Wsiadając do samolotu pasażerowie dbają o to, by znaleźć przypisane im miejsce, umieścić bagaż podręczny w schowku nad siedzeniem, upewnić się, że mają ze sobą niezbędne dokumenty, przywitać się ze współtowarzyszami i… zanurzyć się w telefony, tablety czy książki, zakładając przy tym słuchawki na uszy. Dlaczego stewardessy i stewardzi apelują o to, aby pasażerowie zamiast tego uważnie przysłuchiwali się ich instrukcjom przed rozpoczęciem lotu?
Gdy w ubiegłym miesiącu świat obiegły zdjęcia płonącego samolotu A350 Japońskich Linii Lotniczych (JAL), zakładano najgorsze scenariusze. Tymczasem okazało się, że dzięki sprawnej akcji ewakuacyjnej oraz dyscyplinie pasażerów, 379 osób znajdujących się na pokładzie wyszło cało z tego zdarzenia. Podczas gdy media określały je mianem cudu, doświadczona stewardessa Mizuki Urano, nie uczestnicząca wprawdzie w akcji ewakuacyjnej, ale śledząca relacje na temat wypadku w światowych mediach, uznała, że z cudem nie miało to nic wspólnego – To naturalny skutek ogromnego wysiłku i profesjonalizmu całej załogi samolotu – podkreśliła w rozmowie z CNN.
Słuchają muzyki, grają w gry lub śpią
Choć personel pokładowy często postrzegany jest przez pasażerów jako osoby serwujące przekąski i oferujące zakupy w podniebnej strefie bezcłowej, to jednak na ich barkach spoczywa odpowiedzialność za zdrowie i życie wszystkich osób na pokładzie i to oni w sytuacji awaryjnej nawigują sprawnym przebiegiem akcji ratunkowej.
Z doświadczenia stewardes wynika jednak, że pasażerowie nie zawsze skupiają uwagę na procedurach bezpieczeństwa, a wręcz, podczas ich prezentacji, pochłonięci są całym szeregiem innych czynności – Niestety, większość pasażerów nie zwraca uwagi na personel pokładowy, który wykonuje prezentację dotyczącą procedur bezpieczeństwa (ang. safety demo) – potwierdza Marta Bil, była stewardesa m.in. arabskich linii lotniczych, założycielka i od 5 lat instruktorka w Akademii dla przyszłych Stewardes Fly High Cabin Crew Academy – Najczęściej takie zachowanie demonstrują pasażerowie, którzy choć raz wcześniej lecieli samolotem. Zazwyczaj są oni skupieni na swoich telefonach komórkowych: prowadzą rozmowy, grają w gry czy też siedzą ze słuchawkami w uszach, słuchając muzyki. Zdarza się, że pasażerowie w tym czasie rozmawiają z towarzyszami podróży lub śpią – wymienia Marta Bil.
Wysłuchać instrukcji, kiedy jest na to czas
Tymczasem to właśnie ten moment – tuż przed rozpoczęciem lotu – jest kluczowy dla zrozumienia, jak należy zachować się w sytuacji awaryjnej i jakie działania podjąć, kiedy na spokojne instrukcje nie będzie już czasu – Jest to bardzo istotne, by słuchać tego co mówi i uważnie patrzeć na to, co prezentuje personel pokładowy przed lotem – podkreśla Marta Bil – Te informacje mogą uratować nam życie. Stewardesy i stewardzi przypominają nam wówczas, jaki sprzęt ewakuacyjny mamy do dyspozycji i w jaki sposób należy się zachować podczas sytuacji awaryjnej. Gdy nagle dochodzi do sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu lotu, nie ma czasu na zastanawianie się, musimy działać efektywnie. Dlatego tak ważne jest, by być zawczasu przygotowanym na niespodziewane incydenty. Dzięki takim briefingom (z ang. informacjom) przed startem, działamy sprawnie i automatycznie – tłumaczy założycielka Fly High Cabin Crew Academy.