Decyzje finansowe w asyście AI? Kobiety widzą to inaczej niż mężczyźni

Choć coraz więcej Polaków deklaruje, że korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji przy wyborze produktów finansowych, to jednak większość nadal woli sfinalizować umowę z żywym człowiekiem. Tak wynika z badania ANG Odpowiedzialne Finanse. Kobiety i mężczyźni mają nieco inne podejście do tej kwestii.

Publikacja: 03.06.2025 14:47

Kobiety przy podejmowaniu decyzji finansowych częściej kierują się potrzebą relacyjności i potwierdz

Kobiety przy podejmowaniu decyzji finansowych częściej kierują się potrzebą relacyjności i potwierdzenia decyzji przez eksperta.

Foto: Adobe Stock

W badaniu, o którym mowa, przyjrzano się m.in. temu, jak Polki i Polacy biorą kredyt lub pożyczkę. Najchętniej robią to na spotkaniu osobistym z pracownikiem banku lub pośrednikiem finansowym. Nawet jeśli chodzi o stosunkowo prostą pożyczkę gotówkową, dla 56 proc. Polaków ważna jest obecność eksperta. Jeśli zaś sprawa dotyczy kredytu hipotecznego lub innego bardziej złożonego produktu finansowego, odsetek ten rośnie do 65 proc. Potrzebę kontaktu z drugim człowiekiem, ekspertem w dziedzinie finansów, częściej wskazywały kobiety – odpowiednio 62 proc. w przypadku prostego produktu i 72 proc., w przypadku złożonego. Dla mężczyzn te wartości wyniosły 50 proc. i 57 proc.

Kobiety i mężczyźni inaczej podchodzą do używania AI przy podejmowaniu decyzji finansowych

– Wyniki badania pokazują wyraźne różnice w podejściu kobiet i mężczyzn do wykorzystania nowych technologii, w tym AI, w procesie podejmowania decyzji finansowych – mówi Katarzyna Dmowska, wiceprezes ANG Odpowiedzialne Finanse. – Kobiety zdecydowanie częściej niż mężczyźni preferują kontakt osobisty. Wsparcie eksperta finansowego jest dla nich nie tylko praktycznym wsparciem, ale też gwarantem bezpieczeństwa i zrozumienia – dodaje.

Czytaj więcej

Fundusz awaryjny to nie to samo co poduszka finansowa

Mężczyźni, choć również w większości wskazują na potrzebę osobistego kontaktu, są nieco bardziej otwarci na narzędzia AI i rozwiązania samodzielne. Zdaniem ekspertki ta różnica może wynikać z odmiennych stylów podejmowania decyzji: kobiety częściej kierują się potrzebą relacyjności i potwierdzenia decyzji przez eksperta, podczas gdy mężczyźni są częściej gotowi zaufać technologii, pod warunkiem że jest ona prosta, szybka i efektywna.

AI zmieni branżę finansową?

Jak patrzeć na wyniki badania, mając na uwadze przyszłość branży finansowej?

– Możemy spodziewać się dalszego rozwoju technologii opartych na AI w finansach, ale ich rola będzie raczej wspierająca niż zastępująca człowieka – mówi Katarzyna Dmowska. - Obecnie tylko ¼ Polaków deklaruje, że korzystała z rozwiązań opartych na algorytmach czy sztucznej inteligencji w finansach, ale aż 44 proc. nie dostrzega w nich żadnych korzyści dla siebie. Zaufanie – kluczowy element decyzji finansowych – nadal jest silnie powiązany z obecnością człowieka, który wysłucha, zrozumie i pomoże w wyborze najlepszego rozwiązania.

Czytaj więcej

Zaobserwowano niepokojące zjawisko w ocenianiu managerów. Ma związek z płcią

Ekspertka uważa, że w związku z rozwojem AI kierunek zmian branży finansowej w najbliższych latach będzie oparty na modelu hybrydowym. Technologia będzie wspierała pośredników kredytowych i klientów, automatyzując powtarzalne procesy i dostarczając danych, ale ostatnie słowo, zwłaszcza przy decyzjach o dużej wadze, czyli np. złożonych produktach kredytowych jak hipoteka, wciąż będzie należeć do człowieka.

– Firmy z branży finansowej powinny inwestować nie tylko w AI, ale także w rozwój kompetencji miękkich swoich ekspertów i ekspertek, wspierających etykę i odpowiedzialne podejście do sprzedaży usług finansowych oraz budowanie relacji z klientami opartych na zaufaniu – mówi Katarzyna Dmowska.  –  To one dziś stanowią silną przewagę konkurencyjną, w szczególności wobec nieco „bezdusznych” algorytmów.

W badaniu, o którym mowa, przyjrzano się m.in. temu, jak Polki i Polacy biorą kredyt lub pożyczkę. Najchętniej robią to na spotkaniu osobistym z pracownikiem banku lub pośrednikiem finansowym. Nawet jeśli chodzi o stosunkowo prostą pożyczkę gotówkową, dla 56 proc. Polaków ważna jest obecność eksperta. Jeśli zaś sprawa dotyczy kredytu hipotecznego lub innego bardziej złożonego produktu finansowego, odsetek ten rośnie do 65 proc. Potrzebę kontaktu z drugim człowiekiem, ekspertem w dziedzinie finansów, częściej wskazywały kobiety – odpowiednio 62 proc. w przypadku prostego produktu i 72 proc., w przypadku złożonego. Dla mężczyzn te wartości wyniosły 50 proc. i 57 proc.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes i prawo
Zatrudnienie pani do sprzątania domu może „aktywować” wypalenie zawodowe. O co chodzi?
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
PODCAST "POWIEDZ TO KOBIECIE"
Fundusz awaryjny to nie to samo co poduszka finansowa
Biznes i prawo
Mądra Babcia o biznesie i swoim pokoleniu: Informuję, że my mamy pieniądze
Biznes i prawo
Pokolenie Z wprowadza do firm nowy rodzaj komunikacji. „Inna wrażliwość”
Biznes i prawo
Pokolenie Z to generacja „ukośników”. Ten model działania pracownika zmienia firmy
Biznes i prawo
Pokolenie Z daje popalić rekruterom na rozmowach o pracę. „Nowe kody zachowań”