Biznesowy raj? Szwajcarki inspirują do działania w branży e-commerce

Według najnowszych danych w Szwajcarii coraz więcej kobiet decyduje się na samodzielną działalność w branży e-commerce. Przedsiębiorczyń jest dwa razy więcej niż 20 lat temu. Choć nadal przeważają w tym sektorze mężczyźni, coraz więcej pań znajduje w sobie odwagę i siłę na dołączenie do tego grona.

Publikacja: 05.12.2023 17:06

Branża e-commerce przeżywa w ostatnich latach prawdziwy rozkwit.

Branża e-commerce przeżywa w ostatnich latach prawdziwy rozkwit.

Foto: Adobe Stock

I trudno się dziwić, skoro e-commerce oferuje mnóstwo możliwości i daje perspektywy dalszego rozwoju. Niezależny szwajcarski magazyn "Ladies Drive" wymienia najbardziej interesujące obszary, w których Szwajcarki radzą sobie coraz sprawniej.

W Szwajcarii branża e-commerce przeżywa w ostatnich latach prawdziwy rozkwit. Jej udział w sprzedaży detalicznej stale rośnie i według najnowszych danych, w minionym roku wynosił 12 proc. W niektórych branżach odsetek ten jest już znacznie wyższy, co szczególnie dotyczy tych towarów, które można łatwo zamówić online, a także takich, które nie są narażone na zniszczenia w trakcie transportu, nie psują się pod wpływem temperatury ani też nie muszą być przymierzone. Przy czym warto podkreślić, że w branżach takich jak moda i środki żywności, producenci wykazują się imponującą kreatywnością w rozwiązywaniu potencjalnych problemów wynikających z transportu czy braku możliwości przymierzenia zamówionego ubrania.

Perspektywy dla przedsiębiorczyń w e-commerce

Kobiety w Szwajcarii, rozważające rozpoczęcie działalności e-commerce, mają do wyboru rozliczne możliwości. Wiele z nich decyduje się na otwarcie własnego sklepu online, ponieważ jest to relatywnie proste i nie wymaga sporych inwestycji w początkowej fazie działalności. Do dyspozycji początkujących przedsiębiorczyń pozostaje wiele ogólnodostępnych platform, które umożliwiają im szybkie zaistnienie w sieci, bez konieczności zakładania własnej domeny: Amazon, eBay i Etsy to kilka najpopularniejszych przykładów. Tym sposobem można całkiem sprawnie założyć firmę, traktując ją początkowo jako zajęcie dodatkowe i rozwijając stopniowo, w miarę wzrostu zainteresowania oferowanymi produktami. Być może nadejdzie moment, kiedy to właśnie ta dodatkowa działalność przerodzi się w stałe źródło dochodu.

E-commerce oferuje też niezwykle wysoki poziom bezpieczeństwa finansowego dla start-upów. Istnieją również wygodne rozwiązania, takie jak Dropshipping, dzięki któremu sprzedawca nie musi samodzielnie kupować, przechowywać i wysyłać zamówionych towarów, tylko zamawia je dla swoich klientów bezpośrednio u producenta. Wszystko to sprawia, że założenie sklepu internetowego staje się obecnie coraz bardziej interesującą perspektywą zarobkowania, ale i prężnego rozwoju w przyszłości, gdyż udział sprzedaży internetowej w handlu detalicznym z roku na rok rośnie, o czym świadczą dane publikowane na stronie https://de.statista.com/.

Wyzwania dla przyszłych przedsiębiorczyń

Przy wszystkich możliwościach jakie daje działalność w e-commerce, należy też zwrócić uwagę na pewne wyzwania, których trudno uniknąć przy zakładaniu jakiejkolwiek nowej działalności. Mowa tu choćby o niezwykle odczuwalnej presji ze strony konkurencji: jako że na rynku pojawia się coraz więcej sklepów internetowych, należy liczyć się ze wzmożoną konkurencją, na tle której trzeba umiejętnie się wyróżnić już od chwili rozpoczęcia swojej przygody w branży.

Wyzwaniem może być też konieczność poczynienia inwestycji na początku działalności, jak również fakt, że zanim będziemy gotowi na rozbudowanie naszego zespołu, większość zadań musimy jednak wykonywać samodzielnie: od zakupów, poprzez marketing, wysyłkę aż po księgowość. Stanowi to spore wyzwanie, również pod względem czasowym. Początkującym przedsiębiorczyniom brakuje na tym etapie doświadczenia i know-how w danej branży, więc wykonywanie z pozoru mało skomplikowanych czynności może wydłużać się, zanim staną się one rutyną.

Czytaj więcej

Co czwarty kobiecy biznes chce wyjść za granicę. Zbadano, jak planują się rozwijać polskie przedsiębiorczynie

Outsourcing stanowi zatem kolejną istotną kwestię, którą należy wziąć pod uwagę przy rozwijaniu działalności w sieci. Delegując poszczególne obowiązki i stopniowo powiększając zespół, początkująca przedsiębiorczyni zyskuje cenny czas i uwagę, które może przekierować na dalszy rozwój swojej firmy.

Pomysły na założenie firmy

Możliwości na podjęcie działania w obszarze e-commerce są liczne: może być to projektowanie stron internetowych, aktywność w branży kreatywnej, czy nawet założenie własnej agencji marketingowej, specjalizującej się w handlu online i oferującej innowacyjne rozwiązania w zakresie skutecznego brandingu. Wspomniana wyżej presja konkurencji jest ogromna, dlatego wsparcie marketingowe ze strony wyspecjalizowanych agencji jest obecnie niezbędne w każdym sklepie internetowym.

Kolejną ciekawą ścieżką rozwoju w branży e-commerce jest sztuka pakowania produktów i umiejętnego ich personalizowania. Opakowanie musi spełniać wiele wymagań, na przykład pod względem jakości, trwałości i wyglądu. Ta część procesu często jest zlecana na zewnątrz, co otwiera możliwość założenia firmy produkującej i sprzedającej opakowania niestandardowe i ściśle dostosowane do potrzeb klientów. Szczególnie ważna jest wówczas niezbędna technologia i wiedza fachowa, aby móc na przykład indywidualnie zadrukować pudełka, nawet w trudnych przypadkach, takich jak praca z białą farbą drukarską. Wiele firm internetowych nie posiada takiego sprzętu i wiedzy, dlatego decydują się na zlecenie produkcji opakowań dostawcom zewnętrznym.

Jak widać, możliwości rozpoczęcia kariery w zakresie e-commerce jest naprawdę sporo i to od przyszłej przedsiębiorczyni zależy, która opcja najlepiej odpowiada jej zainteresowaniom, umiejętnościom i możliwościom finansowym.

Warto rozważyć swoją działalność w tej branży, choćby dlatego, że, zgodnie z aktualnymi badaniami, w Szwajcarii co 6 sekund dokonywana jest nowa transakcja online.

Jak to wygląda w Polsce?

Perspektywy rozwoju e-commerce w Polsce również rysują się obiecująco. Według raportu PWC, do roku 2027 wartość tego rynku w Polsce wzrośnie o ponad 94 mld PLN, z czego ponad połowa, bo aż 54%, zostanie wygenerowana w następujących trzech branżach: moda (21 mld PLN), elektronika (19 mld PLN) oraz zdrowie i uroda (11 mld PLN). Warto przy tym dodać, że coraz bardziej na znaczeniu zyskuje również kategoria sprzedaży produktów spożywczych. Według raportu PWC, wynika to między innymi z faktu, że w sprzedaż online coraz chętniej angażują się najpopularniejsze w Polsce sklepy spożywcze.

Nie bez znaczenia są też innowacje, które mają klientom ułatwić doświadczenia zakupowe i zapewnić możliwe jak najszybszą i bezpieczną przesyłkę zamówionych towarów: błyskawiczne dostawy prosto do domu lub do wybranego paczkomatu zlokalizowanego w dogodnej dla klienta okolicy. W raporcie PWC wspomniano też o pokoleniu digital native (Millenialsi i Pokolenie Z), dla którego zakupy cyfrowe są zupełnie naturalną i często preferowaną opcją.

Biorąc pod uwagę wspomniane czynniki, jak również prognozowany dalszy rozkwit w obszarze e-commerce, perspektywa rozpoczęcia działalności w tej dziedzinie staje się coraz bardziej kusząca i rozsądna.

Źródło:

https://ladiesdrive.world/online/

https://de.statista.com/

https://www.strategyand.pwc.com/

I trudno się dziwić, skoro e-commerce oferuje mnóstwo możliwości i daje perspektywy dalszego rozwoju. Niezależny szwajcarski magazyn "Ladies Drive" wymienia najbardziej interesujące obszary, w których Szwajcarki radzą sobie coraz sprawniej.

W Szwajcarii branża e-commerce przeżywa w ostatnich latach prawdziwy rozkwit. Jej udział w sprzedaży detalicznej stale rośnie i według najnowszych danych, w minionym roku wynosił 12 proc. W niektórych branżach odsetek ten jest już znacznie wyższy, co szczególnie dotyczy tych towarów, które można łatwo zamówić online, a także takich, które nie są narażone na zniszczenia w trakcie transportu, nie psują się pod wpływem temperatury ani też nie muszą być przymierzone. Przy czym warto podkreślić, że w branżach takich jak moda i środki żywności, producenci wykazują się imponującą kreatywnością w rozwiązywaniu potencjalnych problemów wynikających z transportu czy braku możliwości przymierzenia zamówionego ubrania.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Małgorzata Kobylarczyk na czele zbrojeniowego giganta. "Płeć nie jest najważniejsza"
Biznes
Szef ważniejszy niż wynagrodzenie. Co dziś najbardziej cenią pracownicy i jak im to zapewnić?
Biznes
Japonia: budżety domowe pod ścisłą kontrolą kobiet
Materiał partnera
W branży motoryzacyjnej mężczyźni traktują kobiety jak równe sobie
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes
Droga do równości szans dla kobiet