Pokolenie Z daje popalić rekruterom na rozmowach o pracę. „Nowe kody zachowań”

Przedstawiciele pokolenia Z zupełnie inaczej niż starsze osoby postrzegają proces rekrutacji i rozmowę kwalifikacyjną o pracę. W bynajmniej nie zamierzają przepraszać za swoje podejście.

Publikacja: 07.04.2025 18:55

Dla młodych kandydatów do pracy liczy się nie tylko stabilność, ale przede wszystkim uczciwość i prz

Dla młodych kandydatów do pracy liczy się nie tylko stabilność, ale przede wszystkim uczciwość i przejrzystość procesów rekrutacyjnych.

Foto: Adobe Stock

Zasady, według których odbywają się rozmowy kwalifikacyjne, nie są już tak oczywiste, jak dla wcześniejszych pokoleń. W przypadku młodych dorosłych z pokolenia Z (urodzonych po 1997 roku) coraz częściej nie obowiązuje już niepisany kodeks „profesjonalnej autoprezentacji”. Z badania Boterview, opublikowanego w marcu 2025 roku, wynika, że 21 proc. rekruterów miało do czynienia z kandydatami z pokolenia Z, którzy odmówili włączenia kamery podczas rozmowy online.

To zachowanie często wynika z dyskomfortu lub lęku społecznego – niekoniecznie z braku profesjonalizmu. Najczęściej jego powodem są względy psychiczne – 39 proc. młodych odczuwa silny stres związany z pokazaniem się na ekranie, a 34 proc. mówi o braku komfortowych warunków w domu. Tylko 8 proc. przyznaje, że unika kamery, bo nie przygotowało się do rozmowy. Dla wielu z nich niechęć do pokazania się za pomocą kamery nie oznacza jednak braku zaangażowania – raczej próbę zachowania autonomii w sytuacji, która i tak budzi niepewność.

Pozostało jeszcze 81% artykułu

Odbierz 20 zł zniżki - wybierz Płatności Powtarzalne

Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne. Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu
PODCAST "POWIEDZ TO KOBIECIE"
Fundusz awaryjny to nie to samo co poduszka finansowa
Biznes i prawo
Mądra Babcia o biznesie i swoim pokoleniu: Informuję, że my mamy pieniądze
Biznes i prawo
Pokolenie Z wprowadza do firm nowy rodzaj komunikacji. „Inna wrażliwość”
Biznes i prawo
Pokolenie Z to generacja „ukośników”. Ten model działania pracownika zmienia firmy
Biznes i prawo
AI dotkliwiej wpłynie na sytuację kobiet niż mężczyzn na rynku pracy. Nowe prognozy