Pomysł to pieniądz. Delia Lachance o tym, jak wnętrza urządziły jej życie

Miała nie tylko pasję, ale i odwagę, by porzucić stabilną, perspektywiczną karierę w mediach i zacząć rozwijać własną firmę. Dziś Delia Lachance jest jedną z najważniejszych kobiet w niemieckim biznesie.

Aktualizacja: 23.09.2023 10:04 Publikacja: 21.09.2023 08:22

Delia Lachance jest założycielką platformy Westwing.

Delia Lachance jest założycielką platformy Westwing.

Foto: Westwing

Nie studiowała marketingu i zarządzania, ani finansów, ani też nie pracowała w konsultingu. Swoją przygodę z biznesem - jeszcze jako Delia Fischer – zaczęła po kilku latach dziennikarskiej kariery w prestiżowych magazynach kobiecych. Dzisiaj, jako założycielka i dyrektor kreatywna Westwing, działającego w kilkunastu krajach (w tym także w Polsce) internetowego klubu zakupowego z meblami i artykułami wyposażenia wnętrz, zdobywa laury w biznesowych rankingach w Niemczech. A jednocześnie realizuje się jako mama trzyletniej Sky i rocznego Ace’a.

Inspirujące kobiety

Czasem śmieje się, że tak naprawdę ma trójkę dzieci: córkę, syna i… Westwing, bo firma to jej ukochane pierwsze dziecko. Zdecydowała się na nie młodo, jako 26-latka. Dla niepewnej przyszłości we własnym start-upie porzuciła stabilną pracę w prestiżowym magazynie.

Zdecydowała się na skok na głęboką wodę, choć - jak przyznaje - nie miała nigdy natury ryzykantki. W podjęciu decyzji bardzo jej pomogło wsparcie mamy, która już w dzieciństwie rozbudziła w córce pasję wnętrzarską. Delia Lachace wspomina w wywiadach, że mama nie tylko dbała o to, by ich dom był pięknie urządzony, przytulny i ciepły, ale też dawała jej wolną rękę w meblowaniu własnego pokoju. O ile matka rozbudziła w niej pasję do urządzania i dekorowania wnętrz, o tyle do prowadzenia własnego biznesie zainspirowały Delię właścicielki agencji PR, do której trafiła na staż jako studentka dziennikarstwa.

Pomysł kiełkował w niej przez kilka lat, gdy jeszcze jako Delia Fischer robiła karierę w niemieckiej edycji „Elle” i „Elle Decoration”. 26-letnia dziennikarka i redaktor sekcji lifestylowo-wnętrzarskiej w znanym miesięczniku mogła uważać się za szczęściarę. Zajmowała się tematyką która ją pasjonowała od dziecka, dużo podróżowała, poznawała ciekawych ludzi. Wspomina, że uwielbiała swoją pracę. Jednak myśl o własnym biznesie nie dawała jej spokoju.

Koncepcja narodziła się z obserwacji internetu i rozwijającego się handlu online. Zwróciła uwagę, że podczas gdy w sprzedaż online zaczęły wchodzić niemal wszystkie znane marki modowe, w sieci nie było żadnych sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz.

- Zaczęłam się zastanawiać – w zasadzie, dlaczego nic takiego nie ma na rynku? Przecież dużo łatwiej podjąć decyzję o zakupie poduszki czy krzesła przez internet niż sukienki, którą zawsze jednak warto przymierzyć. Od tego impulsu się zaczęło – wspomina Delia Lachance. Mocno wierzę w pracę zespołową, ponieważ każdy z nas ma inny talent i wiedzę. To sprawiło, że Stefan i ja stanowiliśmy świetny duet do wspólnego założenia Westwing. Kreatywność i miłość do wnętrz połączyły się z finansami i technologią! – mówi.

Delia Lachance, fot. Westwing

Pomocne żony

Delia Lachance wspomina w wywiadach, że szokiem był dla niej pitching, czyli prezentacja koncepcji Westwing przed menedżerami z funduszu venture capital. Tym bardziej, że początkowo pomysł na wnętrzarski klub online przyjęli bardzo sceptycznie. Na szczęście mężczyźni rozmawiają o pracy ze swoimi żonami a żony inwestorów z entuzjazmem podeszły do koncepcji urządzania domu przez internet. Ich entuzjazm sprawił, że szefowie funduszu zdecydowali się sfinansować pomysł na wnętrzarski startup. Ruszyli w 2011 roku. Kilka lat później, jesienią 2018 r., już jako szybko rosnąca, rentowna firma z silną marką, Westwing zadebiutował na Frankfurckiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Oferta publiczna zapewniła finansowanie na dalszy, międzynarodowy rozwój firmy a jej założycielka mogła zająć się rozwojem rodziny. W 2020 r. urodziła Sky, a dwa lata później na świat przyszedł Ace.

Rodzinny filar

Podkreśla, że rodzina jest dla niej bardzo ważna.

- Nie będzie to na wyrost, jeśli powiem, że wsparcie rodziny to strategiczny czynnik mojego sukcesu – nie tylko na samym początku, ale i dziś - zaznacza Delia Lachance.

Jak wspomina, rodzina bardzo pomagała jej rozkręcić firmę – tata własnoręcznie zbudował meble do pierwszego biura Westwing, gdzie pracowały też jej mama i siostra Jana. Dziś siostra rozwija swój autorski projekt a mama, już na emeryturze, spełnia się w roli najlepszej babci Sky i Ace’a. Bardzo wspiera ją także mąż, biznesmen z branży nieruchomości, który rozumie ambicje i zawodowe obowiązki Delii. Rodzina nauczyła ją również tego, by znaleźć dla siebie równowagę i na przykład w weekend odciąć się od telefonu i komputera.

Przyznaje, że pomimo wsparcia bliskich, nie jest jej łatwo godzić kluczową w firmie funkcję dyrektor kreatywnej z rolą żony i matki a przy tym znaleźć czas na relaks, by naładować akumulatory.

- W ciągu dwóch lat zostałam mamą dwójki wspaniałych dzieci. Utrzymanie wszystkiego pod kontrolą nadal wymaga bardzo dużej organizacji - podkreśla Delia Lachance.

Jak pogodzić to skupienie na rozwoju dużej spółki giełdowej (w 2022 r. przychody Westwing wyniosły 431mln euro) i rodzicielstwie? 

- Wszystko sprowadza się do jak najlepszej organizacji i dużej tolerancji dla chaosu. Gdy ma się dzieci, inne strategie się nie sprawdzają, bo zawsze coś idzie niezgodnie z planem. Moje dzieci są zawsze moim priorytetem i każdego dnia chcę spędzać z nimi wartościowo czas i być naprawdę obecna w ich życiu. Kiedy nie miałam jeszcze rodziny, uważnie obserwowałam moje koleżanki, które zostały już mamami będąc przy tym utalentowanymi przedsiębiorczyniami i zauważyłam, że pracujące mamy są super wydajne i skupione w pracy, co widzę teraz na moim własnym przykładzie. Dlatego zawsze planuję tak dobrze, jak to tylko możliwe. Nadchodzące tygodnie, zarówno pod kątem zawodowym jak i prywatnym, a następnie bardziej szczegółowo w zbliżającym się tygodniu i jeszcze bardziej szczegółowo kolejnego dnia, aby wszystko zadziałało i abym mogła jak najlepiej wykorzystać swój czas – dodaje Delia. 

To jedna z zasad i doświadczeń, którymi założycielka Westwing, chętnie dzieli się na konferencjach wspierających kobiecą przedsiębiorczość, a także w mediach. Mówi tam m.in. o tym, że jednym z niełatwych dla założycieli firm doświadczeń jest dzielenie się władzą.

Delia Lachance, fot. Westwing

Gra zespołowa

- Prowadzenie odnoszącej sukcesy firmy to gra zespołowa, więc wraz z upływem czasu i rozwojem Westwing musiałam nauczyć się ufać ludziom, ich umiejętnościom i kompetencjom, oddać stery – wspomina Delia Lachance.

Z tym zaufaniem związana jest jej wizja roli przedsiębiorcy i szefa. Jest przekonana, że dobry przedsiębiorca nie musi się znać na każdym aspekcie własnego biznesu, ale powinien połączyć siły z ludźmi, którzy będą go wspierać w możliwie najlepszy sposób. Dzięki temu może skupić się na obszarach, które są mu naprawdę bliskie. Tę wizję realizuje też założycielka Westwing – jako dyrektor kreatywna (Chief Creative Officer) skupia się na trendach, estetyce.

- Jako osoba kierująca się intuicją często myślę inaczej niż inni członkowie mojego zespołu. Ale to właśnie ta równowaga sprawia, że jesteśmy tak dobrzy- dodaje Delia Lachance.

Ta równowaga jest też kluczowe w jej wizji szefa- powinien dawać sygnały, sugestie, inspirować, a nie skupiać na kontrolowaniu podwładnych. Jest przekonana, że ludzie potrzebują wolności w działaniu, bo wtedy stają się bardziej kreatywni i wydajni.

- Jeśli ktoś otrzyma autonomię w kwestii danego przedsięwzięcia, będzie starał się jak najlepiej wykonać swoje zadanie - podkreśla Delia Lachance.

Kobietom, które myślą o własnym biznesie, radzi, by uczyły się i zdobywały doświadczenie, zanim założą własną firmę. Sama dostała tę radę w przeszłości i naprawdę bardzo jej pomogła.

Nie studiowała marketingu i zarządzania, ani finansów, ani też nie pracowała w konsultingu. Swoją przygodę z biznesem - jeszcze jako Delia Fischer – zaczęła po kilku latach dziennikarskiej kariery w prestiżowych magazynach kobiecych. Dzisiaj, jako założycielka i dyrektor kreatywna Westwing, działającego w kilkunastu krajach (w tym także w Polsce) internetowego klubu zakupowego z meblami i artykułami wyposażenia wnętrz, zdobywa laury w biznesowych rankingach w Niemczech. A jednocześnie realizuje się jako mama trzyletniej Sky i rocznego Ace’a.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Jej historia
Jak Maria Teresa Wielka Księżna Luksemburga pomaga wojennym ofiarom przemocy seksualnej?
Jej historia
Cindy Crawford o sobie: Nie lubię określenia „byłam modelką”
Jej historia
Eva Herzigová przekonuje: Z wiekiem stajesz się potężniejsza
Jej historia
Urodzona w więzieniu przyszła pani mecenas: kto jej pomógł w drodze na Harvard?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Jej historia
Życie Księżniczki Stefanii z Monako to gotowy materiał na film: melodramat z happy endem?