Reklama

Ekspert o Pandora Gate: To niczego nas nie nauczy

Od kliku dni w polskim internecie głośno jest o aferze Pandora Gate z polskimi youtuberami w roli głównej. Informacje o rzekomym wykorzystywaniu nieletnich przez influencera Stuu wstrząsnęły opinią publiczną. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy prof. dr hab. Igora Borkowskiego, medioznawcę, antropologa komunikacji i Prodziekana ds. dydaktycznych Wydziału Prawa i Komunikacji Społecznej SWPS we Wrocławiu.

Publikacja: 10.10.2023 09:52

Jakie wnioski wyciągniemy po Pandora Gate?

Jakie wnioski wyciągniemy po Pandora Gate?

Foto: Adobe Stock

Wczorajszy film Konpskiego, ujawniający kulisy afery Pandora Gate, w zaledwie kilkanaście godzin obejrzało ponad 7 mln użytkowników. Skąd tak ogromne zainteresowanie społeczne sprawą Pandora Gate?

Wszystkie dane zasięgowe materiałów sieciowych mogą robić wrażenie swoją skalą - w mediach analogowych trzeba długo pracować na taki odbiór, poza tym nie jest on fizycznie prezentowany kolejnym odbiorcom. Na YouTube mamy licznik wejść, polubień, odtworzeń, który mechanizmem kuli śniegowej napędza kolejne odtworzenia. Pomijam oczywiście to, czy dany materiał został obejrzany w całości, czy to tylko odtworzenie pierwszych sekund i zliczenie materiału jako "wyświetlonego" lub "obejrzanego" przez kolejnego internautę. Drugą ważną kwestią jest viralowość tego typu treści, które zwracają na siebie uwagę: są nie tylko sugerowane przez algorytmy, ale tez swoją dziwnością, czasem drastycznością czy innymi silnymi emocjami pobudzają do zwrócenia uwagi, przyciągają ją. Na pewno mamy w tym także chęć partycypacji, to są problemy, którymi emocjonalnie żyją internauci, więc też chętnie korzystają z kolejnych materiałów w sprawie, która ich żywo interesuje. Jest to także podręcznikowy niemal dowód na skuteczność medialnej triady: seks, znane postaci, pieniądze.

Pozostało jeszcze 83% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Psychologia
Kto martwi się częściej: kobiety czy mężczyźni? Nowy raport ujawnia trwałe nierówności
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Psychologia
Dzień Zdrowia Psychicznego. Zdrowa organizacja w firmie to nie benefity wellness
Psychologia
Shrekking: czy dysproporcja w stopniu atrakcyjności między partnerami bywa zamierzona?
Psychologia
Naukowcy wskazują nowy interesujący marker przynależności klasowej. Wyniki badania
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Psychologia
Co zachęca do działania na rzecz klimatu? Badanie dało zaskakujący wynik
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama