Managing up, czyli zarządzanie relacjami z szefem - trend, który warto znać

Zjawisko managing up nie doczekało się w Polsce rzetelnych publikacji ani badań. Z kolei źródła zagraniczne niejednokrotnie wyjaśniają je błędnie, sugerując, że mamy do czynienia z trendem odwracania perspektywy w zarządzaniu zespołami i przejmowania przez pracowników obowiązków szefa. Jak jest naprawdę i co kryje się za tym terminem? Wyjaśnia psycholog zarządzania dr Kinga Padzik z Uniwersytetu SWPS, ekspertka w dziedzinie oceny i rozwoju pracowników oraz projektowania stanowisk pracy.

Publikacja: 19.12.2023 12:10

Właściwe zarządzanie relacją z szefem może bardzo pozytywnie wpłynąć na sytuację w pracy.

Właściwe zarządzanie relacją z szefem może bardzo pozytywnie wpłynąć na sytuację w pracy.

Foto: Adobe Stock

Zjawisko managing up i próba wyjaśnienia go stanowią spore wyzwanie dla ekspertów, choćby dlatego, że automatyczne narzędzia tłumaczeniowe podpowiadają błędną interpretację, pozostawiając sporą dowolność w rozumieniu tego zwrotu. Co więcej, definicje nawet wykluczają się nawzajem: podczas gdy jedne nazywają to zjawisko zarządzaniem szefem, inne mówią wprost, że managing up z zarządzaniem nie ma nic wspólnego. Jednocześnie zdaniem dr Padzik, w pojęciu managing up sam czasownik manage można również przetłumaczyć jako dawanie sobie rady/radzenie sobie, a nie stricte zarządzanie, co znacznie bardziej zbliża nas do idei oddziaływania, o którym mowa.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

119 zł za rok czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Biznes i prawo
Jak wygląda sytuacja kobiet w wojsku na świecie? Wnioski z raportu ONZ
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Biznes i prawo
Dlaczego starsi przedsiębiorcy chętniej niż młodsi współpracują z kobietami? Wyniki badania
Biznes i prawo
Jak kobiety w biznesie nakręcają zieloną zmianę? "Reprezentują kulturę biofilną"
Biznes i prawo
Doradczyni podatkowa: W relacjach z klientem nie ma miejsca na ukrywanie prawdy
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Biznes i prawo
Dyrektywa o jawności wynagrodzeń już wkrótce wejdzie w życie. Czy zmniejszy lukę płacową?
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej