Co zniechęca Polki do prowadzenia firmy? Zaskakujące wyniki badania

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej dla wielu Polek stanowi wyzwanie. Jak jednak wynika z nowego badania, jeżeli już uruchomią one własny biznes, sygnały zniechęcające je do kontynuowania tego przedsięwzięcia płyną niekiedy z niespodziewanego źródła, bo od członków najbliższej rodziny.

Publikacja: 29.11.2024 11:40

Z badania wynika, że duża część Polek prowadzących biznes, nie może liczyć na żadną pomoc ze strony

Z badania wynika, że duża część Polek prowadzących biznes, nie może liczyć na żadną pomoc ze strony bliskich.

Foto: Adobe Stock

Członkowie najbliższej rodziny to osoby, które – przynajmniej teoretycznie – powinni nieść wsparcie. Tymczasem z badania, które zrealizowano na zlecenie Fundacji WłączeniPlus wynika, że w przypadku wielu przedsiębiorczyń rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej.

Rodzina demotywuje do prowadzenia firmy blisko co piątą Polkę

W internetowych ankietach wzięła udział reprezentatywna grupa Polek i Polaków w wieku 16-65 lat. Wnioski z badania zawarto w raporcie „Polki i przedsiębiorczość 2024: wsparcie bliskich”.

Wnioski z badania nie są zbyt optymistyczne. Aż 21 proc. respondentek prowadzących działalność gospodarczą, a więc blisko co piąta przedsiębiorczyni stwierdziła, że nie może liczyć na żadną pomoc bliskich w kontekście prowadzenia firmy.

Otrzymywanie demotywujących sygnałów ze strony bliskich stwierdziło 18 proc. respondentek. Z kolei 17 proc. przyznało, że bliscy robią im wyrzuty ze względu na ich działalność.

Czytaj więcej

Joanna Trepka, twórczyni marki L37: Koszty biznesowych błędów wzięli na siebie moi rodzice

Problemem jest też niekonstruktywna krytyka ze strony bliskich – doświadczyło jej 16 proc. ankietowanych przedsiębiorczyń. W przypadku 15 proc. respondentek z własną działalnością ich bliscy nie poruszają w rozmowach tematu biznesu, który prowadzą – lub unikają go.

Jeszcze więcej polskich przedsiębiorczyń nie może liczyć na żadne wsparcie finansowe ze strony członków najbliższej rodziny. Stwierdziło to 23 proc. ankietowanych kobiet.

Rodzina: wspierająca czy blokująca karierę kobiety?

Z raportu płyną też jednak pewne pozytywne wnioski. Docenienie i podziw bliskich otrzymuje ponad połowa (52 proc.) ankietowanych. Jeżeli zaś chodzi o słowa motywacji do dalszego działania, to słyszy je od bliskich 44 proc. przedsiębiorczyń.

Ponadto blisko co czwarta ankietowana kobieta biznesu (24 proc.) może liczyć na wsparcie finansowe ze strony rodziny. Z kolei 18 proc. słyszy od bliskich konstruktywną krytykę dotyczącej jej firmy.

Kto w największym stopniu wspiera polskie przedsiębiorczynie? Na pierwszym miejscu plasuje się partner lub partnerka, co stwierdziła połowa respondentek. Na kolejnych miejscach znaleźli się rodzice (wskazało je 13 proc. ankietowanych) i przyjaciele (9 proc.). Najmniejsze wsparcie płynie ze strony rodzeństwa i teściów – osoby te wymieniło po 2 proc. przedsiębiorczyń.

„Wsparcie ze strony bliskich jest bardzo ważne w prowadzeniu własnej firmy i może mieć różne oblicza – od materialnego aż po czysto emocjonalne”, skomentowała wyniki badania Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji WłączeniPlus.

Czytaj więcej

Luka płacowa w wyjątkowo prokobiecym kraju wyższa niż w Polsce. Zaskakujący wynik raportu

„Wydaje się ono szczególnie ważne, jeśli prowadzimy firmę w innym kraju, spotykamy się z innymi zwyczajami i kulturą” – dodaje ekspertka. „Dlatego w tej XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką dodajemy nową kategorię – Przedsiębiorcza Cudzoziemka”.

W konkursie, o którym mowa, nagradzana jest przedsiębiorczość kobiet, a także ich dobre praktyki w biznesie w obszarze DEI (ang. diversity, equity, inclusion, czyli: różnorodność, równość i inkluzywność). To najstarszy i największy tego typu konkurs w Polsce – w tym roku odbyła się jego 16 edycja.

Adresatkami kategorii Przedsiębiorcza Cudzoziemka będą obywatelki innych krajów, prowadzące w naszym kraju własną działalność gospodarczą jako właścicielki lub współwłaścicielki firm. Nagrody będą trafiać do tych przedsiębiorczyń, których działania wspierają rozwój polskiej gospodarki, a także pozytywne zmiany w kulturze prowadzenia biznesu.

Członkowie najbliższej rodziny to osoby, które – przynajmniej teoretycznie – powinni nieść wsparcie. Tymczasem z badania, które zrealizowano na zlecenie Fundacji WłączeniPlus wynika, że w przypadku wielu przedsiębiorczyń rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej.

Rodzina demotywuje do prowadzenia firmy blisko co piątą Polkę

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Kosmetyki stworzone przez Polki podbijają Skandynawię. Zaczęło się od problemów ze skórą
Biznes
Pada mit o emocjonalnym stylu zarządzania kobiet. Zaskakujące wyniki badania
Biznes
Joanna Trepka, twórczyni marki L37: Koszty biznesowych błędów wzięli na siebie moi rodzice
Biznes
Od chaosu do sukcesu. Właścicielki marki The Odder Side o tym, jak ją budowały
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Współwłaścicielka perfumerii Galilu: W pierwszy sklep zainwestowałyśmy ponad 600 tys. złotych
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska