Z badań zrealizowanych na zlecenie Fundacji Adamed wynika, że młodzież ma ogólne poczucie, iż wiedza przekazywana w szkole nie jest przydatna w życiu. Najwięcej badanych - niemal połowa (49 proc.) - przyznało, że ma problemy z matematyką. 44 proc. wskazało chemię, 43 proc. fizykę jako tzw. kłopotliwe przedmioty.
W czerwcu 2023 roku pod lupą znalazło się 336 uczniów liceów i techników. Przyznali, że nie tylko materiał przekazywany jest w niezrozumiały dla nich sposób, ale też wspomniane przedmioty nie są dla nich interesujące. Najłatwiej przychodzi im nauka języków obcych, które można poznawać na różne sposoby.
Naukowcy zwracają jednak uwagę, że młode pokolenie powinno poświęcić więcej uwagi przedmiotom ścisłym, chociażby ze względów pragmatycznych. W przyszłości największe zapotrzebowanie będzie na pracowników z kompetencjami ze wspomnianego obszaru.
Nauki ścisłe tylko dla wybitnych?
Respondenci, którzy zamierzają iść na studia (60 proc.), wybór kierunku uzależniają od swoich zainteresowań. Aż 43 proc. zamierza rozwijać kompetencje w obszarze nauk społecznych. Eksperci zwracają uwagę, że powodem takiego stanu rzeczy jest przekonanie, że tylko wybitnie uzdolnione osoby mogą osiągnąć sukces w branży naukowej. Uczniowie wskazali cechy, którymi trzeba się wyróżniać, by wybrać taką ścieżkę kariery. Ich zdaniem są to: umiejętność logicznego myślenia, wysoka inteligencję i ponadprzeciętne ambicje.
Młode pokolenie ma poczucie, że praca w sektorze związanym z naukami ścisłymi jest lepiej płatna. Jednocześnie wciąż funkcjonuje przeświadczenie, że na studia w tym kierunku trudno się dostać.