Pokolenie Z to generacja „ukośników”. Ten model działania pracownika zmienia firmy

Ludzie z pokolenia Z mają duży wpływ na działanie firm i sytuację na rynku pracy. Wśród wielu trendów wykreowanych przez nich w tym obszarze teraz dużo mówi się o byciu „slasherami”, czyli po polsku „ukośnikami”. Na czym polega ten sposób funkcjonowania pracownika?

Publikacja: 25.04.2025 11:34

Slasherzy (ukośniki) to osoby, które nie trzymają się jednej ścieżki kariery, ale badają wiele tożsa

Slasherzy (ukośniki) to osoby, które nie trzymają się jednej ścieżki kariery, ale badają wiele tożsamości zawodowych

Foto: Adobe Stock

Nie identyfikują się z jednym zawodem, bo zazwyczaj wykonują ich kilka. W ciągu dnia tworzą grafiki i treści na media społecznościowe, wieczorami dorabiają za barem, a w weekendy doskonalą swoje pasje, z których planują się utrzymywać, na przykład tworzenie ceramiki. W rubryce zawód wpisują ich kilka, przedzielonych ukośnikami – stąd nazwa modelu pracownika slasher (ukośnik), wykreowanego przez ludzi z pokolenia Z.

Slasherzy to osoby, które nie trzymają się jednej ścieżki kariery, ale badają wiele tożsamości zawodowych. Zamiast wspinać się po drabinie korporacyjnej w tradycyjnym sensie, łączą różne umiejętności, prace i pasje przez całe życie zawodowe. Po raz pierwszy tego terminu użyła w 2007 roku dziennikarka magazynu „The New York Times", Marci Alboher. W Chinach mówi się o tym zjawisku od 2017 roku. Slashowy styl życia zyskał tam taką popularność, że w 2019 roku w luksusowym centrum handlowym w Xi'an zorganizowano Slasher Festival.

„Jestem znana jako artystka/trenerka personalna/nauczycielka jogi/pisarka/aktywistka” – przedstawiała się pochodząca z Litwy Gedvile Bunikyte, otwierając swoją wystawę w Hongkongu. - „W dzieciństwie interesowały mnie wszystkie te rzeczy, ale zawsze czułam, że muszę wybrać jedną z nich. Chciałam być artystką. Ale jak większość artystów potrzebuję też codziennej pracy, więc te równoległe kariery rozwinęły się bardzo naturalnie”. Trend ten niedawno zaczął się dynamicznie rozwijać również w Europie.

Pokolenie Z w pracy podąża za marzeniami

Slasherzy, w przeciwieństwie do wcześniejszych pokoleń, nie wahają się próbować swoich sił w różnych zawodach i karierach jednocześnie. Podążając za swoimi marzeniami, młodzi ludzie szybko zdobywają nowe umiejętności – czy to malowanie murali, czy umiejętność gry na starych instrumentach, taniec hip-hopowy czy tworzenie mody – i dzielą się nimi za pośrednictwem mediów społecznościowych”, tłumaczy Zhang Yiwu, profesor literatury chińskiej na Uniwersytecie Pekińskim w serwisie The UNESCO Courier. „Według raportu państwowej agencji prasowej Xinhua z 2019 r., liczba slasherów w Chinach przekroczyła 80 milionów i ma rosnąć. Większość tej młodzieży to dobrze wykształceni mieszkańcy miast z globalnymi perspektywami, większymi możliwościami wyboru w życiu i instynktowną znajomością technologii", mówi ekspert. 

Czytaj więcej

Pokolenie Z wpada w zawodowe sidła starszych generacji. Czego nie mogą przeskoczyć młodzi?

Przedstawiciele pokolenia Z zmieniają rynek pod kątem większego nacisku na utrzymanie równowagi między pracą a życiem prywatnym. „Przez dziesięciolecia ‘właściwa’ ścieżka kariery była prosta: zdobyć pracę, utrzymać ją i wspinać się po szczeblach kariery. Jeśli zbyt często przeskakiwałeś między rolami, musiałeś wymyślać historie i wymówki na następną rozmowę kwalifikacyjną. Pracodawcy postrzegali cię jako osobę nielojalną, niestabilną lub niewartą inwestycji”, analizuje marketingowiec Tom Hidvegi, były starszy dyrektor ds. strategii kreatywnej w Coca-Cola Company i juror wielu konkursów w branży reklamowej, w swoim artykule w serwisie LinkedIn. „Używam terminu Generacji Slash nie tylko w odniesieniu do pokolenia Z, ale jako zmiany psychograficznej (metody, która polega na badaniu stylu życia i zachowań klientów – przyp. red.). Slasherem jest każdy, kto: odmawia bycia zaszufladkowanym w jednej roli, realizuje wiele pasji bez poczucia winy, przedkłada elastyczność nad trwałość, szuka spełnienia tak samo jak sukcesu”.

