Młodzież niechętnie uczy się przedmiotów ścisłych. Zbadano, co ma na to wpływ

Z najnowszych badań wynika, że aż połowa młodzieży ma problemy z przedmiotami ścisłymi. Uczniowie nie tylko uważają je za trudne. Krytycznie oceniają także stosowane metody ich nauczania.

Publikacja: 12.12.2023 14:46

Uczniowie nie lubią przedmiotów ścisłych. Są wyniki najnowszych badań

Uczniowie nie lubią przedmiotów ścisłych. Są wyniki najnowszych badań

Foto: Stock Adobe

Z badań zrealizowanych na zlecenie Fundacji Adamed wynika, że młodzież ma ogólne poczucie, iż wiedza przekazywana w szkole nie jest przydatna w życiu. Najwięcej badanych - niemal połowa (49 proc.) - przyznało, że ma problemy z matematyką. 44 proc. wskazało chemię, 43 proc. fizykę jako tzw. kłopotliwe przedmioty.

W czerwcu 2023 roku pod lupą znalazło się 336 uczniów liceów i techników. Przyznali, że nie tylko materiał przekazywany jest w niezrozumiały dla nich sposób, ale też wspomniane przedmioty nie są dla nich interesujące. Najłatwiej przychodzi im nauka języków obcych, które można poznawać na różne sposoby.

Naukowcy zwracają jednak uwagę, że młode pokolenie powinno poświęcić więcej uwagi przedmiotom ścisłym, chociażby ze względów pragmatycznych. W przyszłości największe zapotrzebowanie będzie na pracowników z kompetencjami ze wspomnianego obszaru.

Nauki ścisłe tylko dla wybitnych?

Respondenci, którzy zamierzają iść na studia (60 proc.), wybór kierunku uzależniają od swoich zainteresowań. Aż 43 proc. zamierza rozwijać kompetencje w obszarze nauk społecznych. Eksperci zwracają uwagę, że powodem takiego stanu rzeczy jest przekonanie, że tylko wybitnie uzdolnione osoby mogą osiągnąć sukces w branży naukowej. Uczniowie wskazali cechy, którymi trzeba się wyróżniać, by wybrać taką ścieżkę kariery. Ich zdaniem są to: umiejętność logicznego myślenia, wysoka inteligencję i ponadprzeciętne ambicje.

Młode pokolenie ma poczucie, że praca w sektorze związanym z naukami ścisłymi jest lepiej płatna. Jednocześnie wciąż funkcjonuje przeświadczenie, że na studia w tym kierunku trudno się dostać.

Czytaj więcej

Młodzieżowe Słowo Roku 2023. Językoznawczyni o tym, dlaczego warto docenić "rel"

W badaniu sprawdzono też, co ma największy wpływ na wybór przyszłego zawodu przez młodych ludzi. Bez wątpienia są to praktyki zawodowe, które wskazało 86 proc. respondentów, ale także podejście pedagogów (75 proc.). Na liście znalazły się również spotkania z przedstawicielami branży, warsztaty i programy mentoringowe. Słowem: wszelkie praktyczne zajęcia, które mogłyby przybliżyć specyfikę zawodu.

- 60 proc. badanych przyznało, że programy oferujące ciekawe formy uczenia się byłyby dla nich motywacją do podjęcia naukowego wyzwania -podsumowuje Katarzyna Dubno, członkini zarządu Fundacji Adamed.

Z badań zrealizowanych na zlecenie Fundacji Adamed wynika, że młodzież ma ogólne poczucie, iż wiedza przekazywana w szkole nie jest przydatna w życiu. Najwięcej badanych - niemal połowa (49 proc.) - przyznało, że ma problemy z matematyką. 44 proc. wskazało chemię, 43 proc. fizykę jako tzw. kłopotliwe przedmioty.

W czerwcu 2023 roku pod lupą znalazło się 336 uczniów liceów i techników. Przyznali, że nie tylko materiał przekazywany jest w niezrozumiały dla nich sposób, ale też wspomniane przedmioty nie są dla nich interesujące. Najłatwiej przychodzi im nauka języków obcych, które można poznawać na różne sposoby.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nauka
Angelika Andrzejewska-Romanowska. Badaczka, która poskramia "skaczące geny"
Nauka
Europejski Dzień Mózgu. Czyj mózg jest większy: kobiecy czy męski?
Nauka
Kiedy nasz mózg najszybciej nauczy się języka obcego?
Nauka
Po kim dziedziczymy urodę? Genetyczka wyjaśnia skomplikowany mechanizm
Nauka
Miliard dolarów dla studentów medycyny. Hojny dar byłej wykładowczyni