Co czwarty kobiecy biznes chce wyjść za granicę. Zbadano, jak planują się rozwijać polskie przedsiębiorczynie

Z nowych danych fundacji Sukces Pisany Szminką wynika, że właścicielka co czwartego kobiecego biznes myśli o rozwinięciu działalności na polu międzynarodowym.

Publikacja: 24.11.2023 16:48

Odwaga i determinacja to podstawa w biznesie.

Odwaga i determinacja to podstawa w biznesie.

Foto: Adobe Stock

Fundacja SPS przeprowadziła ankietę, w której zapytała respondentki, jakie okoliczności skłoniłyby je do uruchamiania biznesu w Polsce. Według zapytanych, byłyby to w pierwszej kolejności niższe składki ZUS (30%), mniejsze podatki (15%), dofinansowanie na start (13%) oraz czasowe zwolnienie ze składek ZUS (11%). Jedną na trzy ankietowane przed założeniem własnego biznesu powstrzymuje obawa o utratę stabilizacji, którą poniekąd gwarantuje praca na etacie. Spośród kobiet, które już mają lub planują założyć firmę, aż 25 proc. zamierza działać na polu międzynarodowym. Badanie to zostało przeprowadzone w związku z nadchodzącą XV edycją konkursu SPS Bizneswoman Roku.

Kurs na biznes

Konkurs ten już od 15 lat nagradza polskie przedsiębiorczynie oraz liderki i liderów działających na rzecz równości, różnorodności i włączania. Uwagę zwraca nacisk kładziony w tym roku na kwestię wysokości składek odprowadzanych do ZUS. Nie ma w tym nic zaskakującego, gdyż wysokość tych świadczeń jest ogólną bolączką polskich przedsiębiorców i nie dotyczy wyłącznie kobiet.

- W odpowiedziach ankietowanych na temat tego, co z ich perspektywy byłoby największym wsparciem na początku prowadzenia własnej firmy, pojawia się kwestia wysokości składek ZUS. Jest to temat obecnie mocno aktualny z racji złożonego przed paroma dniami w Sejmie projektu zmiany dotychczasowych przepisów i wprowadzenia dobrowolnych opłat ZUS dla przedsiębiorców. Temat ten budzi emocje i niemałe kontrowersje, także wśród ekspertów, jednak z pewnością zagadnienie wysokości tych należności jest bardzo istotne dla przedsiębiorców oraz przedsiębiorczyń i warto podejmować publiczną debatę na ten temat – tłumaczy Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu SPS Bizneswoman Roku.

Czytaj więcej

Inwestować każdy może. Tak Polki budują swą niezależność finansową

A jak wyglądają blokady, które najczęściej powstrzymują kobiety przed założeniem własnej firmy? Z pewnością największą z nich jest obawa przed utratą stabilizacji finansowej, którą daje wykonywanie pracy etatowej. Nie jest to jednak jedyna przyczyna. Wśród barier kobiety wymieniają również brak środków finansowych na początek działalności, brak pewności siebie, brak znajomości przepisów, biurokrację, a także strach przed potencjalną porażką.

Oczywiście trzeba być świadomym tego, że poniesienie porażki jest realną ewentualnością, ale trzeba mieć na uwadze, że prowadzenie biznesu zawsze wiąże się z ryzykiem i zwyczajnie nie da się go uniknąć.

Odwaga i determinacja to podstawa

- W 15-letniej już historii konkursu Bizneswoman Roku nagrodzono wiele przedsiębiorczyń, które wykazały się ogromną odwagą i determinacją w spełnianiu swoich marzeń o prowadzeniu własnej firmy, nawet jeśli wiązało się to z podjęciem ryzyka. Tym bardziej ważne jest wyróżnianie i promowanie przykładów, które mogą być inspiracją dla innych – przypomina Magdalena Chudzikiewicz, członkini zarządu, Chief Commercial Officer (CCO) w firmie home.pl, partnera kategorii Startup Roku.

Dobrą receptą na przełamywanie lęków może być przypominanie sobie powodów, dla których chce się założyć własną działalność. Okazuje się, że najbardziej motywująco na kobiety działa: wizja niezależności, braku szefa, elastyczności czasu pracy oraz większego zakresu decyzyjności. Praca na własny rachunek umożliwia także zajmowanie się tym, co nas naprawdę interesuje, a czasami wiąże się również z wyższymi zarobkami niż na „standardowym” etacie.

Z kolei branżą wskazywaną jako najbardziej atrakcyjna dla kobiet pozostają usługi (28%). Panie chętnie rozważają także pracę w edukacji (18%), branży handlowej (10%), gastronomii i turystyce (9%).

Biznes
Prezes DESA Unicum Agata Szkup o inwestowaniu w sztukę: Jest odporne na zawirowania rynkowe
Biznes
Dlaczego kobietom trudniej przychodzi budowanie relacji w biznesie? Wyniki raportu
Biznes
Joanna Czapska: Z klientami negocjuję na polach golfowych, jachtach i podczas ich treningów
Biznes
Twórczynie marki kosmetycznej Say hi: zarabiamy mniej niż kiedyś w korporacji, ale niczego nie żałujemy
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Biznes
Właścicielki marki Just Paul: Szyjemy tylko to, w czym same chciałybyśmy chodzić
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą