Pokolenie Z spędza rekordową ilość czasu online. Wyniki brytyjskich badań

Najnowszy raport brytyjskiego Ofcom ujawnił, że pokolenie Z spędza każdego dnia długie godziny w sieci, głównie na korzystaniu z mediów społecznościowych. Tegoroczny wynik był sporo wyższy w porównaniu do danych z 2023 r. i wyniósł średnio 6 godzin.

Publikacja: 30.11.2024 12:18

Z badania wynika, że to kobiety spędzają więcej czasu online.

Z badania wynika, że to kobiety spędzają więcej czasu online.

Foto: Adobe Stock

Raport Ofcom Online Nation to coroczna publikacja, która analizuje m.in. zachowania ludzi w sieci oraz podejście do internetu. Ofcom jest brytyjskim organem państwowym, który odpowiada za kontrolowanie i nadzorowanie rynku mediów oraz telekomunikacji.

Pokolenie Z spędza w sieci rekordową ilość czasu

Według danych z raportu w maju 2024 r. dorośli w Wielkiej Brytanii spędzili w internecie średnio 4 godziny i 20 minut dziennie. Najwyższy wynik zaobserwowano u osób w wieku 18-24 lata, czyli wśród pokolenia Z – dokładnie 6 godzin i 1 minuta. Najmniej aktywni w sieci byli seniorzy, czyli osoby w wieku 65+. W tej grupie średni wynik wyniósł 3 godziny i 10 minut. 

Tak wysoki wynik u młodych dorosłych jest związany z bardziej intensywnym korzystaniem z mediów społecznościowych, a zwłaszcza z TikToka i Snapchata. Tego pierwszego używa 3/4 osób w wieku od 18 do 24 lat, spędzając średnio 64 minuty dziennie w aplikacji. Na Snapchacie użytkownicy z pokolenia Z spędzali średnio 55 minut. Młodzi dorośli w znacznie mniejszym stopniu używają Facebooka, bo zaledwie 15 minut dziennie (dla porównania  średni czas spędzany przez dorosłych ogółem na Facebooku wyniósł 39 minut). To medium cieszy się popularnością wśród sporo starszych użytkowników.

Czytaj więcej

Czym jest finansowy sukces? "Zetki" podają kwoty kilka razy wyższe niż inne pokolenia

Czas online a płeć. Kobiety na prowadzeniu

Z badania wynika, że to kobiety spędzają więcej czasu online. Taki wynik zaobserwowano we wszystkich grupach wiekowych. Średnia dzienna dla kobiet wyniosła 4 godziny i 36 minut, o 33 minuty więcej niż dla mężczyzn. Największa różnica była widoczna wśród przedstawicieli pokolenia Z. Kobiety w wieku 18–24 lat spędzały w internecie średnio 6 godzin i 36 minut, zaś mężczyźni 5 godzin i 28 minut.

Kto jest bardziej narażony na negatywne treści w sieci?

Z badania wynika, że mężczyźni w sieci mieli częściej do czynienia ze szkodliwymi treściami, takimi jak dezinformacja, oszustwa, wyłudzenia czy mowa nienawiści. Kobiety i dziewczęta spotykały się z kolei z treściami promującymi niezdrowe odżywianie lub ćwiczenia, postami związanymi z wizerunkiem ciała, z niechcianymi prośbami o dodanie do znajomych w mediach społecznościowych lub mizoginistycznymi komentarzami.

Czytaj więcej

Pokolenie Z nie boi się zmieniać pracy dla pieniędzy i zarabia coraz więcej

Badanie ujawniło również nawyki online związane z płcią. Okazuje się, że mężczyźni częściej korzystali z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji oraz odwiedzali strony internetowe z pornografią. Kobiety z kolei częściej odwiedzały strony poświęcone zdrowiu i dobremu samopoczuciu.

W grudniu Ofcom wprowadzi pierwszy zestaw zasad dotyczący szkód w internecie, które będą obowiązywać gigantów technologicznych. Mają one stanowić część ustawy o bezpieczeństwie online. Poza tym w pierwszej połowie 2025 r. ma zostać wprowadzony zestaw środków mających na celu ochronę kobiet i dziewcząt.

Źródła:

www.independent.co.uk

Raport Ofcom Online Nation to coroczna publikacja, która analizuje m.in. zachowania ludzi w sieci oraz podejście do internetu. Ofcom jest brytyjskim organem państwowym, który odpowiada za kontrolowanie i nadzorowanie rynku mediów oraz telekomunikacji.

Pokolenie Z spędza w sieci rekordową ilość czasu

Pozostało 92% artykułu
SPOŁECZEŃSTWO
Dzień Wolontariusza. Co dziś sprawia, że ludzie chcą pomagać potrzebującym?
SPOŁECZEŃSTWO
Alarmujące dane Eurostatu: rekordowo niska dzietność w UE. Sytuacja Polski niepokoi
SPOŁECZEŃSTWO
Koniec przemocy wobec kobiet na festiwalu Klaasohm. Zakazano kontrowersyjnego zwyczaju
Styl życia
Usunięcie licznika „kciuka w dół” na YouTube przyniosło dużą korzyść kobietom. O co chodzi?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Pada mit o emocjonalnym stylu zarządzania kobiet. Zaskakujące wyniki badania
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska