Aktualizacja: 22.03.2025 12:56 Publikacja: 20.09.2023 08:54
Katarzyna Urbańska: "Etykieta to w dużej mierze zasady, które już znamy i czujemy intuicyjnie".
Foto: fot. Bartek Syta
Przyglądając się zasadom etykiety, można odnieść wrażenie, że to temat rzeka. W związku z tym pojawia się pewien dysonans: te reguły mają ułatwiać, czy utrudniać życie?
Katarzyna Urbańska: Problem w postrzeganiu etykiety i savoir-vivre’u polega na tym, że traktuje się je jako encyklopedię lub biblię, które trzeba wykuć na pamięć. Niektórzy sądzą, że dopiero wtedy będą potrafili zachować się odpowiednio w danym miejscu lub towarzystwie. Są w błędzie. Etykieta nie tyle się zmienia, co należy dostosowywać ją do nowych warunków, bo świat wokół nas jest tak dynamiczny, że to, co obowiązywało w XIX wieku, nijak nie przystaje do współczesności: w sposobie ubierania się czy w obyczajach. Tak naprawdę etykieta i savoir-vivre to po prostu dobre wychowanie. Są to uniwersalne zasady, które będą nam w każdej sytuacji - biznesowej, prywatnej, międzynarodowej - ułatwiać, a nie utrudniać życie. Inaczej przecież ubierzemy się do telewizji czy pracując w mediach, a inaczej na rozprawę do sądu lub na inną bardzo formalną okoliczność, która wymaga zdefiniowanego dress code'u.
Najnowsze badanie naukowców z Uniwersytetu Harvarda pokazało, że w porównaniu z mężczyznami kobiety są znacznie bardziej sceptyczne w kwestii korzystania ze sztucznej inteligencji. Zdaniem ekspertów nie wynika to z braku umiejętności obchodzenia się z AI, ale z obaw, które mają dwojakie podłoże.
Organizacja NATO ds. Nauki i Technologii uruchomiła konkurs, którego adresatkami są młode innowatorki działające w różnych dziedzinach nauki. Data jego ogłoszenia — 11 lutego — nie jest przypadkowa. Tego dnia na całym świecie obchodzi się Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce.
Popularne dotychczas zjawisko work-life balance powoli ustępuje miejsca work-life blending. Jakie korzyści niesie ze sobą ta idea, dlaczego warto ją wcielać w życie i czy docenią ją zarówno pracownicy, jak i ich przełożeni? Trenerka biznesu odpowiada.
Praca jako influencer nie jest już postrzegana jedynie jako dodatkowe zajęcie, ale także realna ścieżka kariery i poważne źródło dochodu. Pokolenie Z chce uczyć się tzw. influencer marketingu, aby zarabiać jako pełnoetatowi twórcy treści. Coraz więcej uczelni odpowiada na ich potrzeby.
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Jubileuszowa 10 edycja TEDxWarsawWomen odbędzie się w najbliższy piątek, w Multikinie w Złotych Tarasach w Warszawie, przy ulicy Złotej 59. Oto, co znajdzie się w programie wydarzenia.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Polscy producenci żywności radzą sobie dobrze, jednak lista ryzyka jest długa. Wojna handlowa i choroby - ptasia grypa czy pryszczyca, a także najwyższe ceny energii, to stała lista obaw sektora spożywczego.
To pracownicy z sektora handlu najczęściej liczą się teraz z ryzykiem utraty zatrudnienia, które dostrzega prawie co trzeci z pracujących Polaków.
Sieć zapłaciła w ub.r. 883 mln euro podatków polskiemu fiskusowi. Zainwestowała też 440 mln euro, w tym roku także wyda u nas ponad 500 mln euro
UE nie potrzebuje wojny celnej, bo sama pielęgnuje bariery w handlu na unijnym rynku, które odpowiadają 45 a nawet 110-proc. cłom - zauważa Andrzej Sadowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha, w programie Magazyn o Biznesie.
Polacy w 2024 r. wydali na wszelkie rodzaje pieczywa aż 11,3 mld zł. Rynek się zmienia, rosną nowe kategorie, jak bułki do hot dogów czy hamburgerów. Pieczywa w 2024 r. kupiliśmy 1,2 mln ton. Niestety, jest to też najczęściej wyrzucany produkt spożywczy.
W wywołanej przez Donalda Trumpa wojnie handlowej z Unią Europejską i Wielką Brytanią straty obu stron sięgną łącznie 10 bln dolarów, podliczyła Amerykańska Izba Handlowa w Brukseli. Zdaniem Amerykanów, to biznes z USA straci w tym starciu więcej.
Polska eksportuje do USA zwłaszcza wódkę, a kraj ten zapowiada nawet 200 proc. cła na importowane z UE alkohole. Uderzy to pośrednio w polski rynek, bo zatrzymany europejski eksport spowoduje zawirowania cenowe.
Rząd węgierski wprowadził od połowy marca przepisy ograniczające marżę zysku dla sieci handlowych. Nie może ona przekroczyć 10 proc. Nowe przepisy mają obowiązywać przynajmniej do końca maja 2025 roku.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas