Reklama

Dlaczego Polacy boją się pomocy psychologicznej? Nowe badanie ujawnia zaskakującą przyczynę

Badacze z Instytutu Psychologii PAN opracowali raport „Korzystanie z pomocy psychologicznej. Co zachęca, a co powstrzymuje?” przygotowany w ramach cyklu Psychologia dla Społeczeństwa. Wynika z niego, że wiele Polek i Polaków boi się wizyty u psychologa, mimo rosnącej świadomości, że ogólny dobrostan zależy w dużej mierze od kondycji psychicznej. Dlaczego tak się dzieje?

Publikacja: 22.07.2025 16:22

Wielu Polaków nadal niechętnie sięga po pomoc psychologiczną – często z obawy przed oceną otoczenia,

Wielu Polaków nadal niechętnie sięga po pomoc psychologiczną – często z obawy przed oceną otoczenia, brakiem zaufania do specjalistów lub z przekonania, że poradzą sobie sami.

Foto: Adobe Stock

Badanie, na podstawie którego opracowano raport, objęło reprezentatywną grupę Polaków, a wyniki zostały pogłębione wywiadami jakościowymi, co dało badaczom szansę na poznanie realnych, a często nieuświadomionych barier, które sprawiają, że Polacy mają opory przed korzystaniem z pomocy psychologicznej. 

Kluczowe wnioski płynące z omawianego raportu są następujące:

  • Wśród badanych dominuje przekonanie, że terapia i szukanie pomocy na zewnątrz to oznaka słabości, a samodzielne radzenie sobie z problemami – siły.
  • Nie wiemy, czym różni się psycholog od psychoterapeuty, jak wygląda terapia i ile trwa.
  • Boimy się stygmatyzacji i uznania za „niezrównoważonych psychicznie”
Reklama
Reklama

 O komentarz do wyników badania poprosiliśmy jedną z jego współtwórczyń, dr Dominikę Adamczyk.

Po przejrzeniu wyników raportu mam wrażenie, że różnorodne działania promujące dbanie o dobrostan psychiczny nie przynoszą oczekiwanego efektu. Polacy wciąż niechętnie korzystają z pomocy psychologicznej. Czy to dowód na nieskuteczność prowadzonych kampanii?

Dr Dominika Adamczyk: W ostatnim czasie pojawiają się działania, które mają na celu zwiększenie otwartości na korzystanie z pomocy psychologicznej – kampanie społeczne, spoty, materiały edukacyjne. Chociaż widzimy pewną zmianę w stosunku do psychologów, to niekoniecznie przekłada się ona na realne zwiększenie chęci do chodzenia do specjalisty. Część Polek i Polaków sądzi, że psychiatria i psychologia to dziedziny, którymi interesują się tylko bogaci, dobrze sytuowani ludzie – kampanie z udziałem celebrytów tylko utwierdzają ich w tym przekonaniu. Ich problemy, „zwykłe życie”, wydają się zbyt błahe na rozmowę ze specjalistą, nie utożsamiają się z bohaterami spotów. Nie znaczy to, że kampanie społeczne nie są skuteczne – jednak być może nie docierają one do tych, którzy najbardziej potrzebują pomocy.

Czytaj więcej

Raport „Dobrostan Polek 2025” pokazał, ile musi dziś zarabiać kobieta, żeby dobrze się czuć

Jakie są najciekawsze, najbardziej godne uwagi pani zdaniem obserwacje płynące z przeprowadzonych badań jakościowych? Mam na myśli np. powody, które sprawiają, że Polacy unikają kontaktu z psychologiem?

Część barier w korzystaniu z pomocy psychologicznej jest związana z naszymi wyobrażeniami. Często pojawia się obawa, że zostaniemy negatywnie ocenieni, a nasze problemy zbagatelizowane, lub wręcz przeciwnie, że psycholog zdiagnozuje u nas jakieś poważne zaburzenie. Boimy się konsekwencji takiej diagnozy – w pracy, w otoczeniu społecznym. Gdy już idziemy na terapię, okazuje się, że jest to proces wymagający wysiłku, nierzadko długi i trudny – a my chcielibyśmy mieć rozwiązania na już, dostać tabletkę czy receptę na nasze problemy. To potrafi rozczarować i zniechęcić do dalszych wizyt u specjalisty.

Czy z badań płyną jakieś ważne wnioski związane ze zróżnicowaniem płciowym respondentów?

Osoby badane dość często zwracały uwagę na obowiązujące normy społeczne. Z pomocy psychologa mniej chętnie korzystają mężczyźni, ze względu na stereotypowo przypisywane im cechy: siłę, niezależność, niewrażliwość emocjonalną. Natomiast rozmowa o trudnościach i emocjach jest zgodna ze stereotypem kobiecości – empatycznej i emocjonalnej. Nie znaczy to jednak, że kobiety są wolne od negatywnych przekonań na temat pomocy psychologicznej. Chęć budowania pozytywnego autowizerunku jako osoby silnej, niezależnej i samodzielnej wydaje się niezależna od płci, a raczej wynikająca z wychowania i kultury.

Czytaj więcej

Łatwiej wychować syna niż córkę? Komentarz psychologa daje do myślenia
Reklama
Reklama

Czy wyniki badania odpowiadają na pytanie, co należy zmienić w systemowym funkcjonowaniu pomocy psychologicznej, aby była ona lepiej dostępna i chętniej po nią sięgano?

Nasze badanie pokazuje, że oprócz barier systemowych, takich jak dostępność czy koszty terapii, koniecznie jest zaadresowanie barier wewnętrznych i społecznych – negatywnych przekonań i stereotypów na temat pomocy psychologicznej. To, czy osoba po dostrzeżeniu potrzeby podejmie decyzję o skorzystaniu ze specjalistycznej pomocy, zależy od od tego, jakie ma cechy i przekonania, od jej wiedzy i wyobrażeń, od jej otoczenia społecznego. Oprócz działań zwiększajacych dostępność do specjalistycznej pomocy konieczne są również te adresujące bariery psychologiczne i normalizujące korzystanie z usług psychologa.

Do czego w dalszej perspektywie zostaną wykorzystane wyniki państwa badań?

Celem programu badawczo-interwencyjnego ,,Psychologia dla Społeczeństwa” jest wzmacnianie świadomości zdrowia psychicznego wśród Polek i Polaków. Przeprowadzone badania naukowe pozwolą stworzyć ogólnopolską kampanię społeczną promujące wiedzę na temat zdrowia psychicznego, zwiększając zrozumienie i akceptację problemów związanych ze ze zdrowiem psychicznym w społeczeństwie (walka ze stygmatyzacją). Przygotujemy także kompendium wiedzy zarówno dla osób, które chcą skorzystać z pomocy psychologicznej, jak i dla specjalistów – w taki sposób, aby mogli odpowiadać na potrzeby pacjentów.

Dr Dominika Adamczyk

Badaczka jakościowo-ilościowa w Instytucie Psychologii PAN. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na relacjach międzygrupowych, identyfikacji z grupą oraz stereotypach płci. Specjalizuje się w analizach jakościowych i ilościowych, badając, jak te mechanizmy wpływają na postrzeganie innych grup społecznych oraz na kształtowanie przekonań o rolach płciowych w społeczeństwie.

Badanie, na podstawie którego opracowano raport, objęło reprezentatywną grupę Polaków, a wyniki zostały pogłębione wywiadami jakościowymi, co dało badaczom szansę na poznanie realnych, a często nieuświadomionych barier, które sprawiają, że Polacy mają opory przed korzystaniem z pomocy psychologicznej. 

Kluczowe wnioski płynące z omawianego raportu są następujące:

Pozostało jeszcze 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Psychologia
Rodzinne wakacje z terapią. Nowy trend zyskuje popularność. Czy to ma sens?
Psychologia
Co łączy osoby określane mianem „cool”? Naukowcy dają odpowiedź
Psychologia
Łatwiej wychować syna niż córkę? Komentarz psychologa daje do myślenia
Psychologia
Przepraszanie nie zawsze jest wyrazem kultury osobistej. Osłabia pozycję kobiet w biznesie
Psychologia
Dr Katarzyna Wasilewska: Najważniejsze w macierzyństwie jest bycie dobrą dla samej siebie
Reklama
Reklama