Plany francuskiej ustawy, której projekt został przyjęty w marcu jednogłośnie przez wszystkich członków Zgromadzenia Narodowego, dotyczącej ograniczenia zjawiska fast fashion są częścią szerszego trendu działań proekologicznych i zrównoważonego rozwoju w sektorze mody, który prawdopodobnie w kolejnych latach zostanie również przyjęty przez pozostałe kraje Unii Europejskiej.
„Szybka moda charakteryzuje się wprowadzaniem bardzo dużej liczby nowych modeli i niemal ciągłym odnawianiem kolekcji. Chińska firma Shein, oferująca średnio ponad 7,2 tys. nowych ubrań dziennie i ponad 470 tys. różnych produktów, oferuje 900 razy więcej produktów niż tradycyjna francuska marka i jest przedstawicielem szybkiej mody. Jej sprzedaż wzrosła o 900 proc. w ciągu zaledwie trzech lat. To samo dotyczy chińskiego sklepu internetowego Temu” – podaje rządowy serwis informacyjny Vie-publique.fr. „Francuski sektor odzieżowy z trudem radzi sobie z taką konkurencją (liczba miejsc pracy spadła trzykrotnie od 1990 r.)” – dodają autorzy publikacji.
Wśród kolejnych problemów z tym związanych wymieniają emisję gazów cieplarnianych (przemysł tekstylny jest odpowiedzialny za prawie 10 proc. globalnej emisji gazów cieplarnianych, więcej niż sektor lotniczy i morski łącznie, a do 2050 r. może odpowiadać za 26 proc.), pracę przymusową w ciężkich warunkach, czy pracę nieletnich. Osobnym, ważnym tematem, jest ochrona środowiska i to, co dzieje się z tekstylnymi odpadami, również tymi niesprzedanymi przez producentów.
Czytaj więcej
Stawki influencerskie to minimum kilka tysięcy złotych za jeden post przy zasięgach rzędu kilkudz...
Redukcja negatywnego wpływu na środowisko
Ustawa ma za zadanie skłonić przemysł modowy do wdrażania bardziej ekologicznych i etycznych metod produkcji. Proponowane rozwiązania mają wspierać gospodarkę w obiegu zamkniętym, gdzie ubrania są projektowane z myślą o dłuższym cyklu życia, recyklingu i ponownym wykorzystaniu materiałów. Obejmuje to między innymi ograniczenie nadmiernej produkcji, zużycie surowców oraz wytwarzanie odpadów.