Lepsze wykształcenie kobiet nie idzie w parze z wyższymi zarobkami. Wyniki raportu

Wnioski z najnowszego raportu OECD wskazują na utrzymujące się nierówności w zatrudnieniu oraz wynagrodzeniach w kontekście płci – mimo że dane jednoznacznie pokazują, że kobiety są ogólnie lepiej wykształcone od mężczyzn.

Publikacja: 16.10.2024 17:50

Kobiety, mimo iż coraz częściej mają wykształcenie wyższe, nadal muszą mierzyć się z barierami na ry

Kobiety, mimo iż coraz częściej mają wykształcenie wyższe, nadal muszą mierzyć się z barierami na rynku pracy.

Foto: Adobe Stock

„Education at a Glance” to kompleksowy raport, w którym przedstawiane są szczegółowe statystyki dotyczące systemów oświaty w poszczególnych krajach członkowskich i partnerskich OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju). Hasłem przewodnim jego tegorocznej edycji jest równość w edukacji. Raport ten wskazuje, jak poziom wykształcenia wpływa na funkcjonowanie ludzi na rynku pracy, uwzględniając takie czynniki jak płeć, kraj pochodzenia i zamieszkania oraz status społeczno-ekonomiczny.

Od przedszkola do uczelni wyższych

W krajach członkowskich OECD i krajach partnerskich występują niewielkie różnice w udziale chłopców i dziewcząt w edukacji przed rozpoczęciem nauki w szkole podstawowej. Największą lukę zaobserwować można w Republice Południowej Afryki. Tam 70 proc. chłopców jest zapisanych do przedszkola, podczas gdy wśród dziewcząt jest to 57 proc. Różnice, choć mniejsze, są też zauważalne w Brazylii i Indonezji. W tych miejscach na świecie odsetek chłopców uczęszczających do przedszkola jest wyższy niż odsetek dziewcząt o co najmniej 4 punkty procentowe.

Różnice w liczbie kobiet i mężczyzn z wykształceniem zawodowym są wyraźnie widoczne w krajach OECD. Włochy, Nowa Zelandia, Norwegia i Polska to przykłady państw, w których odsetek mężczyzn w wieku 15-24 lata uczęszczających do szkół zawodowych jest wyższy niż odsetek kobiet w tej samej grupie wiekowej o co najmniej 8 punktów procentowych.

W niemal wszystkich krajach OECD oraz krajach partnerskich liczba kobiet zapisanych na studia jest większa niż liczba mężczyzn kształcących się na tym poziomie. Luki płciowe we wskaźnikach ogólnego uczestnictwa w edukacji wyższej są bliskie równości jedynie w Indiach, Japonii, Turcji i Luksemburgu.

Dzieci poza systemem edukacji

Jednym ze sposobów pomiaru partycypacji uczniów w edukacji jest wskaźnik liczby dzieci nieuczęszczających do szkoły. Określa się go przez podanie procentu dzieci w oficjalnym wieku szkolnym dla danego poziomu edukacji, które nie są zapisane do szkoły. W większości krajów OECD odsetek chłopców w wieku odpowiednim do uczęszczania do szkoły ponadgimnazjalnej, którzy jednak nie chodzą do szkoły, jest wyższy niż odsetek dziewcząt. W Chorwacji i RPA chłopcy są co najmniej trzy razy bardziej skłonni do porzucenia nauki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej niż dziewczęta.

Czytaj więcej

Młode Brytyjki zaczęły zarabiać lepiej niż mężczyźni. Liczby robią wrażenie

W latach 2013-2022 wskaźniki dzieci nieuczęszczających do szkoły na poziomie ponadgimnazjalnym spadły w większości krajów, choć występują pewne wyjątki. Wskaźnik ten wzrósł o 4 punkty procentowe w Bułgarii, a w Rumunii prawie o 8 punktów procentowych. Wzrost odnotowano także w Niemczech, Węgrzech, Islandii, Łotwie i Nowej Zelandii. W 2022 roku wskaźnik dzieci, które nie biorą udziału w zajęciach szkolnych na poziomie ponadgimnazjalnym, przekroczył 30 proc. w Indiach i Meksyku. Zważywszy na wielkość populacji tych krajów, zwłaszcza Indii, jest to istotny procent globalnej liczby uczniów.

Kobiety w STEM: Wyzwania i postępy w edukacji

Co drugi uczeń decyduje się na rozwijanie swoich zainteresowań w dziedzinach, takich jak: edukacja, opieka społeczna i zdrowotna lub w kierunkach określanych jako STEM (nauka, technologia, inżynieria i matematyka), jednak rozkład płci w wyżej wymienionych obszarach jest zróżnicowany. Średnio jedynie 15 proc. nowych studentek wybiera kierunki STEM, natomiast w przypadku nowych studentów ten odsetek wynosi już 41proc. Największe luki występują w Chile i Finlandii, natomiast najmniejsze w Holandii oraz Turcji. Efekty zachęcania młodych kobiet do wyboru kierunków związanych z dziedzinami STEM są niewielkie – w latach 2015-2022 odsetek nowych studentek wybierających te kierunki wzrósł o mniej niż 1 punkt procentowy w krajach OECD. Pozytywnym wyjątkiem jest Luksemburg. Tam w ciągu ostatnich sześciu lat udział nowych studentek wybierających kierunki STEM zwiększył się z 8 proc. do 16 proc. Z kolei w Polsce, Grecji, Meksyku i Wielkiej Brytanii odsetek nowych studentek wybierających te kierunki spadł o co najmniej 5 punktów procentowych.

Wzrost wykształcenia kobiet a bariery na rynku pracy

Kobiety, mimo iż coraz częściej mają wykształcenie wyższe, nadal muszą mierzyć się z barierami na rynku pracy. W niemal wszystkich mierzalnych obszarach dziewczęta wypadają lepiej od chłopców – uzyskują wyższe wyniki w testach, rzadziej powtarzają klasy i częściej kończą szkołę zarówno na poziomie ponadgimnazjalnym, jak i akademickim. Co więcej, kobiety częściej decydują się na studia, aż 54 proc. młodych kobiet ma wykształcenie wyższe, podczas gdy w przypadku mężczyzn ten wskaźnik to 41 proc. W Polsce ta różnica jest znacznie większa. Wyższe wykształcenie ma 56 proc. Polek i tylko 37 proc. Polaków. 

Mimo to młode kobiety nadal mają mniejsze szanse na znalezienie pracy niż ich rówieśnicy płci męskiej. Problem ten dotyczy szczególnie tych kobiet, które nie mają wykształcenia ponadgimnazjalnego. W krajach OECD wśród kobiet w przedziale wiekowym 25-34 lata, 47 proc. osób bez tego wykształcenia znajduje zatrudnienie. Wśród mężczyzn bez wykształcenia ponadgimnazjalnego odsetek ten osiąga aż 72 proc. Dla porównania: w Polsce jedynie 33 proc. młodych kobiet z wykształceniem poniżej poziomu ponadgimnazjalnego jest zatrudnionych, a wśród mężczyzn wskaźnik ten wynosi 68 proc. Choć różnice te zmniejszają się wraz ze wzrostem poziomu wykształcenia, to nawet w przypadku posiadania dyplomu uczelni wyższej wskaźnik zatrudnienia kobiet w krajach OECD wynosi 84 proc. i jest o sześć punktów procentowych niższy w porównaniu z podobnie wykwalifikowanymi mężczyznami.

Zarobki kobiet w kontekście wykształcenia

Choć różnice we wskaźnikach zatrudnienia nadal wskazują nierówności na korzyść mężczyzn, to od 2016 do 2023 roku różnice te zaczęły się zmniejszać. Wśród osób z wykształceniem poniżej średniego zmniejszyły się o 1 punkt procentowy, a w przypadku osób z wykształceniem średnim, policealnym lub wyższym – aż o 3 punkty procentowe.

Czytaj więcej

Oto miejsca w Polsce, w których kobiety zarabiają lepiej od mężczyzn. Koniec z luką płacową?

Co więcej, według raportu OECD kobiety nadal zarabiają mniej od mężczyzn – w krajach OECD kobiety z wyższym wykształceniem zarabiają średnio 83 proc. wynagrodzenia swoich męskich rówieśników, natomiast w Polsce odsetek ten wynosi 76 proc. Kobiety z wykształceniem ponadgimnazjalnym lub policealnym zarabiają średnio 84proc. wynagrodzenia mężczyzn w krajach OECD. W Polsce ich zarobki wynoszą jedynie 77 proc. wynagrodzenia, które otrzymują mężczyźni na podobnym poziomie wykształcenia.

Czynniki mające wpływ na różnice w wynagrodzeniach

Nie ma jednoznacznej przyczyny, która pozwoliłaby wytłumaczyć, dlaczego różnice w wynagrodzeniach między płciami nadal istnieją. Jak wskazuje raport OECD, problem ten jest wynikiem wielu czynników. Można wśród nich wymienić segregację zawodową, stronnicze praktyki zatrudniania oraz nierówne możliwości awansu zawodowego. Kobiety rzadziej niż mężczyźni dostają awanse lub podwyżki, gdy zmieniają miejsce pracy. Ponadto przerwy w karierze zawodowej, wynikające z decyzji o posiadaniu dzieci, nadal są istotnym czynnikiem wpływającym na różnice w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami w wielu krajach OECD. Według analiz, aby sprostać zobowiązaniom rodzinnym, kobiety wybierają mniej konkurencyjne ścieżki kariery oraz priorytetyzują elastyczność w pracy. Wszystkie te czynniki prowadzą do niższych wynagrodzeń, mimo tego samego poziomu wykształcenia co mężczyźni. Chociaż nastąpiły pewne poprawy w zakresie równości płac, jak wskazuje raport OECD, w skali globalnej wciąż istnieją znaczne nierówności, a kobiety często zarabiają mniej niż mężczyźni na podobnych stanowiskach.

Źródło:
https://www.oecd.org/

„Education at a Glance” to kompleksowy raport, w którym przedstawiane są szczegółowe statystyki dotyczące systemów oświaty w poszczególnych krajach członkowskich i partnerskich OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju). Hasłem przewodnim jego tegorocznej edycji jest równość w edukacji. Raport ten wskazuje, jak poziom wykształcenia wpływa na funkcjonowanie ludzi na rynku pracy, uwzględniając takie czynniki jak płeć, kraj pochodzenia i zamieszkania oraz status społeczno-ekonomiczny.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes i prawo
Młode Brytyjki zaczęły zarabiać lepiej niż mężczyźni. Liczby robią wrażenie
Biznes i prawo
Oto miejsca w Polsce, w których kobiety zarabiają lepiej od mężczyzn. Koniec z luką płacową?
Biznes i prawo
Lucy Cohen - księgowa, która wie i radzi, jak zarobić więcej niż pierwszy milion
Biznes i prawo
Nieprzewidziane konsekwencje obniżki VAT na kobiece produkty higieniczne w Niemczech
Biznes i prawo
Kobiety ocenia się w pracy inaczej niż mężczyzn. Nowy raport nie daje powodów do radości