Zawodowa poduszka bezpieczeństwa. Na czym polega trend career cushioning?

Zawodowa poduszka bezpieczeństwa, oprócz oczywistych korzyści wynikających z zapewnienia stałego dochodu czy płynnego podjęcia nowej działalności, ma także spore znaczenie w kontekście sprawdzenia własnych możliwości na rynku pracy.

Publikacja: 05.02.2024 10:21

Świadomość posiadania zawodowego planu B pozwala na pozbycie się lub przynajmniej zredukowanie stres

Świadomość posiadania zawodowego planu B pozwala na pozbycie się lub przynajmniej zredukowanie stresu wynikającego z ewentualnej utraty pracy.

Foto: Adobe Stock

Shay Mitchell przez ponad sześć lat występowała w popularnym serialu „Pretty Little Liars”. Była rozpoznawalna, miała nieprzeciętną urodę i sylwetkę, która pozwoliłaby na rozpoczęcie kariery w modelingu. Jako że jej życie przez lata upływało na podróżach, postanowiła pójść zupełnie inną drogą, ignorując sugestie licznych doradców i rodziny. Wiedząc, że praca w show-biznesie nie zawsze może być traktowana jako zajęcie na całe życie i warto samodzielnie zabezpieczyć swoją finansową przyszłość, postawiła na własną działalność. Tak powstała marka Béis produkująca torby i akcesoria podróżnicze. Stworzona tym sposobem poduszka bezpieczeństwa pozwoliła byłej aktorce na rozwinięcie firmy przynoszącej obecnie wielomilionowe zyski. Na czym polega trend career cushioning i czy warto przenieść go również na polskie realia?

Zabezpieczenie kariery

Career cushioning czerpie swoją nazwę z… niechlubnej praktyki randkowej, polegającej na przygotowaniu planu awaryjnego na wypadek, gdyby ten pierwotny z jakiegoś powodu nie powiódł się. Spotykając się z jednym partnerem potajemnie rozważa się inne potencjalne związki, nie zobowiązując się do ich kontynuacji, ale pozostawiając je jako możliwe do rozwinięcia na wypadek, gdyby obecna relacja nie przetrwała. Przeniesiony na grunt biznesowy trend oznacza zabezpieczenie się przed ewentualną utratą pracy i poszukiwanie rozwiązań, które w trudnych okolicznościach pozwolą na zachowanie stabilności finansowej i ciągłości zatrudnienia.

Takie podejście oznacza gotowość do działania na wypadek, gdy zaistnieje ku temu potrzeba: aktualizowanie swojego CV, regularne przeglądanie ofert pracy, nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów zawodowych z osobami, które mogą ułatwić lub umożliwić szybką zmianę pracodawcy, gdy będzie należało podjąć taki krok. W zakresie career cushioning znajduje się też dążenie do nieustannego rozwoju i pogłębiania posiadanych umiejętności. Kursy, szkolenia czy studia podyplomowe służą temu, aby na wypadek zmiany pracy mieć w zanadrzu dodatkowe umiejętności, które mogą okazać się przydatne w kolejnych procesach rekrutacyjnych.

Poznać własną wartość

Zawodowa poduszka bezpieczeństwa, oprócz oczywistych korzyści wynikających z zapewnienia stałego dochodu czy płynnego podjęcia nowej działalności, ma także spore znaczenie w kontekście sprawdzenia własnych możliwości na rynku pracy. O ile decyzja o zmianie zatrudnienia nie musi być podejmowana natychmiast, to udział w rozmowach rekrutacyjnych oraz ewentualne negocjowanie stawek z potencjalnymi pracodawcami mogą wzmocnić poczucie pewności i pomóc w uświadomieniu sobie, ile tak naprawdę warta jest czyjaś praca w obecnych warunkach rynkowych.

Czytaj więcej

Career shower: nowa moda na celebrowanie osiągnięć zawodowych

Świadomość posiadania zawodowego planu B pozwala na pozbycie się lub przynajmniej zredukowanie stresu wynikającego z ewentualnej utraty pracy. Przy niepewnych warunkach ekonomicznych i trudnej sytuacji finansowej wielu wiodących firm na świecie, takie zabezpieczenie może okazać się niezbędne, a jeśli nawet zmiana nie będzie konieczna, to nowo nabyte umiejętności czy znajomości pomogą przynajmniej odzyskać spokój ducha i wzmocnić wiarę we własny zawodowy potencjał.

#OpenToWork

Zachęty do otwierania się na nowe możliwości na rynku pracy są widoczne również na LinkedIn. Członkowie tej społeczności mogą przy użyciu opcji #OpenToWork zasygnalizować gotowość do zmiany pracy, proaktywnie ułatwiając potencjalnym pracodawcom selekcję przyszłych kandydatów do ich zespołów. Po skorzystaniu z takiego rozwiązania do zdjęcia profilowego zostaje dodana ramka z napisem #OpenToWork. Aby włączyć funkcję, należy wejść na swój profil i pod zdjęciem kliknąć „Pokaż rekruterom, że jesteś otwarty na pracę”. Następnie użytkownik podaje informacje dotyczące preferencji pracy, takie jak jej rodzaj zajęcia czy lokalizacja. Kolejnym krokiem jest zdecydowanie, czy „Open To Work” ma być dostępne dla wszystkich, czy jedynie dla rekruterów.

Aby jeszcze bardziej poszerzyć krąg odbiorców i potencjalnych rekruterów, wielu użytkowników tworzy też posty z tym hashtagiem. LinkedIn oferuje także funkcję „Support”. Dzięki niej można okazywać wsparcie pod postami, newsami czy artykułami – również tymi, w których użytkownik wykazuje chęć zmiany pracy. Reakcja przedstawia otwartą fioletową dłoń, nad którą znajduje się czerwone serce.

Career cushioning nie tylko dla pracowników

Cytowany przez portal money.usnews.com Elliot Jackson, dyrektor firmy rekrutacyjnej Robert Walters Austin, podkreśla, że strategia career cushioning nie dotyczy jedynie pracowników. Również managerowie i szefowie zespołów powinni, jego zdaniem, nieustannie poprawiać konkurencyjność prowadzonej firmy na rynku pracy oraz dbać o tych pracowników, którzy stanowią wartość dla organizacji.

Nie należy zakładać, że nawet najbardziej lojalni i doświadczeni członkowie zespołów pragną związać swoje zawodowe życie z jedną instytucją. Jackson rekomenduje więc, aby utwierdzać ich w przekonaniu, że ich praca jest doceniana i ma znaczenie dla organizacji. Służyć temu mogą choćby cykliczne szkolenia i warsztaty, które nie tylko podnoszą kompetencje pracowników, ale też dają im poczucie, że managerowie inwestują w ich rozwój. Ekspert dodaje też, że istotne w budowaniu trwałych relacji z pracownikami są otwarte rozmowy, służące wyjaśnianiu strategii firmy – zwłaszcza, gdy dochodzi do zmian w strukturach organizacji lub personalnych roszad w zespołach. Omawianie tych działań na bieżąco stanowi ważny aspekt polityki wewnętrznej firmy, bazującej na otwartym dialogu i uwzględnianiu pracowników w istotnych dla firmy ustaleniach.

Jackson zaleca ponadto częste monitorowanie nastrojów w zespołach, czemu służyć mają chociażby anonimowe ankiety badające satysfakcję z pracy, a także rozmowy z zespołami i spotkania integracyjne. Dzięki temu można już zawczasu zauważyć, że być może osoby, które stanowią wartość dla organizacji, czują się w swej pracy niepewnie lub potrzebują nowych wyzwań. Warto wtedy podjąć działania, które pomogą wspólnie ustalić dalszy rozwój kariery, a nawet rozważyć zmianę stanowiska w obrębie danej instytucji. Być może dzięki temu uda się utrzymać cennego pracownika w firmie, a jego poduszka bezpieczeństwa tym razem okaże się niepotrzebna?

Źrodła:

https://money.usnews.com/

https://www.elle.de/female-empowerment-job-karriere-career-cushioning

Shay Mitchell przez ponad sześć lat występowała w popularnym serialu „Pretty Little Liars”. Była rozpoznawalna, miała nieprzeciętną urodę i sylwetkę, która pozwoliłaby na rozpoczęcie kariery w modelingu. Jako że jej życie przez lata upływało na podróżach, postanowiła pójść zupełnie inną drogą, ignorując sugestie licznych doradców i rodziny. Wiedząc, że praca w show-biznesie nie zawsze może być traktowana jako zajęcie na całe życie i warto samodzielnie zabezpieczyć swoją finansową przyszłość, postawiła na własną działalność. Tak powstała marka Béis produkująca torby i akcesoria podróżnicze. Stworzona tym sposobem poduszka bezpieczeństwa pozwoliła byłej aktorce na rozwinięcie firmy przynoszącej obecnie wielomilionowe zyski. Na czym polega trend career cushioning i czy warto przenieść go również na polskie realia?

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Prezes DESA Unicum Agata Szkup o inwestowaniu w sztukę: Jest odporne na zawirowania rynkowe
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Biznes
Dlaczego kobietom trudniej przychodzi budowanie relacji w biznesie? Wyniki raportu
Biznes
Joanna Czapska: Z klientami negocjuję na polach golfowych, jachtach i podczas ich treningów
Biznes
Twórczynie marki kosmetycznej Say hi: zarabiamy mniej niż kiedyś w korporacji, ale niczego nie żałujemy
Biznes
Właścicielki marki Just Paul: Szyjemy tylko to, w czym same chciałybyśmy chodzić