Dyrektywa o jawności wynagrodzeń już wkrótce wejdzie w życie. Czy zmniejszy lukę płacową?

Czy różnice w wynagrodzeniach to wina przepisów, nadużyć ze strony pracodawców, a może braku odwagi, by zmierzyć się z tabu jawności płac? Niezależnie od przyczyny, jedno jest pewne: coraz więcej firm będzie musiało odpowiedzieć sobie na pytanie jak wyrównać szanse kobiet i uniknąć dyskryminacji.

Publikacja: 04.12.2024 11:54

Z badania GUS z maja 2024 r. wynika, że wartość mediany wynagrodzeń była wyższa dla mężczyzn niż kob

Luka płacowa

Z badania GUS z maja 2024 r. wynika, że wartość mediany wynagrodzeń była wyższa dla mężczyzn niż kobiet.

Foto: Adobe Stock

Wynagrodzenia to wciąż temat tabu, o którym w pracy nie rozmawia się otwarcie. Nadchodzi jednak istotna zmiana w tym zakresie, która ma na celu walkę z nierównościami w zarobkach kobiet i mężczyzn. Biorąc pod uwagę aktualne trendy, takie jak większy nacisk na równowagę między życiem zawodowym i prywatnym czy promowanie różnorodności i inkluzji aż trudno uwierzyć, że w 2024 roku zaniżanie pensji pracownic względem pracowników zatrudnianych na tych samych stanowiskach jest realnym problemem. Niedługo jednak ta sprawa będzie musiała wyjść poza strefę tabu, a to wszystko za sprawą dyrektywy o jawności wynagrodzeń (dyrektywa 2023/970 z 10 maja 2023 r. w sprawie wzmocnienia równych wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania).

Pozostało jeszcze 86% artykułu

Tylko 9 zł z Płatnościami powtarzalnymi

Kto zostanie nowym prezydentem. Czym żyje Europa. Jak zmienia się świat. Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.
Biznes i prawo
Zatrudnienie pani do sprzątania domu może „aktywować” wypalenie zawodowe. O co chodzi?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
PODCAST "POWIEDZ TO KOBIECIE"
Fundusz awaryjny to nie to samo co poduszka finansowa
Biznes i prawo
Mądra Babcia o biznesie i swoim pokoleniu: Informuję, że my mamy pieniądze
Biznes i prawo
Pokolenie Z wprowadza do firm nowy rodzaj komunikacji. „Inna wrażliwość”
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes i prawo
Pokolenie Z to generacja „ukośników”. Ten model działania pracownika zmienia firmy
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont