Co w największym stopniu przesądza o bezpieczeństwie samochodu?
Projekt, który sporządzamy i cykle walidacyjne, których jest zazwyczaj kilka. Jeżeli w pierwszym cyklu walidacyjnym coś nie działa dobrze i może być zagrożeniem dla pasażera w przyszłości, wprowadzamy środki zaradcze, żeby wyeliminować problem. Dodatkowo jest bardzo dużo regulacji prawnych, które każdy produkt musi spełnić, żeby w ogóle pojawić się na drogach. Polecam spojrzeć na Euro NCAP, organizację non-profit, która przeprowadza testy zderzeniowe już na kompletnych autach i nadaje gwiazdki różnym markom samochodów. Na podstawie tych właśnie gwiazdek można zobaczyć, na ile bezpieczne jest konkretne auto. Ta organizacja ocenia - podczas ewentualnego wypadku - bezpieczeństwo osób dorosłych i dzieci w samochodzie, ale także bezpieczeństwo pieszych, którzy są uczestnikami ruchu drogowego.
Wspomniała pani, że koledzy firmie traktują kobiety jak partnerów. Pozycja kobiet w branży automotive się zmienia, Alga Zaharescu projektuje dla Maserati, Ella Podmore pracuje dla McLarena. Czy spotkała się pani ze stereotypami dotyczącymi kobiet?
Szczerze mówiąc - nie. Liczą się kompetencje i wiedza. Jeżeli je mamy, możemy czuć się pewnie. Odsetek kobiet w dziale, w którym pracuję, jest niewielki, bo wynosi około 20 proc., ale to się zmienia. W zeszłym roku było ich tylko 16 proc., więc idziemy w dobrym kierunku.
W jaki sposób poszerza pani swoje kompetencje i zdobywa nową wiedzę w swoim zawodzie?
Branża automotive jest bardzo dynamiczna. Możemy to zobaczyć na przykładzie samochodów elektrycznych, które jeszcze 10-15 lat temu były traktowane co najwyżej jako ciekawostka, a teraz stanowią rzeczywistość na naszych drogach. Trzeba stale się rozwijać i dokształcać, dlatego aktywnie uczestniczę w szkoleniach, czytam gazety branżowe, oglądam recenzje z testów. Jest to dla mnie bardzo interesujące. Ostatnio brałam udział w cyklu szkoleń z umiejętności miękkich, podczas których uczyliśmy się, jak zarządzać konfliktem, negocjować czy dobrze się prezentować. To duża wartość dodana na każdym stanowisku, nie tylko inżynierskim. Śledzę też wszystkie nowinki, takie na przykład jak sztuczna inteligencja, i zastanawiam się, jak mogłabym ją wykorzystać do zoptymalizowania mojej pracy i czy w ogóle byłoby to możliwe.