Zakazano reklamy Calvina Kleina przedstawiającej nagą piosenkarkę FKA Twigs. Artystka protestuje

Brytyjski Urząd ds. Standardów w Reklamie zdecydował zakazał rozpowszechniania jednego ze zdjęć kampanii Calvina Kleina. Artystka, która pojawiła się na fotografii, zabrała głos w sprawie.

Publikacja: 11.01.2024 18:34

FKA twigs podczas gali Grammy Awards w 2020 roku.

FKA twigs podczas gali Grammy Awards w 2020 roku.

Foto: ETIENNE LAURENT

Brytyjski Urząd ds. Standardów w Reklamie zdecydował o zaprzestaniu rozpowszechniania jednego ze zdjęć promującym kampanię Calvina Kleina. Fotografia z piosenkarką FKA Twigs pierwszy raz została opublikowana w kwietniu 2023 roku. Po tym, jak pojawiły się liczne skargi, teraz uznano, że gwiazda jest przedstawiona jako ''obiekt seksualny''. Pod lupą znalazła się też inna fotografia, na której bieliznę prezentuje Kendall Jenner. W tym wypadku nie dopatrzono się jednak rażącej niestosowności obrazu.

Zdjęcia z kampanii Calvina Kleina pod lupą brytyjskiego urzędu

Na zdjęciu z kampanii Calvina Kleina, które wywołało kontrowersje, brytyjska wokalistka ma na sobie jedynie koszulę, którą przerzuca przez ramię. FKA Twigs jedną ręką przytrzymuje ubranie i tym samym odsłania połowę piersi. Widoczne są też jej nagie biodro i fragment pośladka.

Jak pisze „The Gaurdian”, do urzędu wpłynęły skargi, że plakat przedstawia kobietę jako obiekt seksualny. Brytyjski Urząd ds. Standardów w Reklamie (ASA) zgodził się z zarzutami i zażądał usunięcia fotografii z kampanii. Stwierdzono, że nie może być ona dalej rozpowszechniana.

W oświadczeniu podkreślono, że w reklamie ''wykorzystano nagość''. Dodano, że na zdjęciu więcej uwagi poświęcono cechom fizycznym FKA Twigs niż ubraniu. Urzędnicy podkreślili, że gwiazdę przedstawiono jako ''stereotypowy obiekt seksualny''.

Czytaj więcej

Spice Girls na znaczkach w Wielkiej Brytanii. Wyjątkowe wyróżnienie

Według brytyjskiego Urzędu ds. Standardów w Reklamie fotografia jest ''nieodpowiedzialna''. Wydano decyzję o całkowitym zakazie używania jej w działaniach reklamowych marki. Odnośnie do wspomnianego zdjęcia Kendall Jenner eksperci uznali, że mieści się ono w kanonie dopuszczalnej reklamy bielizny.

Oświadczenie FKA Twigs po decyzji urzędu ws. reklamy

Głos w tej sprawie zabrali przedstawiciele marki Calvin Klein. W komunikacie nazwali FKA Twigs i Kendall Jenner ''pewnymi siebie i silnymi kobietami'', natomiast przekaz reklamy określono jako ''postępowy''. Dodano, że zarówno modelka, jak i wokalistka zaakceptowały fotografie i oceniły je pozytywnie. Miały nawet stwierdzić, że po obejrzeniu zdjęć ''poczuły się silne i pewne siebie''. Podkreślono też, że w tej samej kampanii wystąpili też modele płci męskiej.

FKA Twigs opublikowała oświadczenie w mediach społecznościowych, w którym nie zgodziła się z opinią brytyjskiego Urzędu ds. Standardów w Reklamie. Przede wszystkim zaznaczyła, że na fotografii nie widzi ''stereotypowego obiektu seksualnego'', ale ''piękną, silną, kolorową kobietę, której niesamowite ciało pokonało większy ból, niż można to sobie wyobrazić''.

Gwiazda dodała też, że obserwując kampanie marki, które pojawiły się w przeszłości, oraz te współczesne, ma poczucie, że ''stosowane są podwójne standardy''. W poście na Instagramie napisała, że jest dumna ze swojej fizyczności i wspomniała o swoich idolkach, ciemnoskórych artystkach, których twórczość podziwia. Wymieniła Earthę Kitt, Grace Jones i Josephine Baker. Podziękowała też osobom, z którymi współpracowała przy projekcie. Na koniec dodała, że dzięki fotografiom mogła wyrazić siebie, w takiej formie, jak chciała.

W Polsce zaskarżono reklamę bielizny Intimissimi

Do podobnej sytuacji kilka lat temu doszło w Polsce. Wówczas do Komisji Etyki Reklamy trafiła skarga na reklamę bielizny Intimissimi. We wspomnianym spocie kobieta leżała na kanapie, bawiła się włosami i przygryzała wargę, patrząc zalotnie w kamerę. W skardze podkreślono, że większą uwagę niż produkt przykuwa cielesność kobiety. Fizyczność modelki została określona jako ''główna bohaterka''.

Stowarzyszenie Twoja Sprawa, które zaskarżyło wspomnianą reklamę, w komunikacie podkreśliło, że materiał jest emitowany w czasie, gdy przed telewizorami mogą przebywać dzieci. Spółka odpowiedziała na zarzuty i podkreśliła, że reklama nigdy nie była emitowana przed programami dla dzieci lub po nich, natomiast w telewizji publicznej nadawana była tylko po godzinie 20.00. Dodano, że zachowanie modelki nie odbiega od przyjętej normy, która ma na celu prezentowanie produktu. Podkreślono też, że każda reklama, w której kobieta prezentuje części ubioru takie jak bielizna, rajstopy czy kostium kąpielowy może zawierać kontekst erotyczny, jednak jest to subiektywne odczucie odbiorcy.

Ostatecznie Komisja Etyki Reklamy oddaliła skargę. W reklamie nie dopatrzono się naruszenia norm kodeksu. Przekazano, że nie narusza dobrych obyczajów i nie zawiera treści dyskryminujących.

Brytyjski Urząd ds. Standardów w Reklamie zdecydował o zaprzestaniu rozpowszechniania jednego ze zdjęć promującym kampanię Calvina Kleina. Fotografia z piosenkarką FKA Twigs pierwszy raz została opublikowana w kwietniu 2023 roku. Po tym, jak pojawiły się liczne skargi, teraz uznano, że gwiazda jest przedstawiona jako ''obiekt seksualny''. Pod lupą znalazła się też inna fotografia, na której bieliznę prezentuje Kendall Jenner. W tym wypadku nie dopatrzono się jednak rażącej niestosowności obrazu.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Moda
Swoosh bag - najszybciej wyprzedana torebka świata. Jeszcze nie weszła na rynek, a już jej nie ma
Moda
Tydzień mody w Nowym Jorku. Projektantka zaprosiła na wybieg wyłącznie kobiety 40+
Moda
Quiet luxury. Moda na luksus bez logomanii przynosi gigantyczne zyski markom odzieżowym
Moda
Luksusowa marka odzieżowa ubierze mężczyzn w stroje inspirowane... stylem księżniczki Anny
Materiał Promocyjny
PR&Media Days 2024 - trendy i wyzwania
Moda
Cyfrowe śledzenie szafy - nowy trend w zarządzaniu garderobą
Moda
Renata Wrona: Polskie polityczki noszą zbyt głębokie dekolty, za ciasne ubrania i decydują się na niespójne ze stylizacją dodatki