Reklama

Nowy obiekt uwielbienia kobiet. Wydają na niego prawie o połowę więcej pieniędzy niż mężczyźni

Pomimo turbulentnej sytuacji ekonomicznej i politycznej najzamożniejsi mieszkańcy naszego globu nadal chętnie kupują dzieła sztuki, antyki i unikatowe przedmioty. Istotną część tego grona stanowią kobiety. To właśnie one wydają na sztukę większe kwoty niż mężczyźni.

Publikacja: 24.10.2025 11:25

Z raportu wynika, że kobiety nigdy wcześniej nie były tak istotną grupą inwestorek na rynku sztuki.

Z raportu wynika, że kobiety nigdy wcześniej nie były tak istotną grupą inwestorek na rynku sztuki. Zwłaszcza millenialsi i przedstawicielki pokolenia Z wydają na ten cel więcej niż ich rówieśnicy płci męskiej.

Foto: Adobe Stock

Kto jest gotów wydać więcej na sztukę: kobiety czy mężczyźni? Okazuje się, że wydatki miłośniczek sztuki i pięknych przedmiotów są w tym segmencie średnio o 46 proc. większe niż w przypadku kolekcjonerów płci męskiej.

Taki między innymi wniosek płynie z tegorocznej edycji dorocznego raportu pod tytułem „Survey of Global Collecting”, którego autorami są eksperci z międzynarodowej firmy organizującej targi sztuki Art Basel i banku UBS. Raport eksploruje różnice w tym, jak zamożni kolekcjonerzy i kolekcjonerki kupują sztukę w zależności od płci i wieku.

Przyszłość rynku sztuki należy do młodych inwestorek?

W ramach największego badania w tym obszarze przepytano 3,1 tysiąca kolekcjonerów z co najmniej milionem dol. na koncie, z dziesięciu kluczowych rynków z całego świata, w tym 1575 kobiet. Badanie przeprowadzono w połowie 2025 r.. Respondentów i respondentki pytano między innymi o to, jakiego rodzaju dzieła sztuki kupują, jakich artystów – i wreszcie ile na nie wydają.

Z raportu wynika, że rynek najdroższych dzieł sztuki (z tak zwanego segmentu blue chip) wciąż bazuje na gustach mężczyzn w średnim i starszym wieku. Mężczyźni z pokolenia X i boomersi wydają na sztukę więcej pieniędzy niż kobiety w tym samym wieku.

Czytaj więcej

Osobista torebka Jane Birkin marki Hermès idzie pod młotek. „Moja towarzyszka podróży”
Reklama
Reklama

Celem autorów raportu było jednak nakreślenie perspektyw dotyczących zmian na rynku sztuki w najbliższej przyszłości. Z tego powodu prawie trzy czwarte respondentów stanowili przedstawiciele pokolenia Z i millenialsi.

Czy miłośniczki pragną ozdabiać swoje domy?

Z raportu wynika, że kobiety nigdy wcześniej nie były tak istotną grupą inwestorek na rynku sztuki. Zwłaszcza millenialsi i przedstawicielki pokolenia Z wydają na ten cel więcej niż ich rówieśnicy płci męskiej.

Wydatki kobiet z pokolenia Y wyniosły w 2024 r. średnio 643 700 dol. – to jedna z największych kwot, jakie zanotowano w 12-letniej historii raportu Art Basel i UBS. Szczególnie dużą różnicę widać w pokoleniu Z: kobiety z tej grupy wiekowej wydały średnio 537 400 dol., czyli ponad dwa razy więcej niż mężczyźni w tym samym wieku.

Jakie dzieła sztuki cieszą się wśród kolekcjonerek największym zainteresowaniem? Z badania wynika, że kobiety preferują fotografię, instalacje, tkaniny i, co ciekawe, sztukę cyfrową. Choć w tej ostatniej sferze dominują kolekcjonerzy płci męskiej, to sztuka cyfrowa (w tym NFT) stanowi 15 proc. portfela wydatków kobiet na dzieła sztuki w ogóle.

Czytaj więcej

Czy AI zastąpi artystów? „Maszyna nie wie, jak to jest chodzić boso po trawie”

W przypadku mężczyzn sztuka cyfrowa stanowi już tylko 11 proc. ich portfela wydatków. Kolekcjonerzy ci najchętniej kupują obrazy, rzeźby i prace na papierze.

Reklama
Reklama

Ciekawy wniosek, jaki płynie z raportu, dotyczy tolerancji przez kobiety ryzyka inwestycyjnego, które wiąże się z kupowaniem prac nowych, mało znanych artystów. Na taki zakup zdecydowało się aż 55 proc. respondentek i tylko 44 proc. respondentów. Jak zauważają eksperci, przeczy to stereotypowemu wizerunkowi kobiet, zgodnie z którym są one mniej skore do podejmowania ryzykownych działań.

Być może nie ma z kolei zaskoczenia w tym, że kolekcjonerki kupują prace kobiet nieco chętniej niż kolekcjonerzy. Autorkami średnio 49 proc. prac w kolekcjach miłośniczek sztuki są kobiety. W przypadku kolekcji należących do mężczyzn odsetek ten wynosi 40 proc..

Źródło:
www.theartmarket.artbasel.com

Kto jest gotów wydać więcej na sztukę: kobiety czy mężczyźni? Okazuje się, że wydatki miłośniczek sztuki i pięknych przedmiotów są w tym segmencie średnio o 46 proc. większe niż w przypadku kolekcjonerów płci męskiej.

Taki między innymi wniosek płynie z tegorocznej edycji dorocznego raportu pod tytułem „Survey of Global Collecting”, którego autorami są eksperci z międzynarodowej firmy organizującej targi sztuki Art Basel i banku UBS. Raport eksploruje różnice w tym, jak zamożni kolekcjonerzy i kolekcjonerki kupują sztukę w zależności od płci i wieku.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Styl życia
Nie tylko Luwr 19 X 2025 r. Słynne kradzieże klejnotów w Paryżu w ostatnich latach
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Styl życia
Oto najzdrowszy rodzaj aktywności fizycznej. Nowe ustalenia naukowców
Styl życia
Dlaczego zmiana czasu to dobry moment na porządki w życiu prywatnym i zawodowym?
Styl życia
Lagom – szwedzki sposób na szczęście. Na czym polega ta skandynawska filozofia?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Styl życia
Kobiety z pokolenia Z nie czekają na „wielki transfer bogactwa”. Oto, jak patrzą na swoje finanse
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama