Aktualizacja: 21.11.2024 18:48 Publikacja: 24.06.2024 08:28
Agata Szkup: Decydując się na inwestycję w sztukę, trzeba pamiętać, że są to inwestycje długoterminowe.
Foto: Archiwum prywatne
Polski rynek sztuki rozwija się dynamicznie w ostatnich latach i goni rynki zachodnie, choć nadal jest on relatywnie młody. Jak pani zdaniem ten rozwój wpływa na zainteresowanie Polek inwestowaniem w sztukę?
Agata Szkup: To prawda, w ostatnich latach rynek sztuki w Polsce bardzo dynamicznie się rozwinął oraz sprofesjonalizował. Okres pandemii był dla naszej branży bardzo dobry. Ze względu na wysoką inflację wiele osób decydowało się lokować kapitał w dzieła sztuki. Kierowali się oni zaufaniem do profesjonalnych instytucji dysponujących odpowiednimi zasobami i zespołem ekspertów, którzy doradzają kolekcjonerom w przemyślanych zakupach i dokonywaniu bardziej świadomych wyborów. Taką funkcję pełnią właśnie domy aukcyjne.
Przez pierwsze 3–4 lata działaliśmy właściwie na granicy zera. Dzisiaj spółka jest rentowna, zyski wahają się od 500 tysięcy do półtora miliona złotych rocznie – mówi Joanna Trepka, twórczyni marki L37, produkującej buty i torebki.
Zaczynałyśmy bez planu, bez doświadczenia. Dziś The Odder Side to stabilna, międzynarodowa marka, a my wciąż się uczymy. Za 10 lat chcemy być jeszcze bardziej zaskoczone tym, gdzie się znajdziemy – mówią Justyna Przygońska i Brygida Handzelewicz-Wacławek.
- Obrałyśmy pewien kurs, rozwijamy się i nie boimy konkurencji. Naszym celem jest utrzymanie 30-procentowych wzrostów. W tej chwili mamy obroty brutto na poziomie 35 milionów złotych rocznie – mówi Agnieszka Łukasik, która wraz z Warynią Grelą stworzyła sieć perfumerii Galilu.
Z analizy danych przeprowadzonej przez redaktorów „Harvard Business Review”, wynika, że kobietom jest trudniej niż mężczyznom budować sieć relacji w świecie biznesu. Dlaczego tak się dzieje i czy można temu zaradzić?
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
- Widziałam wybuchy radości, frustracji i chyba wszystkie możliwe techniki negocjacyjne. Klienci segmentu premium to zwykle utalentowane, świetnie wykształcone i charyzmatyczne osoby. - mówi dyrektorka zarządzająca agencją nieruchomości premium Partners International.
Przed XV-wieczną kamienicą w Lublinie do niedawna często stał Rolls-Royce. Dziś Janusz Palikot nie ma już ani luksusowego auta, ani kamienicy, którą właśnie przejęła spółka Specinvest. Palikot był jej winny 39,25 mln zł. Dla tego wierzyciela komornik licytuje też akcje Manufaktury.
To już pewne - globalny podatek wyrównawczy będzie obowiązywał od 2025 roku.
Opłacalność inwestycji w 50-metrowe mieszkania na wynajem w 17 miastach analizuje Rentier.io. Największe zyski wśród badanych miast można uzyskać w Szczecinie.
Firmy z Polski przejęły 90 proc. koreańskiego rynku mleka UHT. O sukcesach i wyzwaniach polskich firm w Korei Południowej, a także o postrzeganiu Polski jako miejsca inwestycji opowiada Anna Łagodzińska, szefowa seulskiego biura PAIH.
PKB Polski urósł w trzecim kwartale realnie o 2,7 proc. r./r., analitycy zauważają m.in. słabość konsumpcji prywatnej. Pierwszy raz od drugiego kwartału 2023 r. polska gospodarka skurczyła się w ujęciu kwartalnym, acz ekonomiści wskazują na niedoskonałości tej miary.
Poprzez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do firm może popłynąć 40 mln zł na inwestycje przybliżające ich do modelu gospodarki zamkniętej.
Biznes w Ukrainie? – Myślę, że Polska odegra w tym bardzo dużą rolę, firmy mogą chcieć budować w Polsce fabryki przy granicy, aby móc dostarczać towary do Ukrainy – mówi Alex McWhorter, Country Officer w Citi Ukraine.
Nasz eksportowy rodzynek w świecie sztucznej inteligencji, budzący także obawy za oceanem, otworzy w Polsce centrum badawczo-rozwojowe. To może być początek budowy wielkiego ekosystemu AI w naszym kraju.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas