W badaniu, na podstawie którego opracowano wspomniany raport, pochylono się nad dwoma zasadniczymi problemami: postrzeganiem równości płci przez Polki i Polaków oraz stereotypami dotyczącymi płci, które funkcjonują w społeczeństwie.
Równouprawnienie płci oczami Polaków
Odnośnie do pierwszego badanego obszaru, respondentów pytano m.in. o to, czy ich zdaniem osiągnięcie równości kobiet i mężczyzn jest ważne. 59 proc. ankietowanych odpowiedziało twierdząco na to pytanie, a równocześnie 34 proc. z nich uznało, że działania, których celem jest zrównanie szans funkcjonowania społecznego płci nie są jeszcze wystarczające. Ustalono także, że tylko 45 proc. badanych uważa, iż ogólna sytuacja byłaby lepsza, gdyby więcej kobiet zajmowało wysokie i odpowiedzialne stanowiska w rządzie i polityce. Mimo że przytoczone liczby mogłyby sugerować, iż polskie społeczeństwo pozytywnie ocenia ruch feministyczny, okazało się, że tylko 30 proc. badanych określa się jako feminista/feministka (23 proc. mężczyzn i 36 proc. kobiet).
Czytaj więcej
Z najnowszego raportu globalnej firmy rekrutacyjnej wynika, że aż czterech na pięciu mężczyzn pracujących w branży technologicznej nie zauważa dyskryminacji kobiet w ich miejscach pracy. Inne badanie – przeprowadzone wśród kobiet działających w tym sektorze – pokazuje zupełnie inne wyniki.
Równocześnie połowa Polek i Polaków (53 proc. proc.) uważa, że od mężczyzn oczekuje się więcej w kwestii wspierania równości płci, a 31 proc. badanych twierdzi, że promocja równości kobiet zaszła w Polsce tak daleko, że obecnie dyskryminuje się mężczyzn. Co ważne: jeśli chodzi o postrzeganie zakresu promocji równouprawnia płci, opinie kobiet i mężczyzn w tej kwestii dość mocno się różnią. 44 proc. Polaków uważa, że postępujące równouprawnienie dyskryminuje mężczyzn. Podobnego zdania jest natomiast tylko 19 proc. Polek. To zjawisko badacze nazywają odwróconą dyskryminacją. Mówi się o nim wtedy, gdy mężczyźni zaczynają widzieć w ruchach na rzecz równości praw kobiet odbieranie przywilejów im samym.
Stereotypy płci w Polsce
W raporcie Ipsos przedstawiono także najsilniejsze obecnie stereotypy dotyczące ról społecznych związanych z płcią. Respondentów badania pytano o sytuacje, działania i zachowania, które są ich zdaniem właściwe kobietom i mężczyznom. Okazało się, że mężczyźni wciąż są zdecydowanie bardziej niż kobiety kojarzeni są z pełnieniem roli przywódczej w życiu publicznym (53 proc.) i osiąganiem wysokich dochodów (46 proc.), ale także np. z pójściem do więzienia (43 proc.). Kobiety z kolei widziane są jako te, które wykonują prace domowe (57 proc.), doświadczają przemocy ze względu na płeć (55 proc.) i są ofiarami napaści fizycznej (54 proc.).