Efekt kameleona w kancelariach prawnych. Zbadano, komu najbardziej ufają klienci

Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu SWPS wskazują, że klienci są bardziej skłonni nawiązać współpracę z prawnikiem, którego słownictwo, gesty i postawa ciała przypomina ich własne.

Publikacja: 07.12.2023 18:45

Zaufanie, jakie rodzi się pomiędzy klientem a jego prawnikiem, to chyba najgłębszy możliwy poziom za

Zaufanie, jakie rodzi się pomiędzy klientem a jego prawnikiem, to chyba najgłębszy możliwy poziom zaufania, jaki może wytworzyć się w życiu.

Foto: Adobe Stock

Zjawisko to, nazywane efektem kameleona albo mimikry, na płaszczyźnie kontaktów międzyludzkich może odgrywać znacznie większą rolę, niż początkowo sądzono.

Efektowi kameleona ludzie często poddają się nieświadomie lub mimowolnie. Niewykluczone, że organizm korzysta z tego rodzaju mechanizmów, aby lepiej zaadaptować się do życia w społeczeństwie. Już wcześniej udowodniono, że osoby potrafiące wiarygodnie naśladować cudze zachowania są postrzegane jako bardziej godne zaufania i sympatyczne.  W kontekście ustaleń psychologów nie wydaje się to wyjątkowe - z kimś, kto w jakiś sposób przypomina człowiekowi jego samego, łatwiej się utożsamić. Wiadomo też, że samemu sobie ufa się najbardziej.

Pozostało 85% artykułu

Złap mikołajkową okazję!

Czytaj dalej RP.PL.
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Prawo
Granice w małżeństwie: jakie zachowania można uznać za zdradę? Prawnik wyjaśnia
Prawo
Kiedy pracodawca może powierzyć pracownikowi dodatkowe obowiązki bez podwyżki?
WAŻNA (S)PRAWA
Adwokatka Joanna Affre: Dla szefa nie ma nic gorszego niż poczucie samotności decyzyjnej
Prawo
Stwierdzenie nieważności małżeństwa to nie to samo co rozwód. Adwokat kościelny wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Prawo
Jak przygotować się do wizyty w sądzie? Porady prawniczki
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką