Zdjęcia z czerwca 2022, na których Margot Robbie jako stereotypowa Barbie i Ryan Gosling jako Ken jeżdżą na rolkach w kowbojskich outfitach w Venice Beach stały się viralowe. Rok później, gdy film „Barbie” Grety Gerwig wszedł do kin, w ciągu trzech tygodni od premiery zarobił ponad milion dolarów, stając się tym samym pierwszym tak dochodowym filmem wyreżyserowanym przez kobietę. Jego premiera, która zbiegła się w czasie z również wyczekiwanym „Oppenheimerem” Christophera Nolana, była wręcz wydarzeniem popkulturowym. Osoby wybierając się na seanse, ubierały się na różowo i fotografowali się na specjalnie przygotowanych różowych ściankach. Natomiast w internecie, zwłaszcza na TikToku, można było znaleźć nie tylko modowe inspiracje, ale też np. przepisy na różowe wersje rozmaitych przekąsek. Wszystko to w najróżniejszych odcieniach – bo róż modny jest w ostatnim czasie zarówno w wersjach pastelowych, jak i jaskrawych, intensywnych.
Barbiecore: Najpopularniejszy trend roku 2022
Barbiecore zgodnie z raportem Lyst „Year in Fashion” był najpopularniejszym trendem 2022. W stylizacjach nawiązujących do estetyki popularnej lalki pojawiali się wówczas m.in. Megan Fox i jej partner, raper Machine Gun Kelly, Kim Kardashian, Lil Nas X czy Lizzo, której piosenka „Pink” otwiera soundtrack filmu. Z kolei Zendaya, która jest ambasadorką włoskiego domu mody Valentino, wiosną 2022 roku promowała wyjątkową różową kolekcję na sezon jesień-zima 2022/2023. Kolor PP Pink stworzony przez Piera Paolo Piccioli był na tyle intensywny i jednolity, że na wybiegach uwagę widzów przyciągały detale, a nie sylwetki. Odcień ten wszedł nawet do oficjalnego kanonu Pantone.
Choć firma Mattel również posiada własną chronioną prawami autorskimi barwę Pantone, Barbie pink – 219 C, na początku swojego istnienia Barbie wcale nie była związana z tym kolorem. Jako lalka high-fashion nosiła czerń i biel. To ciekawe, bo przedsiębiorczyni Ruth Handler stworzyła pierwszą lalkę Barbie w 1959 r., czyli mniej więcej cztery dekady po tym, gdy róż został przypisany dziewczęcości. Kolor ten zyskał jednak popularność kilka lat przed pojawieniem się Barbie – dzięki Mamie Eisenhower, która w 1953 roku została Pierwszą Damą Ameryki. Następczyni Bess Truman nie tylko ubierała się cała na różowo, w tym kolorze urządziła też wnętrze swojego domu. Dopiero gdy w latach 70. firma Mattel zaczęła dedykować lalki dziewczynkom, a nie nastolatkom, dzięki skutecznemu marketingowi, róż stał się synonimem popularnej zabawki, która szybko zapisała się w popkulturze.
Różne odcienie różu
Kolor ten od lat nieustannie wchodzi i wychodzi z mody. Jego blady, delikatny i uniwersalny odcień, millennial pink, został nawet okrzyknięty kolorem XXI wieku. Popularność tej kojarzącej się z elegancją barwy przypadła na drugą połowię ubiegłej dekady. W ostatnich latach natomiast róż powrócił w postaci hot pink. Ma to związek z powrotem do lat dwutysięcznych, w których był obecny w popkulturze właśnie w intensywnych odcieniach. Tak nosiły się gwiazdy pokroju Britney Spears, Paris Hilton czy Nicole Richie oraz bohaterki serialu „Wredne dziewczyny” czy Elle Woods z filmu „Legalna blondynka”. Era różu i powiązanej z nią estetyki barbiecore, jak sugerują eksperci, dziś, w postpandemicznych czasach pełnych niepokoju, jest formą ucieczki w beztroskie uniwersum. Tęsknimy za bezpieczniejszymi okresami, więc chwytamy się tego, co proste i znajome; tego, do czego mamy sentyment.