W badaniu, o którym mowa, przyjrzano się m.in. temu, jak Polki i Polacy biorą kredyt lub pożyczkę. Najchętniej robią to na spotkaniu osobistym z pracownikiem banku lub pośrednikiem finansowym. Nawet jeśli chodzi o stosunkowo prostą pożyczkę gotówkową, dla 56 proc. Polaków ważna jest obecność eksperta. Jeśli zaś sprawa dotyczy kredytu hipotecznego lub innego bardziej złożonego produktu finansowego, odsetek ten rośnie do 65 proc. Potrzebę kontaktu z drugim człowiekiem, ekspertem w dziedzinie finansów, częściej wskazywały kobiety – odpowiednio 62 proc. w przypadku prostego produktu i 72 proc., w przypadku złożonego. Dla mężczyzn te wartości wyniosły 50 proc. i 57 proc.
Kobiety i mężczyźni inaczej podchodzą do używania AI przy podejmowaniu decyzji finansowych
– Wyniki badania pokazują wyraźne różnice w podejściu kobiet i mężczyzn do wykorzystania nowych technologii, w tym AI, w procesie podejmowania decyzji finansowych – mówi Katarzyna Dmowska, wiceprezes ANG Odpowiedzialne Finanse. – Kobiety zdecydowanie częściej niż mężczyźni preferują kontakt osobisty. Wsparcie eksperta finansowego jest dla nich nie tylko praktycznym wsparciem, ale też gwarantem bezpieczeństwa i zrozumienia – dodaje.
Czytaj więcej
Pieniądze to droga do wolności i do spokoju w głowie, a nie tylko sposób na to, żeby dobrze wyglą...
Mężczyźni, choć również w większości wskazują na potrzebę osobistego kontaktu, są nieco bardziej otwarci na narzędzia AI i rozwiązania samodzielne. Zdaniem ekspertki ta różnica może wynikać z odmiennych stylów podejmowania decyzji: kobiety częściej kierują się potrzebą relacyjności i potwierdzenia decyzji przez eksperta, podczas gdy mężczyźni są częściej gotowi zaufać technologii, pod warunkiem że jest ona prosta, szybka i efektywna.
AI zmieni branżę finansową?
Jak patrzeć na wyniki badania, mając na uwadze przyszłość branży finansowej?