Pokolenie Z pada ofiarą niebezpiecznej mody finansowej. „Kwestia nieświadomości”

Z badania Banku BNP Paribas, przeprowadzonego w grupie wiekowej 18-30, wynika, że 81 proc. ankietowanych skorzystało w ciągu ostatniego roku z opcji odroczenia zapłaty. Nie wszyscy robią to jednak świadomie. Badanie pokazuje, jak konieczna jest edukacja finansowa młodych.

Publikacja: 01.04.2025 17:01

Pokolenie Z szczególnie chętnie korzysta z płatności odroczonych.

Pokolenie Z szczególnie chętnie korzysta z płatności odroczonych.

Foto: Adobe Stock

Płatności odroczone już dłuższy czas podbijają rynek, szczególnie wśród młodych konsumentów, którzy cenią elastyczność, wygodę i – jak im się wydaje – kontrolę nad budżetem.  Wspomniane badanie pokazuje, że różnorodność dostępnych form płatności odroczonych pozwala konsumentom dopasować narzędzia do swoich potrzeb. Spośród respondentów biorących udział w ankiecie 37 proc. odpowiedziało, że w minionym roku skorzystało z usług umożliwiających płatności odroczone, takich jak Klarna, PayPo, Twisto, Allegro Pay lub innych działających na zasadzie „kup teraz, płać później”. 25 proc. badanych zdecydowało się na transakcje z użyciem karty kredytowej (karty płatniczej, która pozwala na realizację transakcji bezgotówkowych w ramach przyznanego przez bank limitu kredytowego), a 19 proc. na tradycyjne raty. 

Pokolenie Z chętnie korzysta z płatności odroczonych

W związku z tym, że celem badania było przede wszystkim przyjrzenie się temu, jak klienci postrzegają płatności dokonywane kartą kredytową, większość pytań dotyczyła właśnie tego obszaru. Odpowiedzi na nie pokazały, że istnieje kilka mitów na ten temat. 

Przede wszystkim ponad 30 proc. badanych uważa, że karta kredytowa zawsze prowadzi do zadłużenia, a tymczasem odpowiedzialnie używana to dość wygodne narzędzie do zarządzania budżetem, bez generowania długu. W przeciwieństwie do innych płatności odroczonych daje nawet więcej czasu na spłatę (nawet 56), a nie tylko 30. 

Czytaj więcej

Pokolenie Z wymaga szczególnych zaproszeń do pracy. Oto, czego oczekują młodzi

Inne mylne przekonanie, które panuje wśród badanych, to takie, że karty kredytowe mają ukryte opłaty – funkcjonuje ono w świadomości aż 39 proc. respondentów. Uważają oni, że korzystanie z nich wiąże się z niejasnymi, często ukrytymi kosztami. Tymczasem jeśli spłaca się zadłużenie na czas, nie płaci się odsetek, a korzystanie z karty jest przejrzyste. Często kartę można mieć bez żadnych kosztów, wystarczy spełnić proste warunki, np. wykonać kilka transakcji w miesiącu czy zrealizować płatności w ciągu roku na określoną kwotę.

Jeszcze jeden mit związany z używaniem kart kredytowych dotyczy ich wpływu na zdolność kredytową. Blisko co czwarty badany (24 proc.) uważa, że korzystanie z tego rodzaju płatności negatywnie wpływa na możliwość zaciągnięcia kredytu, a tymczasem eksperci zauważają, że jest dokładnie odwrotnie. Regularne spłaty budują historię kredytową i zwiększają wiarygodność klienta w oczach banków, co może nawet pomóc np. w uzyskaniu kredytu hipotecznego w przyszłości.  

Płatności odroczone zmniejszają zdolność kredytową?

Biorąc pod uwagę fakt, że przedstawiciele pokolenia Z bardzo chętnie robią zakupy online i korzystają przy tym ze wspomnianych już wcześniej płatności odroczonych dostępnych „automatycznie” w serwisach zakupowych, eksperci podkreślają, że to właśnie ta moda może mieć nie najlepszy wpływ na zdolność kredytową młodych, która często i tak jest dla nich problemem. Jak to działa? W rejestrze BiK każdy zakup finansowany za pomocą odroczonych płatności jest odnotowywany jako nowa umowa kredytowa. W przypadku, gdy klient ma zawartych wiele takich umów i stara się np.  kredyt hipoteczny, może to być źle postrzegane przy podejmowaniu decyzji w jego sprawie. Co ważne: zadłużenie na karcie kredytowej widnieje w rejestrze BiK jako „pojedyncze” obciążenie. 

Czytaj więcej

Pokolenie Z demoluje firmy nowym stylem odchodzenia z pracy. „Winne zarządzanie”

Choć cytowane badanie dowodzi, że młodzi Polacy potrafią rozsądnie używać karty kredytowej – tylko 13 proc. respondentów wypłaca nią gotówkę z bankomatu, co pokazuje, że mają świadomość opłat związanych z taką operacją – jego wyniki pokazują też, że ogólna świadomość na temat tego, jak działają karty, jest raczej niska. Około 40 proc. badanych na większość pytań o jej działanie i konsekwencje używania odpowiadało „nie wiem”. Zdaniem ekspertów konieczna jest edukacja w tym zakresie. Pozwoli to uniknąć błędów decyzyjnych co do dokonywanych ruchów finansowych. 

Źródło:
Badanie ilościowe Banku BNP Paribas dot. kart kredytowych wykonane na platformie Omnisurv by IQS w grudniu 2024 r. Próba ogólnopolska N=500; wiek: 18-30.

Płatności odroczone już dłuższy czas podbijają rynek, szczególnie wśród młodych konsumentów, którzy cenią elastyczność, wygodę i – jak im się wydaje – kontrolę nad budżetem.  Wspomniane badanie pokazuje, że różnorodność dostępnych form płatności odroczonych pozwala konsumentom dopasować narzędzia do swoich potrzeb. Spośród respondentów biorących udział w ankiecie 37 proc. odpowiedziało, że w minionym roku skorzystało z usług umożliwiających płatności odroczone, takich jak Klarna, PayPo, Twisto, Allegro Pay lub innych działających na zasadzie „kup teraz, płać później”. 25 proc. badanych zdecydowało się na transakcje z użyciem karty kredytowej (karty płatniczej, która pozwala na realizację transakcji bezgotówkowych w ramach przyznanego przez bank limitu kredytowego), a 19 proc. na tradycyjne raty. 

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Styl życia
Pokolenie Z odważnie definiuje priorytety finansowe na 2025 r. Oto cel nr 1 młodych
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Styl życia
Dlaczego kupujemy dobra luksusowe? „Wizerunku eksperta nie buduje się tym, co się posiada”
SPOŁECZEŃSTWO
Ciemna strona pracy kobiet w Arabii Saudyjskiej. Śledztwo ujawniło niewygodne fakty
Styl życia
Jedzenie na pocieszenie. Kiedy comfort food zaczyna być niebezpieczne?
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Styl życia
Meghan Markle o nowym projekcie: szczere rozmowy z niesamowitymi kobietami
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście