Czy zawód nauczyciela jest zbyt sfeminizowany? Fundacja Dobre Państwo złożyła do Senatu petycję, w której domaga się, by co najmniej 35 proc. nauczycieli w każdej szkole stanowili mężczyźni. Dziś w Polsce ponad 84 proc. pedagogów to kobiety.
Czy szkoły powinny być bardziej różnorodne?
Różne punkty widzenia ważne są wszędzie i myślę też, że i nauczycielki, poszczególne nauczycielki przekazują różne punkty widzenia, bo każdy ma swoje doświadczenia życiowe, swoje własne poglądy – zauważa Joanna Ćwiek-Świdecka. Autorzy petycji Fundacji Dobre Państwo podkreślają, że mężczyźni mogą pokazywać dzieciom inną perspektywę – zwłaszcza tym, które wychowują się bez ojców.
Czy płeć nauczyciela ma znaczenie?
W dzisiejszych czasach szkoła pełni funkcję wychowawczą i myślę, że powinna i zaczyna pełnić w coraz większym stopniu, bo dostęp do wiedzy jest na wyciągnięcie ręki. Coraz mniej w szkole chodzi o to, żeby wyuczyć konkretnych informacji, choć oczywiście wiedzę ogólną trzeba posiadać, bo to jest ważne w życiu – mówi Joanna Ćwiek-Świdecka.