Ukośniki nie boją się również przerw w pracy zawodowej. Nie bardzo wierząc w to, że wypracują takie emerytury, na których będą mogli podróżować, realizować swoje pasje i wieść spokojne życie pod kątem finansowym, teraz organizują „miniemerytury”. To na przykład kilkumiesięczne przerwy na wyjazd do innego kraju, poznawanie obcej kultury, rozwój duchowy czy doskonalenie się w swoim hobby. „Podejście pokolenia Z do kariery wstrząsa tradycyjną kulturą pracy. Zamiast walczyć z wypaleniem zawodowym w imię obietnicy odległej emerytury, wybierają pracę w cyklach – intensywne okresy zatrudnienia, po których następują celowe przerwy”, pisze Brian Foster w amerykańskim serwisie technologicznym Glass Almanac.

Czytaj więcej

Pokolenie Z pada ofiarą niebezpiecznej mody finansowej. „Kwestia nieświadomości”

Firmy muszą się dostosować do działań pokolenia Z

Eksperci oceniają, że wśród młodych pracowników będzie się pojawiać coraz więcej slasherów i zatrudniające ich organizacje powinny się do tego modelu zaadaptować, by jak najefektywniej wykorzystywać ich multitasking i wachlarz umiejętności. Tom Hidvegi radzi specjalistom HR, by zamiast walczyć ze zmianą, dostosować się do niej poprzez uznanie, że wiele zestawów umiejętności oznacza zabezpieczenie na przyszłość. Twierdzi, że organizacje powinny nastawić się na wytyczanie ścieżek kariery wokół zdolności adaptacyjnych pracowników, a nie tylko hierarchii stanowisk. Namawia także do zapewnienia takich struktur pracy, które pozwalają pracownikom na odkrywanie wielu pasji.

„Świat może wciąż się dostosowywać, ale przyszłość należy do wszechstronnie utalentowanych, pełnych pasji i nieskończenie ciekawych”, podkreśla strateg marketingowy, który w wieku 50 lat zaczął zarabiać na swojej wielkiej pasji – komponowaniu perfum.

Źródła:
https://www.scmp.com/
https://glassalmanac.com/
https://www.linkedin.com/
https://www.courrierinternational.com/
https://courier.unesco.org/

Nie identyfikują się z jednym zawodem, bo zazwyczaj wykonują ich kilka. W ciągu dnia tworzą grafiki i treści na media społecznościowe, wieczorami dorabiają za barem, a w weekendy doskonalą swoje pasje, z których planują się utrzymywać, na przykład tworzenie ceramiki. W rubryce zawód wpisują ich kilka, przedzielonych ukośnikami – stąd nazwa modelu pracownika slasher (ukośnik), wykreowanego przez ludzi z pokolenia Z.

Slasherzy to osoby, które nie trzymają się jednej ścieżki kariery, ale badają wiele tożsamości zawodowych. Zamiast wspinać się po drabinie korporacyjnej w tradycyjnym sensie, łączą różne umiejętności, prace i pasje przez całe życie zawodowe. Po raz pierwszy tego terminu użyła w 2007 roku dziennikarka magazynu „The New York Times", Marci Alboher. W Chinach mówi się o tym zjawisku od 2017 roku. Slashowy styl życia zyskał tam taką popularność, że w 2019 roku w luksusowym centrum handlowym w Xi'an zorganizowano Slasher Festival.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes i prawo
Pokolenie Z daje popalić rekruterom na rozmowach o pracę. „Nowe kody zachowań”
Biznes i prawo
AI dotkliwiej wpłynie na sytuację kobiet niż mężczyzn na rynku pracy. Nowe prognozy
Biznes i prawo
Anna Kalitowicz: Mama jest zwierzęciem scenicznym, ja się spełniam jako "Fajna agentka"
Biznes i prawo
Piętno „pokolenia przegubowego” daje się we znaki aktywnym zawodowo Polkom. O co chodzi?
Biznes i prawo
Kogo nie można zwolnić? Ci pracownicy są chronieni przed wypowiedzeniem umowy