Oscary 2024. Czy obowiązywanie progów różnorodności zwiększy szanse kobiet na wygrane?

O ile w muzyce królowały w tym roku kobiety, o czym świadczą liczne nagrody Grammy wręczone artystkom podczas tegorocznej ceremonii, o tyle obecność kobiet na liście twórców nominowanych do Oscarów jest zadziwiająco skromna.

Publikacja: 22.02.2024 10:11

W niemal stuletniej historii Oscarów tylko osiem kobiet zostało nominowanych do nagrody za najlepszą

W niemal stuletniej historii Oscarów tylko osiem kobiet zostało nominowanych do nagrody za najlepszą reżyserię.

Foto: Adobe Stock

Zaplanowana na noc z 10 na 11 marca ceremonia rozdania Oscarów już od kilku tygodni elektryzuje fanów kina, którzy prześcigają się w spekulacjach, do kogo powędrują statuetki w poszczególnych kategoriach. Kto pojawia się w rankingach, a które wielkie kobiece nazwiska zostały w 2024 roku pominięte?

Wielkie nieobecne oraz Emma Stone

O pominiętej w wyścigu do Oscara odtwórczyni głównej roli kobiecej w filmie Barbie Margot Robbie napisano już wielokrotnie – wyniki wyszukiwania w przeglądarce internetowej wskazują na ponad 40 milionów trafień. Na liście nominowanych nie uwzględniono też reżyserki filmu Grety Gerwig, która powalczy o statuetkę jedynie w kategorii najlepszy scenariusz adaptowany, jednak nie weźmie udziału w wyścigu o Oscara dla najlepszego reżysera. Natomiast na swoją nagrodę ma szansę partnerujący Margot Robbie w roli Kena Ryan Gosling nominowany w kategorii najlepszy aktor drugoplanowy.

Dla przeciwwagi historyczny sukces ma na swoim koncie Emma Stone, która w tym roku nominowana jest do Oscara w kategoriach najlepsza aktorka pierwszoplanowa oraz najlepszy film za sprawą obrazu Biedne istoty, w którym odgrywa główną rolę, będąc jednocześnie jego producentką. Takie osiągnięcie ma na swoim koncie tylko Frances McDormand za film Nomadland, co czyni Emmę Stone drugą kobietą w 95-letniej historii Oscarów, która w jednym roku zdobyła taką podwójną nominację.

Czytaj więcej

Kolejny sukces Grety Gerwig. Dołącza do grona wyjątkowo uhonorowanych kobiet branży filmowej

Najlepszy reżyser

W kategorii „najlepszy reżyser” od lat triumfy święcą mężczyźni. W niemal stuletniej historii Oscarów, które rozdano po raz pierwszy w 1929 roku, tylko osiem kobiet zostało nominowanych do nagrody za najlepszą reżyserię i jedynie trzy z nich otrzymały dotychczas statuetkę. Choć pierwszą nominowaną kobietą w tej kategorii była w 1977 roku Lina Wertmüller doceniona za film Siedem piękności Pasqualino, to jednak na główną kobiecą nagrodę dla najlepszego reżysera trzeba było poczekać do 2010 roku, kiedy tego zaszczytu dostąpiła Kathryn Bigelow za film The Hurt Locker. W pułapce wojny. Jedenaście lat później statuetka powędrowała do Chloé Zhao, reżyserki filmu Nomadland. W 2022 roku kolejna kobieta na świecie została nagrodzona przez Akademię Filmową. Jane Campion zdobyła Oscara za najlepszą reżyserię za film Psie pazury, co czyni ją trzecią kobietą, która w 95-letniej historii plebiscytu zyskała główną nagrodę w tej kategorii.

Od bieżącego roku reguły oscarowej gry ulegają znacznej zmianie i mają uwzględniać różnorodność etniczną, rasową i płciową w wyścigu po statuetki w poszczególnych kategoriach. Możliwość uczestnictwa w rywalizacji zapewni spełnienie co najmniej dwóch z czterech tzw. progów różnorodności podzielonych na grupy:

A. reprezentacja na ekranie, tematy i narracje;

B. zarządzanie kreacją i zespołem projektowym;

C. możliwości dostępu do branży;

D. reprezentacja w obszarze marketingu i dystrybucji.

Szanse dla grup niedoreprezentowanych

Obecność kobiet należy zatem uwzględnić przynajmniej w dwóch z czterech powyższych kategorii, co oznacza odpowiednio: dla sekcji A: 30 proc. aktorów drugoplanowych występujących w danej produkcji powinno pochodzić z dwóch z następujących niedoreprezentowanych grup: kobiety, mniejszości narodowe i etniczne, LGBTQ, osoby z niepełnosprawnością poznawczą lub fizyczną, osoby głuche lub niedosłyszące. Na takich bohaterach musi też skupiać się narracja.

W przypadku kategorii B przynajmniej dwa kluczowe dla produkcji stanowiska muszą być zajmowane przez przedstawicieli wyżej wspomnianych niedoreprezentowanych grup: dyrektor castingu, operator, kompozytor, projektant kostiumów, reżyser, montażysta, fryzjer, charakteryzator, producent, scenograf, dekorator scenografii, dźwiękowiec, kierownik ds. efektów wizualnych, scenarzysta.

W kategorii C należy uwzględnić przedstawicieli wspomnianych grup w kwestii płatnych staży i szkoleń, natomiast w ramach pakietu D trzeba zadbać o reprezentację wskazanych grup w zespołach do spraw marketingu, reklamy i/lub dystrybucji.

Wiele wskazuje na to, że tegoroczna nominacja dla Justine Triet za reżyserię filmu „Anatomia upadku” jest odpowiedzią na powyższe wytyczne. Triet – jedyna kobieta w tej kategorii – powalczy o statuetkę z czterema mężczyznami. Jak pokazuje historia, Akademia Filmowa już raz wyróżniła dwie reżyserki w krótkim odstępie czasu. Kto wie, czy po nagrodzeniu kobiety w 2022 roku jury nie zdecyduje się na podobny werdykt?

Źródła:

https://www.oscars.org/

Kultura
„Frida Kahlo. Życie ikony”. Czy świat był przygotowany na tę artystkę?
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Kultura
"The Third Gilmore Girl". Kelly Bishop opisała kulisy pracy na planie rodzinnego serialu
Kultura
Beyonce nagrała cover "Jolene" Dolly Parton. Gwiazda country zareagowała
Kultura
"Tratwa" Jacka i Rose z Titanica warta krocie. Rekordowa aukcja rekwizytów filmowych
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Kultura
Brit Awards 2024: Raye rekordzistką w liczbie statuetek