Reklama

Pokolenie Z daje popalić rekruterom na rozmowach o pracę. „Nowe kody zachowań”

Przedstawiciele pokolenia Z zupełnie inaczej niż starsze osoby postrzegają proces rekrutacji i rozmowę kwalifikacyjną o pracę. W bynajmniej nie zamierzają przepraszać za swoje podejście.

Publikacja: 07.04.2025 18:55

Dla młodych kandydatów do pracy liczy się nie tylko stabilność, ale przede wszystkim uczciwość i prz

Dla młodych kandydatów do pracy liczy się nie tylko stabilność, ale przede wszystkim uczciwość i przejrzystość procesów rekrutacyjnych.

Foto: Adobe Stock

Zasady, według których odbywają się rozmowy kwalifikacyjne, nie są już tak oczywiste, jak dla wcześniejszych pokoleń. W przypadku młodych dorosłych z pokolenia Z (urodzonych po 1997 roku) coraz częściej nie obowiązuje już niepisany kodeks „profesjonalnej autoprezentacji”. Z badania Boterview, opublikowanego w marcu 2025 roku, wynika, że 21 proc. rekruterów miało do czynienia z kandydatami z pokolenia Z, którzy odmówili włączenia kamery podczas rozmowy online.

To zachowanie często wynika z dyskomfortu lub lęku społecznego – niekoniecznie z braku profesjonalizmu. Najczęściej jego powodem są względy psychiczne – 39 proc. młodych odczuwa silny stres związany z pokazaniem się na ekranie, a 34 proc. mówi o braku komfortowych warunków w domu. Tylko 8 proc. przyznaje, że unika kamery, bo nie przygotowało się do rozmowy. Dla wielu z nich niechęć do pokazania się za pomocą kamery nie oznacza jednak braku zaangażowania – raczej próbę zachowania autonomii w sytuacji, która i tak budzi niepewność.

Pozostało jeszcze 81% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Biznes i prawo
Pokolenie Z dyktuje warunki pracodawcom. Oto, czego wymaga w ogłoszeniach o pracy
Biznes i prawo
Dr Anna Maria Panasiuk: Zwroty z inwestycji w nieruchomości w Polsce są wyższe niż w Europie
Patronat Rzeczpospolitej
Cyfrowa zmiana, która zaczyna się od kobiet. Co trzecią firmę prowadzi kobieta – czas, by cyfryzacja mówiła także jej głosem
Biznes i prawo
Decyzja o kredycie hipotecznym w asyście AI? Kobiety i mężczyźni widzą to nieco inaczej
Biznes i prawo
Prof. Elżbieta Marciszewska: Inwestowanie w sektor kosmiczny to bardzo efektywne wydawanie pieniędzy
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama