tempo ich rozprzestrzeniania się są olbrzymie, a dziecko, nastolatek, nie ma kiedy odsapnąć. Widzi swój niski status w szkole i inni widzą, jak jest traktowany przez rówieśników. Kiedy nam przytrafiło się w szkole, że ktoś nas wyśmiał, to zdarzenie miało swój początek i koniec w szkole. Teraz uczeń wraca do domu i bolesne zdarzenie, które rozpoczęło się w szkole jest kontynuowane za pomocą internetu. To są bardzo niebezpieczne sytuacje, ponieważ nawet dorośli mają trudność z poradzeniem sobie z hejtem w sieci.