Reklama

Japończycy pomysłowo wykorzystują opuszczone prowincjonalne szkoły. Co się z w nich dzieje?

Zlokalizowane w małych japońskich miejscowościach szkoły, które nie są już wykorzystywane zgodne z przeznaczeniem ze względu na przeprowadzki mieszkańców do większych miast, zyskują nowe życie. Pomysłodawcom zmian nie brakuje przy tym kreatywności.

Publikacja: 28.07.2025 12:17

Spośród 28 szkół opuszczonych przez uczniów w wyniku migracji młodych rodzin z Miyoshi do większych

Spośród 28 szkół opuszczonych przez uczniów w wyniku migracji młodych rodzin z Miyoshi do większych miast, aż 13 zmieniło swój pierwotny charakter. Przekształcono je w kawiarnie, przestrzenie biurowe czy domy gościnne.

Foto: Adobe Stock

Pochodząca z Tokio architektka Shuko Uemoto po raz pierwszy odwiedziła górskie miasto Miyoshi w 2014 roku. Jej dwuletni wówczas syn cierpiał na astmę, a pobyt w miejscu zlokalizowanym z dala od zanieczyszczeń i hałasu znanego z metropolii, okazał się korzystny dla jego zdrowia. – Woda i powietrze są tutaj zupełnie inne. Już po pierwszej dłuższej wizycie symptomy astmy u mojego syna po prostu zniknęły. Wtedy też po raz pierwszy pomyślałam, że dorastanie w takim miejscu mogłoby być dla niego zbawienne. Ta myśl mnie zafascynowała – wspomina w rozmowie z BBC.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Podróże
Na wieży Eiffla pojawią się nazwiska ważnych kobiet. Historyczna korekta
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Podróże
Paryżanie mają dość turystycznej polityki miasta. Będzie organizacyjna rewolucja?
Podróże
Niebezpieczny mit dotyczący zapobiegania biegunkom w podróży. „Nie ma na to żadnych badań”
Podróże
Quietcation, czyli cisza i odłączenie od ekranów. Komu potrzebny jest taki wypoczynek?
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Podróże
Bleisure travel – trend podróżniczy młodych rodzin rośnie w siłę. Na czym polega?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama