Reklama

To nie ma być walka płci. Dyrektor Biura Stowarzyszenia Filmowców Polskich o Festiwalu w Gdyni

48. Festiwal Filmowy w Gdyni dobiegł końca. Wszystkich laureatów ubiegających się o statuetki ogłoszono wieczorem 23 września. O emocjach towarzyszących wydarzeniu oraz "kobiece wątki" w wydarzeniu zapytaliśmy Adriannę Pierścionek-Podogrodzką, Dyrektor Biura Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Publikacja: 25.09.2023 18:32

48. Festiwal Filmowy w Gdyni zakończył się 23 września. Związane z nim emocje jednak nie słabną.

48. Festiwal Filmowy w Gdyni zakończył się 23 września. Związane z nim emocje jednak nie słabną.

Foto: East News

Dość niespodziewanym zwycięzcą 48. Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni okazał się „Kos” w reżyserii Pawła Maślony.

- "Kos" to opowieść o tym, że przemoc rodzi przemoc; wojna w Ukrainie sprawiła, że wszystko, co zostało napisane w scenariuszu, nabrało zupełnie innego, realnego wydźwięku - powiedział w rozmowie z PAP reżyser. „Kos” to film kostiumowy opowiadający o dziejach Tadeusza Kościuszki i zdaniem krytyków stanowi antywojenny manifest.

Czytaj więcej

Teraz nie wolno nam zamknąć się w prywatności. Agnieszka Holland o tym, co ważne w życiu i sztuce

Pełna lista nagrodzonych na 48. Festiwalu Filmowym w Gdyni

Złote Lwy: "Kos" w reżyserii Pawła Maślony

Srebrne Lwy: "Imago" w reżyserii Olgi Chajdas

Reklama
Reklama

Platynowe Lwy (za całokształt dorobku artystycznego): Allan Starski

Pierwszoplanowa rola żeńska: Lena Góra za film "Imago"

Pierwszoplanowa rola męska: Artur Paczesny za film "Tyle co nic"

Drugoplanowa rola kobieca: dwie nagrody ex aequo - Kinga Preis za film "Święto ognia" oraz Agnieszka Kwietniewska za film "Tyle co nic"

Drugoplanowa rola męska: dwie nagrody ex aequo - Tomasz Schuchardt za film "Doppelganger. Sobowtór" oraz Robert Więckiewicz za film "Kos".

Nagroda publiczności: "Chłopi" w reżyserii DK Welchmana i Hugh Welchmana

Reklama
Reklama

Inne spojrzenie: "Tyle co nic" w reżyserii Grzegorza Dębowskiego

Reżyseria: Jan Holoubek za film "Doppelganger. Sobowtór"

Scenariusz: Grzegorz Dębowski za film "Tyle co nic"

Muzyka: Andrzej Smolik za film "Imago"

Zdjęcia: Bartłomiej Kaczmarek za film "Doppelganger. Sobowtór"

Montaż: Piotr Kmiecik za film "Kos"

Reklama
Reklama

Dźwięk: Marcin Lenarczyk za film "Sny pełne dymu"

Scenografia: Marek Warszewski za film "Doppelganger. Sobowtór"

Debiut lub drugi film: Grzegorz Dębowski za film "Tyle co nic"

Debiut aktorski: Paulina Pytlak za film "Święto ognia"

Charakteryzacja: Aneta Brzozowska za film "Kos"

Reklama
Reklama

Kostiumy: Weronika Orlińska za film "Doppelganger. Sobowtór"

Emocje festiwalowe

Wśród laureatów tegorocznej edycji Festiwalu widać zdecydowaną przewagę mężczyzn.

- Kryterium płci nie jest uwzględniane na żadnym etapie procesu przyznawania nagród. Oceniane są filmy. Chciałabym, żeby Festiwal był postrzegany i promowany w mediach jako walka o dobre kino, a nie walka płci. Należy dążyć do tego, żeby płeć nie była argumentem samym w sobie. Jeśli skupimy się na dobrym kinie, na warstwie merytorycznej, to ta tendencja w naturalny sposób będzie dla kobiet coraz bardziej optymistyczna. Zwłaszcza, że na przykład w 2021 roku na wydział reżyserii łódzkiej filmówki dostały się same kobiety. Coraz więcej mamy też kobiet pośród innych zawodów filmowych - komentuje Adrianna Pierścionek-Podogrodzka, Dyrektor Biura Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Najbardziej cytowane wypowiedzi z gdyńskiej „mównicy filmowej” to te z ust kobiet. 

- Polski rynek filmowy jest pełen odważnych twórczyń, którym Festiwal daje możliwość zabrania głosu. Było też jednak słychać głosy bezkompromisowych twórców, którzy są ogromnym wsparciem dla całego środowiska filmowego mówi Adrianna Pierścionek-Podogrodzka.

Reklama
Reklama

Uwaga Festiwalu w mediach skupiła się na filmie Agnieszki Holland „Zielona Granica”, który prawdopodobnie będzie nominowany w przyszłym roku. Adriannę Pierścionek pytamy również o to, czy film ten stanowił dominujący element atmosfery festiwalowej.

- Dyskusje festiwalowe toczyły się jednak głównie wokół filmów konkursowych. Film „Zielona Granica” Agnieszki Holland niepotrzebnie stał się instrumentem walki politycznej i z przykrością patrzymy, jakie ma to konsekwencje. Środowisko filmowe jest w tej chwili skupione na walce o tantiemy z Internetu oraz próbie odbudowy frekwencji kinowej na polskich produkcjach. Te tematy dominowały dyskusje – dodaje Dyrektor Biura Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Kultura
Emily Blunt dołączyła do apelu środowiska filmowego w sprawie aktorki AI. Padły mocne słowa
Kultura
Dysproporcje w wycenie obrazów. Dlaczego kobiece dzieła są tańsze od męskich?
Kultura
Jak aktorka Renée Zellweger ocenia pomnik Bridget Jones?
Kultura
Żona Stevena Spielberga Kate Capshaw stworzyła unikatowy portret reżysera. Wybitne dzieło?
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Kultura
Przełom w świecie sztuki. Pierwsza żyjąca artystka doczekała się swojej stałej wystawy w Luwrze
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama