Oto, na co zwraca uwagę w hotelach pokolenie Z. Jest gotowe zapłacić za to więcej niż inne generacje

Nowe badanie zrealizowane przez SW Research dla Leonardo Hotels Polska pokazało kilka ciekawych zjawisk z obszarze turystyki uprawianej przez Polaków.

Publikacja: 19.05.2025 18:11

Jeśli chodzi o preferencje co do sposobu organizacji wypoczynku, prawie co czwarty Polak preferuje w

Jeśli chodzi o preferencje co do sposobu organizacji wypoczynku, prawie co czwarty Polak preferuje wyjazdy bez konieczności samodzielnego planowania.

Foto: Adobe Stock

Choć mogłoby się wydawać, że w warunkach duża liczba tanich połączeń lotniczych i otwarte granice krajów na całym świecie będą sprzyjać zainteresowaniu bliższymi i dalszymi podróżami poza Polskę, ze wspomnianego badania wynika, iż Polacy coraz częściej odkrywają na nowo uroki lokalnej turystyki. 45 proc. badanych najchętniej wybiera podróże krajowe, a tylko co piąty (20 proc.) stawia wyłącznie na zagraniczne wyjazdy. W grupie wiekowej 50+ prawie połowa (49 proc.) wybiera wypoczynek w kraju. Najwięcej amatorów zagranicznych wojaży jest z kolei wśród osób w wieku 25–34 lata (25 proc.).

Jak najchętniej podróżują Polacy?

29 proc. badanych nie ma jednego ulubionego stylu podróżowania, ale łączy różne style. Najpopularniejsze wśród respondentów są city breaki, workation i dłuższe urlopy. Uczestnicy badania wskazywali również w odpowiedziach, że w organizacji wyjazdów cenią sobie elastyczność. To efekt coraz większej dostępności różnych form podróży oraz zmian w stylu życia, dzięki którym bardzo łatwo jest łączyć podróże z pracą zdalną.

Czytaj więcej

Pokolenie Z ma nową mekkę podróżniczą. Oto, dokąd najchętniej latają młodzi z Polski

Jeśli chodzi o preferencje co do sposobu organizacji wypoczynku, prawie co czwarty Polak preferuje wyjazdy bez konieczności samodzielnego planowania – wybiera np. wyjazdy zorganizowane typu all inclusive. W opozycji do tej grupy badanych, stoi taka, która stawia przede wszystkim na budżetowe i spontaniczne „podróże z plecakiem” (11 proc.). Podróżujące w ten sposób osoby są najczęściej w wieku 25-34 lata. Często nocują one w hostelach, jeżdżą autostopem i eksplorują mniej turystyczne miejsca. Również w tej grupie wiekowej największą popularnością cieszy się workation, czyli wyjazdy połączone z pracą. 

Z odpowiedzi na pytania o częstotliwość wyjazdów, które zadano badanym, wynika, że  26 proc. respondentów podróżuje dwa razy w roku, a 18 proc. – trzy razy. Jeden długi urlop powoli nie jest już tak popularny jak kiedyś. Dziś wolimy częstsze, ale krótsze wyjazdy. 

Dla sześciu na dziesięciu badanych roczny budżet na podróże nie przekracza 4000 zł. Oznacza to, że szukamy jakości i komfortu w rozsądnej cenie. Największe roczne wydatki na ten cel deklarują osoby w wieku 35–49 lat.

Jakie hotele preferuje pokolenie Z?

Jeszcze jeden ciekawy wniosek płynący z badania dotyczy motywacji, które kierują podróżującymi, wybierającymi hotele, w których się zatrzymują. Tylko 10 proc. badanych stwierdziło, że zawsze uwzględnia w tej kwestii ekologiczne rozwiązania – nawet kosztem ceny. 23 proc. zadeklarowało podejmowanie odpowiedzialnych wyborów, jeśli nie wiążą się one z dużymi kosztami. 27 proc. czasami bierze ekologię pod uwagę, a 24 proc. – nie uwzględnia jej w ogóle.  Wyjątek w tej kwestii stanowi jednak najmłodsza badana grupa – osoby w wieku do 24 lat. Spośród nich aż 21 proc. deklaruje, że zawsze świadomie wybiera ekologiczne opcje podróży, nawet jeśli są droższe. Pokrywa się to z danymi z Deloitte Holiday Travel Survey 2023, zgodnie z którymi 23 proc. przedstawicieli Gen Z preferuje hotele oceniane wysoko pod kątem zrównoważonego rozwoju.

Czytaj więcej

Pokolenie Z zmienia zasady przeżywania urlopów. Co jest teraz na topie?

Eksperci są jednak zdania, że choć goście indywidualni coraz częściej deklarują proekologcziczne postawy podróżnicze, to firmy i korporacje są prawdziwym motorem „zielonych zmian” w hotelarstwie. Klienci korporacyjni, planując wyjazdy integracyjne czy konferencje, najczęściej kierują się polityką ESG i pytają o certyfikaty środowiskowe.

Choć mogłoby się wydawać, że w warunkach duża liczba tanich połączeń lotniczych i otwarte granice krajów na całym świecie będą sprzyjać zainteresowaniu bliższymi i dalszymi podróżami poza Polskę, ze wspomnianego badania wynika, iż Polacy coraz częściej odkrywają na nowo uroki lokalnej turystyki. 45 proc. badanych najchętniej wybiera podróże krajowe, a tylko co piąty (20 proc.) stawia wyłącznie na zagraniczne wyjazdy. W grupie wiekowej 50+ prawie połowa (49 proc.) wybiera wypoczynek w kraju. Najwięcej amatorów zagranicznych wojaży jest z kolei wśród osób w wieku 25–34 lata (25 proc.).

Pozostało jeszcze 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podróże
Pokolenie Z ma nową mekkę podróżniczą. Oto, dokąd najchętniej latają młodzi z Polski
Podróże
Polacy przodują w nowym sposobie spędzania Wielkanocy. „Słabnie kościelny wymiar świąt”
Podróże
Willa Audrey Hepburn wystawiona na sprzedaż. Kwota wzbudza emocje
Podróże
Paryż ma nowe najmodniejsze miejsce do robienia świątecznych zdjęć. Ocieka luksusem
Podróże
Kobiety coraz chętniej podróżują solo. Dlaczego? Ekspert wyjaśnia