Reklama
Rozwiń
Reklama

Przepraszanie nie zawsze jest wyrazem kultury osobistej. Osłabia pozycję kobiet w biznesie

„Przepraszam, że przeszkadzam”; „Nie jestem pewna, czy to ma sens, ale…” – takie sformułowania, nadużywane przez kobiety, mogą osłabiać ich pozycję negocjacyjną i sabotować udział w kluczowych spotkaniach. Jakimi komunikatami warto je zastąpić?

Publikacja: 14.07.2025 12:44

Pzeprosiny mogą być oznaką odwagi, dojrzałości i empatii. Ale tylko wtedy, gdy są świadome, proporcj

Pzeprosiny mogą być oznaką odwagi, dojrzałości i empatii. Ale tylko wtedy, gdy są świadome, proporcjonalne do sytuacji i wynikają z poczucia odpowiedzialności, a nie z potrzeby przypodobania się innym, uspokojenia atmosfery czy lęku przed oceną.

Foto: Adobe Stock

– Jesteśmy wytrenowane do tego, by przepraszać. Przepraszam, czy byłam zbyt głośna? W moim własnym domu, który kupiłam za piosenki napisane samodzielnie o moim własnym życiu? – mówiła Taylor Swift w filmie dokumentalnym  „Miss Americana”. Krótka wypowiedź stanowi kwintesencję postawy wielu kobiet, które z różnych powodów odczuwają potrzebę przepraszania za swoje działania, wypowiedzi, pomysły czy próby wyartykułowania własnych myśli. Wtrącane sformułowania jak „przepraszam, że zawracam głowę”, „wybacz, że przeszkadzam”, „to może być chybiony pomysł, ale i tak go przedstawię”, nie tylko umniejszają ich rolę, ale też jeszcze przed rozwinięciem wypowiedzi sprawiają, że przedstawiona propozycja rzeczywiście zostanie rozpatrzona jako mniej atrakcyjna od tej, przedłożonej bez cienia zawahania przez mężczyznę. Czy istnieją skuteczne sposoby na zmianę takiej narracji i jakie wyrażenia warto wprowadzić do swojego słownika, by przedstawiany komunikat nabrał większej mocy? Cennych wskazówek w tym zakresie udziela Karolina Karolczak, ekspertka z ponad 24-letnim doświadczeniem w komunikacji i marketingu oraz budowaniu i wdrażaniu strategii na rynkach międzynarodowych.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Psychologia
Kto martwi się częściej: kobiety czy mężczyźni? Nowy raport ujawnia trwałe nierówności
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Psychologia
Dzień Zdrowia Psychicznego. Zdrowa organizacja w firmie to nie benefity wellness
Psychologia
Shrekking: czy dysproporcja w stopniu atrakcyjności między partnerami bywa zamierzona?
Psychologia
Naukowcy wskazują nowy interesujący marker przynależności klasowej. Wyniki badania
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Psychologia
Co zachęca do działania na rzecz klimatu? Badanie dało zaskakujący wynik
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama