Pokolenie Z to generacja „ukośników”. Ten model działania pracownika zmienia firmy

Ludzie z pokolenia Z mają duży wpływ na działanie firm i sytuację na rynku pracy. Wśród wielu trendów wykreowanych przez nich w tym obszarze teraz dużo mówi się o byciu „slasherami”, czyli po polsku „ukośnikami”. Na czym polega ten sposób funkcjonowania pracownika?

Publikacja: 25.04.2025 11:34

Slasherzy (ukośniki) to osoby, które nie trzymają się jednej ścieżki kariery, ale badają wiele tożsa

Slasherzy (ukośniki) to osoby, które nie trzymają się jednej ścieżki kariery, ale badają wiele tożsamości zawodowych

Foto: Adobe Stock

Nie identyfikują się z jednym zawodem, bo zazwyczaj wykonują ich kilka. W ciągu dnia tworzą grafiki i treści na media społecznościowe, wieczorami dorabiają za barem, a w weekendy doskonalą swoje pasje, z których planują się utrzymywać, na przykład tworzenie ceramiki. W rubryce zawód wpisują ich kilka, przedzielonych ukośnikami – stąd nazwa modelu pracownika slasher (ukośnik), wykreowanego przez ludzi z pokolenia Z.

Slasherzy to osoby, które nie trzymają się jednej ścieżki kariery, ale badają wiele tożsamości zawodowych. Zamiast wspinać się po drabinie korporacyjnej w tradycyjnym sensie, łączą różne umiejętności, prace i pasje przez całe życie zawodowe. Po raz pierwszy tego terminu użyła w 2007 roku dziennikarka magazynu „The New York Times", Marci Alboher. W Chinach mówi się o tym zjawisku od 2017 roku. Slashowy styl życia zyskał tam taką popularność, że w 2019 roku w luksusowym centrum handlowym w Xi'an zorganizowano Slasher Festival.

Pozostało jeszcze 83% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Biznes i prawo
AI przyczynia się do pogłębiania nierówności płciowych? Wyniki raportu
Prawo
Co zrobić, gdy zostało się okradzionym i straciło dokumenty na wakacjach za granicą?
Biznes i prawo
Raport Światowego Forum Ekonomicznego nt. równości płci. Polska coraz bliżej ideału?
Biznes i prawo
W mobbingu w Polsce prym wiodą kobiety. Wyniki raportu „Pracować po ludzku”
Biznes i prawo
Czego pracownik oczekuje dziś od firmy? Punkty widzenia kobiet i mężczyzn różnią się
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama