Reklama

Studenci już nie chcą tylko dyplomu. Czym się różnią uczelnie lat 90 i współczesne?

W najnowszym odcinku podcastu „Powiedz to kobiecie” Marzena Tabor-Olszewska rozmawia z prof. Dorotą Niedziółką, prorektorką SGH, o tym, jak zmieniają się oczekiwania młodych ludzi wobec uczelni.

Publikacja: 18.10.2025 17:00

prof. Dorota Niedziółka, prorektorka SGH

prof. Dorota Niedziółka, prorektorka SGH

Foto: podcasty.rp.pl

Współczesne studia to już nie tylko droga do dyplomu, lecz przede wszystkim przestrzeń rozwoju. Prof. Niedziółka zauważa, że uczelnie muszą dziś balansować pomiędzy wymaganiami rynku pracy, oczekiwaniami studentów a tradycyjną misją naukową. – To funkcjonowanie nas w tej przestrzeni jest bardzo istotnym elementem, nie tylko formatującym same uczelnie, ale też kandydatów, studentów, a potem absolwentów – mówi. W jej opinii młodzi ludzie szukają dziś nie tylko stabilności, lecz przede wszystkim możliwości rozwoju i zmiany.

Reklama
Reklama

Porównując studentów lat 90. z dzisiejszymi, prof. Niedziółka podkreśla, że zmieniły się zarówno ich narzędzia, jak i podejście. – Młody człowiek może sobie tę swoją ścieżkę uszyć na miarę swoich ambicji i możliwości – podkreśla. Uczelnie, takie jak SGH, od lat oferują elastyczne programy studiów, które pozwalają studentom wybierać nie tylko przedmioty, ale i wykładowców. Zmieniło się też podejście do zdobywania doświadczenia – studenci coraz częściej łączą naukę z pracą zawodową.

Jednocześnie – jak zauważa pani profesor – współczesne uczelnie stają się inkluzywne, otwarte na zróżnicowane potrzeby i kompetencje.

Uczelniom potrzebne pieniądze

W rozmowie pojawia się również temat relacji uczelni z państwem. – Uczelnie wyższe potrzebują przede wszystkim finansowania po to, aby mieć pewien komfort działania – podkreśla Niedziółka. Według niej tylko wtedy możliwe jest skuteczne łączenie badań naukowych z dydaktyką oraz wdrażanie innowacji, w tym rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji.

Reklama
Reklama

SGH stara się nadążać za cyfrową rewolucją. – Szkoła Główna Handlowa dość szybko utworzyła AI Lab, centrum analiz i wykorzystania AI w rozwoju tej technologii – opowiada profesor. Uczelnia we współpracy z Google prowadzi kursy dla małych i średnich przedsiębiorstw, pokazując, jak praktycznie wykorzystywać sztuczną inteligencję. Niedziółka przyznaje jednak, że to dopiero początek drogi – AI musi na dobre zagościć we wszystkich programach edukacyjnych.

Jednocześnie uczciwość akademicka pozostaje kluczowa. – Szybkość pozyskania materiału generowanego przez chat GPT powoduje, że stajemy wobec pytania, jak formułować problemy badawcze, abyśmy uzyskali kreatywną odpowiedź – mówi. Uczelnie muszą nauczyć studentów, jak korzystać z nowych technologii świadomie i etycznie, rozumiejąc zarówno ich potencjał, jak i ryzyka.

Czytaj więcej

Naukowiec przy taśmie produkcyjnej. Wrogowie humanistów powielają błędy z XIX w.

Młode pokolenie jest świadome wartości czasu

Nie brakuje też refleksji o stylu życia młodych ludzi. – Życie w Warszawie jest bardzo kosztowne, ale to młode pokolenie jest świadome wartości swojego czasu – zauważa Niedziółka. Młodzi pracują, inwestują w siebie, dbają o równowagę między nauką, pracą a odpoczynkiem. – To pokolenie jest świadome, że musi o siebie zadbać i to zadbanie o siebie przejawia się w różny sposób – dodaje.

Ważnym wątkiem rozmowy jest również zdrowie psychiczne. – To jest temat i to jest bardzo ważny temat – mówi profesor. W SGH studenci mogą korzystać ze wsparcia psychologów, a uczelnia dba o tworzenie przyjaznej przestrzeni.

Na koniec rozmowy profesor życzy całemu środowisku akademickiemu nieustającego entuzjazmu i pasji, aby te wielkie nasze marzenia i ambicje udało się zrealizować.

Reklama
Reklama

Współczesne studia to już nie tylko droga do dyplomu, lecz przede wszystkim przestrzeń rozwoju. Prof. Niedziółka zauważa, że uczelnie muszą dziś balansować pomiędzy wymaganiami rynku pracy, oczekiwaniami studentów a tradycyjną misją naukową. – To funkcjonowanie nas w tej przestrzeni jest bardzo istotnym elementem, nie tylko formatującym same uczelnie, ale też kandydatów, studentów, a potem absolwentów – mówi. W jej opinii młodzi ludzie szukają dziś nie tylko stabilności, lecz przede wszystkim możliwości rozwoju i zmiany.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Wywiad
Założycielki centrum opieki dla kobiet w menopauzie: Misja i biznes nie muszą się wykluczać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Wywiad
Demografia to szczepionka na populizm – dr hab. Monika Stanny o cichej rewolucji w Polsce
Wywiad
Kamila Szczawińska, modelka, która pracuje jako psycholog: Zawsze trzeba mieć plan B
PODCAST „POWIEDZ TO KOBIECIE”
Empatia otwiera przestrzeń, w której nie gramy w grę „kto ma rację”
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Wywiad
Zuzanna Sejbuk w Konkursie Chopinowskim 2025: To, że jestem kobietą, to zaszczyt i atut
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama