Pomysł to pieniądz. Delia Lachance o tym, jak wnętrza urządziły jej życie

Miała nie tylko pasję, ale i odwagę, by porzucić stabilną, perspektywiczną karierę w mediach i zacząć rozwijać własną firmę. Dziś Delia Lachance jest jedną z najważniejszych kobiet w niemieckim biznesie.

Aktualizacja: 23.09.2023 10:04 Publikacja: 21.09.2023 08:22

Delia Lachance jest założycielką platformy Westwing.

Delia Lachance jest założycielką platformy Westwing.

Foto: Westwing

Nie studiowała marketingu i zarządzania, ani finansów, ani też nie pracowała w konsultingu. Swoją przygodę z biznesem - jeszcze jako Delia Fischer – zaczęła po kilku latach dziennikarskiej kariery w prestiżowych magazynach kobiecych. Dzisiaj, jako założycielka i dyrektor kreatywna Westwing, działającego w kilkunastu krajach (w tym także w Polsce) internetowego klubu zakupowego z meblami i artykułami wyposażenia wnętrz, zdobywa laury w biznesowych rankingach w Niemczech. A jednocześnie realizuje się jako mama trzyletniej Sky i rocznego Ace’a.

Inspirujące kobiety

Czasem śmieje się, że tak naprawdę ma trójkę dzieci: córkę, syna i… Westwing, bo firma to jej ukochane pierwsze dziecko. Zdecydowała się na nie młodo, jako 26-latka. Dla niepewnej przyszłości we własnym start-upie porzuciła stabilną pracę w prestiżowym magazynie.

Zdecydowała się na skok na głęboką wodę, choć - jak przyznaje - nie miała nigdy natury ryzykantki. W podjęciu decyzji bardzo jej pomogło wsparcie mamy, która już w dzieciństwie rozbudziła w córce pasję wnętrzarską. Delia Lachace wspomina w wywiadach, że mama nie tylko dbała o to, by ich dom był pięknie urządzony, przytulny i ciepły, ale też dawała jej wolną rękę w meblowaniu własnego pokoju. O ile matka rozbudziła w niej pasję do urządzania i dekorowania wnętrz, o tyle do prowadzenia własnego biznesie zainspirowały Delię właścicielki agencji PR, do której trafiła na staż jako studentka dziennikarstwa.

Pomysł kiełkował w niej przez kilka lat, gdy jeszcze jako Delia Fischer robiła karierę w niemieckiej edycji „Elle” i „Elle Decoration”. 26-letnia dziennikarka i redaktor sekcji lifestylowo-wnętrzarskiej w znanym miesięczniku mogła uważać się za szczęściarę. Zajmowała się tematyką która ją pasjonowała od dziecka, dużo podróżowała, poznawała ciekawych ludzi. Wspomina, że uwielbiała swoją pracę. Jednak myśl o własnym biznesie nie dawała jej spokoju.

Koncepcja narodziła się z obserwacji internetu i rozwijającego się handlu online. Zwróciła uwagę, że podczas gdy w sprzedaż online zaczęły wchodzić niemal wszystkie znane marki modowe, w sieci nie było żadnych sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz.

- Zaczęłam się zastanawiać – w zasadzie, dlaczego nic takiego nie ma na rynku? Przecież dużo łatwiej podjąć decyzję o zakupie poduszki czy krzesła przez internet niż sukienki, którą zawsze jednak warto przymierzyć. Od tego impulsu się zaczęło – wspomina Delia Lachance. Mocno wierzę w pracę zespołową, ponieważ każdy z nas ma inny talent i wiedzę. To sprawiło, że Stefan i ja stanowiliśmy świetny duet do wspólnego założenia Westwing. Kreatywność i miłość do wnętrz połączyły się z finansami i technologią! – mówi.

Delia Lachance, fot. Westwing

Pomocne żony

Delia Lachance wspomina w wywiadach, że szokiem był dla niej pitching, czyli prezentacja koncepcji Westwing przed menedżerami z funduszu venture capital. Tym bardziej, że początkowo pomysł na wnętrzarski klub online przyjęli bardzo sceptycznie. Na szczęście mężczyźni rozmawiają o pracy ze swoimi żonami a żony inwestorów z entuzjazmem podeszły do koncepcji urządzania domu przez internet. Ich entuzjazm sprawił, że szefowie funduszu zdecydowali się sfinansować pomysł na wnętrzarski startup. Ruszyli w 2011 roku. Kilka lat później, jesienią 2018 r., już jako szybko rosnąca, rentowna firma z silną marką, Westwing zadebiutował na Frankfurckiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Oferta publiczna zapewniła finansowanie na dalszy, międzynarodowy rozwój firmy a jej założycielka mogła zająć się rozwojem rodziny. W 2020 r. urodziła Sky, a dwa lata później na świat przyszedł Ace.

Rodzinny filar

Podkreśla, że rodzina jest dla niej bardzo ważna.

- Nie będzie to na wyrost, jeśli powiem, że wsparcie rodziny to strategiczny czynnik mojego sukcesu – nie tylko na samym początku, ale i dziś - zaznacza Delia Lachance.

Jak wspomina, rodzina bardzo pomagała jej rozkręcić firmę – tata własnoręcznie zbudował meble do pierwszego biura Westwing, gdzie pracowały też jej mama i siostra Jana. Dziś siostra rozwija swój autorski projekt a mama, już na emeryturze, spełnia się w roli najlepszej babci Sky i Ace’a. Bardzo wspiera ją także mąż, biznesmen z branży nieruchomości, który rozumie ambicje i zawodowe obowiązki Delii. Rodzina nauczyła ją również tego, by znaleźć dla siebie równowagę i na przykład w weekend odciąć się od telefonu i komputera.

Przyznaje, że pomimo wsparcia bliskich, nie jest jej łatwo godzić kluczową w firmie funkcję dyrektor kreatywnej z rolą żony i matki a przy tym znaleźć czas na relaks, by naładować akumulatory.

- W ciągu dwóch lat zostałam mamą dwójki wspaniałych dzieci. Utrzymanie wszystkiego pod kontrolą nadal wymaga bardzo dużej organizacji - podkreśla Delia Lachance.

Jak pogodzić to skupienie na rozwoju dużej spółki giełdowej (w 2022 r. przychody Westwing wyniosły 431mln euro) i rodzicielstwie? 

- Wszystko sprowadza się do jak najlepszej organizacji i dużej tolerancji dla chaosu. Gdy ma się dzieci, inne strategie się nie sprawdzają, bo zawsze coś idzie niezgodnie z planem. Moje dzieci są zawsze moim priorytetem i każdego dnia chcę spędzać z nimi wartościowo czas i być naprawdę obecna w ich życiu. Kiedy nie miałam jeszcze rodziny, uważnie obserwowałam moje koleżanki, które zostały już mamami będąc przy tym utalentowanymi przedsiębiorczyniami i zauważyłam, że pracujące mamy są super wydajne i skupione w pracy, co widzę teraz na moim własnym przykładzie. Dlatego zawsze planuję tak dobrze, jak to tylko możliwe. Nadchodzące tygodnie, zarówno pod kątem zawodowym jak i prywatnym, a następnie bardziej szczegółowo w zbliżającym się tygodniu i jeszcze bardziej szczegółowo kolejnego dnia, aby wszystko zadziałało i abym mogła jak najlepiej wykorzystać swój czas – dodaje Delia. 

To jedna z zasad i doświadczeń, którymi założycielka Westwing, chętnie dzieli się na konferencjach wspierających kobiecą przedsiębiorczość, a także w mediach. Mówi tam m.in. o tym, że jednym z niełatwych dla założycieli firm doświadczeń jest dzielenie się władzą.

Delia Lachance, fot. Westwing

Gra zespołowa

- Prowadzenie odnoszącej sukcesy firmy to gra zespołowa, więc wraz z upływem czasu i rozwojem Westwing musiałam nauczyć się ufać ludziom, ich umiejętnościom i kompetencjom, oddać stery – wspomina Delia Lachance.

Z tym zaufaniem związana jest jej wizja roli przedsiębiorcy i szefa. Jest przekonana, że dobry przedsiębiorca nie musi się znać na każdym aspekcie własnego biznesu, ale powinien połączyć siły z ludźmi, którzy będą go wspierać w możliwie najlepszy sposób. Dzięki temu może skupić się na obszarach, które są mu naprawdę bliskie. Tę wizję realizuje też założycielka Westwing – jako dyrektor kreatywna (Chief Creative Officer) skupia się na trendach, estetyce.

- Jako osoba kierująca się intuicją często myślę inaczej niż inni członkowie mojego zespołu. Ale to właśnie ta równowaga sprawia, że jesteśmy tak dobrzy- dodaje Delia Lachance.

Ta równowaga jest też kluczowe w jej wizji szefa- powinien dawać sygnały, sugestie, inspirować, a nie skupiać na kontrolowaniu podwładnych. Jest przekonana, że ludzie potrzebują wolności w działaniu, bo wtedy stają się bardziej kreatywni i wydajni.

- Jeśli ktoś otrzyma autonomię w kwestii danego przedsięwzięcia, będzie starał się jak najlepiej wykonać swoje zadanie - podkreśla Delia Lachance.

Kobietom, które myślą o własnym biznesie, radzi, by uczyły się i zdobywały doświadczenie, zanim założą własną firmę. Sama dostała tę radę w przeszłości i naprawdę bardzo jej pomogła.

Nie studiowała marketingu i zarządzania, ani finansów, ani też nie pracowała w konsultingu. Swoją przygodę z biznesem - jeszcze jako Delia Fischer – zaczęła po kilku latach dziennikarskiej kariery w prestiżowych magazynach kobiecych. Dzisiaj, jako założycielka i dyrektor kreatywna Westwing, działającego w kilkunastu krajach (w tym także w Polsce) internetowego klubu zakupowego z meblami i artykułami wyposażenia wnętrz, zdobywa laury w biznesowych rankingach w Niemczech. A jednocześnie realizuje się jako mama trzyletniej Sky i rocznego Ace’a.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Jej historia
Kate Hudson prawdziwą gwiazdą rocka? Jej pierwszy album "Glorious" jest już dostępny
Jej historia
Straciła cztery kończyny, ale nie wolę walki. Beatrice Vio skradła show w Cannes
Jej historia
Bohaterskie bliźniaczki nagrodzone przez króla. Poradziły sobie z atakiem krokodyla
Jej historia
Ponad 200 uczelni w zasięgu ambitnej 18-latki. Którą wybierze?
Jej historia
Nowy rozdział w życiu Melindy French Gates: dlaczego odchodzi z fundacji?
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?